Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Vælge mellem flere digital kameraer
Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 12-03-03 19:59

Hej

Jeg overvejer at smutte ud og købe et kamera i næste måned, og er derfor
begyndt at snuse lidt rundt...
Jeg regner med at skulle bruge ca. 3500 kr på projektet, og er kommet frem
til nogle forskellige kameraer som jeg overvejer, og nu vil jeg selvfølgelig
gerne høre noget fra jer herinde, om det er noget der dur, og om der er
noget jeg skal være særlig opmærksom på ?
Jeg regner med at skulle bruge kameraet til alle almindelige ting, billeder
til fester, til når jeg skal bruge billeder til nettet osv, jeg regner også
med at fremkalde en del af mine billeder...

Nu kommer spørgsmålet, hvad skal jeg vælge ?

Nikon Coolpix 3100
Canon Digital IXUS V3
Canon PowerShot A 70
Olympus Camedia C-720 UZ
Sony DSC-P 71 Cybershot
PhotoSmart 850

Jeg har også overvejet om jeg skal gå efter et brugt Canon G1 i stedet for
???

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : *trads*

Dato : 12-03-03 21:14

Hej
Jeg vil anbefale og har selv lige købt et Canon Ixus V3
Og jeg må sige at det er et fedt kamera og lille.
Købte det i tyskland , og sparrede ca 1200kr
http://www.powerseller24.de/
Pris med fragt ca 3300kr

Fra : Knud Iversen

Dato : 13-03-03 01:10

Canon Ixus V3 3795 + porto med Dansk manual som
ellers koster ca 500,- Porto 65.-
http://www.photoshop.dk/product.asp?pid=30100334
Mvh Knud

Fra : Peter Rinder

Dato : 13-03-03 08:03

> Canon Ixus V3 3795 + porto med Dansk manual som
> ellers koster ca 500,- Porto 65.-

Jeg har også købt mit V3 i Tyskland - altså med tysk manual. Jeg legede med
kameraet inden jeg overhovedet kiggede i manualen. Da jeg så kiggede den
igennem var der nok ca. 2% (eller noget i den retning) jeg ikke selv havde
fundet ud af. Nu er det altså ikke for at fremhæve min tekniske kunnen,
nærmere for at fremhæve dette kameras utroligt gode brugervenlighed (hvis
man har prøvet et digitalkamera før, er det her meget nemt at gå til).
Selvfølgelig er det da rart at have en manual på dansk, men jeg fandt en pdf
med manualen på engelsk og det er fint for mig.

Peter

Fra : Knud Iversen

Dato : 13-03-03 17:37

Trads skrev besparelse 1200, jeg gør bare opmærksom på at besparelsen
er noget mindre
Jeg har selv haft Canon G3 hjemme i 10 dage med Tysk manual .Hentede den
Engelske,
men valgte at retunere kameraet til den Danske forhandler. Da jeg ønskede
manualen til specialindstillinger. Jeg kunne ikke få manuel zoom til at
virke.
Jeg har istedet købt Fuji s602z. et bytte jeg er meget glad for.
Jeg ønsker et ekstra lommekamera, og kikker en del på Ixus, og følger derfor
også prisen på samme.
Jeg ville vælge A70 frem for Ixus, da den har lidt flere manuelle
indtillinger ,
3XZoom, 3 min movie. A70 er bare for stor til min skjortelomme.
Mit personlige valg er at vente på flere anmeldelser af Nikon 3100

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 13-03-03 17:47

Knud Iversen <Knud@kloven.dk> skrev:
>Jeg ville vælge A70 frem for Ixus,
> [...]
Hej Knud
jeg har faktisk haft A70'eren i hånden i dag i en butik. Det er
altså ikke meget større end at jeg tror det ka' være i mine
skjortelommer !

