Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Synkroniseringstid EOS 30+ 550EX
Fra : Jack

Dato : 13-03-03 06:21

Hvorfor vælger mit kamera altid 1/60 som sync tid når jeg tager med blitz.
Ifølge manualen er 1/125 korteste synctid. Kun hvis jeg vælger manuel
(TV,AV,M) kan jeg få det til at vælge 125, her får jeg så tilgengæld fejl
for underbelysning vist i displayet.
Er der noget jeg gør galt? Burde kameraet ikke automatisk vælge 1/125?

Hvis jeg bruger mit eos 300 vælges der 1/90, som er den korteste tid for
dette kamera.

Fra : KNL DtP

Dato : 13-03-03 11:31

"Jack" <no@email.com> skrev i en meddelelse

> Hvorfor vælger mit kamera altid 1/60 som sync tid når jeg tager med blitz.
> Ifølge manualen er 1/125 korteste synctid.

Jeg har et EOS 5, og her vælger kameraet næsten også altid 1/60 sek. hvis jeg
anvender flash og sætter den på P. Bruger jeg flashen i fulddagslys (som fill-flash),
så vælger den lukketider op til 1/200 sek.

Grunden skal nok findes i, at hvis du anvender f.eks. 1/8 sek. med flash, så vil du
let få rystede billeder - og med flash kommer der nogle ghost-streger. Det gælder om
at vælge en lukketid, hvor du kan holde kameraet stille - og samtidig bevare lidt at
den originale stemning. Hvis du i en havlmørkt lokale bruger en 1/125 sek., så vil
det ikke være nok til at få noget af det oprindelige lys til at aftegne sig på
filmen. 1/60 sek. skal nok ses som en kompromiss.

> Kun hvis jeg vælger manuel
> (TV,AV,M) kan jeg få det til at vælge 125, her får jeg så tilgengæld fejl
> for underbelysning vist i displayet.

Du kan jo naturligvis tvinge kameraet til at vælge en hurtigere lukketid, men hvis
det er meget mørke og der er stor afstand til motivet, så vil du opleve at flashen
kun rækker et par meter - herefter er det bare kulsort. Lys aftager som et kvadraet
på afstanden (0 meter = 100%, 1 meter = 25%, 2 meter = 11%, 3 meter = 6% ect.).

Hvis dit kamera fortæller dig at billedet sikkert bliver underbelyst, er det nok
fordi den kan beregne at flashen ikke vil kunne oplyse motivet til den ønskede
blænde/lukketid. TTL flashen vil dog prøve så godt den kan - men du vil få et bedre
resultat ved at bruge P.

> Er der noget jeg gør galt? Burde kameraet ikke automatisk vælge 1/125?

På min EOS 5 kan jeg tvinge den til altid at vælge hurtigste sync-tid (1/200 sek.),
men det er sjældent det er at foretrække.

Prøv at tage et billede på 1/125 sek. 1/60 sek. og f.eks. 1/8 sek. i en halvmørke
lokale. Ved den lange lukketid skal du enten benytte stativ eller et bord. Resultatet
skulle gerne overbevise dig om, at at 1/60 (og der under) er "gode" lukketider til
flash i lav belysning.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 14-03-03 20:14

i Tv mode kan du selv vælge 1/200, hvis du foretrækker det.

--Michael