Mht Nikon 3100: vent lige og se hvad det egentligt kan når det
kommer. Nikon har (også) før sendt modeller ud (885 og 775) der
faktisk ikke har en lukkemekanisme ~ de kan kun køre med fuldt
åben eller fuldt lukker blænde ! Lidt af en afbrænder, hvis du
spør' mig. Men de er ikke ene om det nummer !
Hvis du har hentet nogle test-foto fra en eller anden side så prøv
at kigge på exif-informationerne. Det vil hurgtigt afsløre at der
ikke findes nogle mellem-værdier på blændetallene. Altså videre
til næste kamera.

Mvh Jesper

Fra : Knud Iversen

Dato : 13-03-03 19:35

> Hej Knud
> jeg har faktisk haft A70'eren i hånden i dag i en butik. Det er
> altså ikke meget større end at jeg tror det ka' være i mine
> skjortelommer !

Hej Jesper
Jeg har lige haft en S20 i hånden. Den har næsten samme mål
og vægt som A70. Den er for tung til mig.

Jeg skrev nedenstående til en fotohandler.
> Jeg har brug for et digitalkamera til at have i
> skjortelommen mens jeg arbejder. Kameraet skal hurtig kunne
> tændes. Tage et godt billed 40-60 cm afstand til motivet. ved
> brug af lyset fra en arbejdslampe 10Wat rør/blitz.
>Være hurtig i lommen igen. Foto skal bruges på Pc
> evt enkelte udprint A6 meget sjældent A5/

Her fik jeg foreslået Nikon 2100/3100 pga hurtighed
Hvad foreslår du hvis vægten inc batteri ikke må overstige 250gr
Nikon er nede på 215gr

Mvh
Knud Iversen

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 13-03-03 19:59

> [...]
>
>Her fik jeg foreslået Nikon 2100/3100 pga hurtighed
>Hvad foreslår du hvis vægten inc batteri ikke må overstige 250gr

Hej Knud
har som sagt ikke rigtigt kigget på Nikon side. Dog lige undtagen
4500 - indtil jeg læste en nordmands anmeldelse af det - så var
det ude.
Kyocera laver en S3 og vistnok S4. S3'eren har jeg haft i hånden -
den KAN være i en skjortelomme !
Ellers kan du "slå op" flere steder på nettet, jeg bruger selv
følgende:
http://www.dpreview.com/
http://www.steves-digicams.com/hard
http://www.imaging-resource.com/ware_reviews.html
http://www.dcresource.com/index.shtml
http://www.digit.no/

Alle listet i tilfædig rækkefølge - dog tror jeg at nordmanden nok
er den af dem der er mest uafhængig af leverandører - ingen af de
andre giver Nikon's 4500 dårlige andmeldelser medens han skriver
at det på flere måder er ringere en forgængeren !
Det tør ingen af de andre selvom nogle af ulemperne er synlige på
alle testfoto jeg har set....

Mvh

Jesper

Fra : Knud Iversen

Dato : 13-03-03 21:35

> [...]
> at det på flere måder er ringere en forgængeren !
> Det tør ingen af de andre selvom nogle af ulemperne er synlige på

Hej Jesper
jeg bruger førstnævnte daglig siden oktober 2002 i mit valg af
Nikon 5700/ Canon G3/Fuji s602z (det blev Fuji)
I min søgen på lommekamera skulle jeg bare lige se om du havde
et forslag. Kyocera skal da lige undersøges
Merlin er iøvrig et godt sted se på kameraer før de evt købes via
internet.
starter nok en ny tråd for at høre om erfaringer med hurtige klar til brug
lommekameraer.
Hilsen
Knud

Fra : *trads*

Dato : 13-03-03 20:32

Måske du så kan hjælpe mig Peter ??

Jeg har vidunderet Canon Ixus V3.
Men jeg kan ikke helt hitte ud af det endnu ;-(

Folk har altid "røde øjne" på billederne...Og Red Eye er sat til ???

Kan jeg ændre billed størrelse fra 3:4 til 2:3 sådan at billedet passer til
normal 10x15 og ikke til en pc-skærm ???????

">

Fra : Niklas

Dato : 13-03-03 00:05

> [...]
> PhotoSmart 850
>
> Jeg har også overvejet om jeg skal gå efter et brugt Canon G1 i stedet for

Af dem du lister op ville jeg vælge Olympen.

Venligst

Niklas

Fra : emj

Dato : 13-03-03 01:46

On Thu, 13 Mar 2003 00:05:20 +0100, "Niklas"
<niklasthedolphin@yahoo.dk> wrote:

>Af dem du lister op ville jeg vælge Olympen.

I såfald bør det ikke være den 720 UZ, men 730UZ

Man skal dog være opmærksom på at det er stort set umuligt at bruge
10xzoom håndholdt.
Hilsen emj

Fra : Tommy Harbo

Dato : 13-03-03 07:25

"emj" <emj@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> I såfald bør det ikke være den 720 UZ, men 730UZ
>
> Man skal dog være opmærksom på at det er stort set umuligt at bruge
> 10xzoom håndholdt.
> Hilsen emj

10x zoom kan dog lade sig gøre, med en meget lille lukketid 1/500 eller
1/1000 sek. Det kræver dog meget lys, dvs. udendørs om dagen. Men 10x zoom
er også voldsomt indenfor!

Automatikken vil dog vælge stor lukketid, og så er det rigtigt nok umuligt
at holde i hånden, ofte også ved lavere zoom.

/Tommy

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 13-03-03 01:36

René Ernst Nielsen <cigarer@worldonline.dk> skrev:
>Nu kommer spørgsmålet, hvad skal jeg vælge ?

> [...]

Har også kigget meget på kameraer i denne prisklasse.
Mine ideer om dem, du har kig på er flg:
Coolpix 3100: ny model-har ikke gidet læse test af den da den
afløser en ringe model. Nikon har være noget "nede" et stykke tid
(på ikke-prof modeller).
Ixus V3: for lille (fysisk) og for ringe muligheder. Optik er pga
kameraets størrelse noget presset ~ finde bedre i Canon's lidt
større modeller (igen fysisk større).
Powershot A70: min vinder - pris allerede nu under 3 k, får
rigtigt pæne anmeldelser (har ~30 testfoto downloadet - bedste i
klassen), tilstrækkeligt med funktioner (auto manuelle
indstillinger) og 3x zoom fra rimelig vidvinkel, bruger AA-
batterier, skarpttegnende objektiv og god farvebalance.
Olympus Camedia C-720 UZ: flotte billeder men hvorfor ikke tage
730'eren med 10x zoom i stedet for 8x ? Til gengæld noget dyrere
end din prisklasse.
Sony DSC-P 71 Cybershot: Ikke rigtigt sikker - ligesom HP er de jo
ikke rigtigt kendt for deres kameraer. Og så bruger de memory-stik.
PhotoSmart 850: Uhhh - der skrev du noget grimt. Har du haft det i
hånden og set i den elektroniske søger ? Hakker som bare h... når
du panorerer langsomt. Ubrugeligt. Olympus gør det meget bedre.
Også plaget af lidt for mættede farver og ret meget støj i
billederne.

Brugt G-1: svær at opdrive til den pris - folk vil åbenbart have
pengene helt hjem igen når de skal sælge ! Og at betale en
urealistisk pris for et brugt kam uden garanti ?
Er også kendt for enkelte gener/ulemper, som ikke alle er
afhjulpet i G-3'eren. Dog mest mindre gener - har ikke sat mig
rigtigt ind i det efter jeg læste at hurgtigere lukketider kun kan
bruges fra blænde 8 og op. Hurtige lukketider kræver oftest store
blændeåbinger (mod 2,8).

Mvh

Jesper

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 13-03-03 07:23

jeg har også overvejet Olympus, men det jeg synes taler mest imod den er at
den bruger smart media kort til hukommelse. Jeg har INGEN andre ting der
bruger smart media, jeg har derimod en PDA der bruger både CF og SD kort...

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : Tommy Harbo

Dato : 13-03-03 22:24

Oly 730UZ bruger også xD!Picture Card. Du kan få (500,-!!) en CF-adapter,
som du sætter xD kortet ind i, hvorefter du kan bruge det i CF-apperater.

Om det er smart ved jeg ikke, men det kan lade sig gøre!

/Tommy