Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad betyder megapixel
Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 12-03-03 18:33

Det er min opfattelse at et digicam med en opløsning på 2.1 megapixels er
ringere end et kamera med en opløsning på f.eks. 3.3 megapixels. Hvorimod
et digicam med en opløsning på 3 megapixels interpoleret er ringere end
kameraet fra før, med en opløsning på 2.1 megapixels.

Er der en som kan give mig en forklaring på, hvad megapixels helt præcist
betyder og hvordan de normalt "regnes ud".

Hvis jeg sætter mit kamera ned i "billedkvalitet", går det så også ned i
antallet af megapixels, eller vil et kamera altid bruge det samme antal
megapixels?

Lidt andre generelle spørgsmål:
Kan man overhovedet bruge "digitalt zoom" til noget som helst? Er det ikke
bare billedet som bliver forstørret inde i kameraet? Kunne jeg ikke lige så
godt selv gøre det i Photoshop? Det er vel "optisk zoom", der reelt betyder
noget.

/Søren

Fra : emj

Dato : 12-03-03 19:36

On Wed, 12 Mar 2003 17:33:24 +0000 (UTC), "Søren Jacob Lauritsen"
<devnull@nospam.sjl.dk> wrote:

>Det er min opfattelse at et digicam med en opløsning på 2.1 megapixels er
>ringere end et kamera med en opløsning på f.eks. 3.3 megapixels.

Det kan man ikke sige noget generelt om.

> Hvorimod et digicam med en opløsning på 3 megapixels interpoleret er ringere end
>kameraet fra før, med en opløsning på 2.1 megapixels.

Ja, det er mest sansynligt.

>Er der en som kan give mig en forklaring på, hvad megapixels helt præcist
>betyder og hvordan de normalt "regnes ud".

1600x1200 pixels = 1,92 Megapixels CCDén er normalt en smule større og
digien sælges som 2.1 MP

>Hvis jeg sætter mit kamera ned i "billedkvalitet", går det så også ned i
>antallet af megapixels, eller vil et kamera altid bruge det samme antal
>megapixels?

Det kommer an på, hvad du mener med "at sætte ned i billedkvalitet"
Hvis du mener, at du optager i en mindre opløsning pixels x pixels
forringer du ikke nødvendigvis kvaliteten og i det tilfælde er
antallet af MP tilsvarende mindre.
eks. 1024x768 giver under 1 MB

Hvis du mener, at du beholder samme opløsning pixels x pixels, men
lader dit kamera komprimere billedet mere, så er det en ringere
billedkvalitet, selv om du så bevarer antallet af MP.

>Lidt andre generelle spørgsmål:
>Kan man overhovedet bruge "digitalt zoom" til noget som helst?

Ikke til noget billedmsæssigt forbedrende.

>Er det ikke bare billedet som bliver forstørret inde i kameraet? Kunne jeg ikke lige så
>godt selv gøre det i Photoshop?
Jo, det svarer til at blæse et billeder op.

> Det er vel "optisk zoom", der reelt betyder noget.
Ja.

Hilsen emj

Fra : Peter Schrøder

Dato : 12-03-03 19:43

"Søren Jacob Lauritsen" skrev...
> [...]
end
> kameraet fra før, med en opløsning på 2.1 megapixels.

Det første er korrekt, hvorimod det andet afhænger af, hvilken
fysisk opløsning, der er interpoleret fra. Men hvis interpoleringen
har fordoblet antallet af pixels, har "originalen" kun haft 1,5 mill
pixels, hvilket jo er "ringere" (ihvertfald mindre) end 2,1 mill
pixels.

> Er der en som kan give mig en forklaring på, hvad megapixels helt
præcist
> betyder og hvordan de normalt "regnes ud".

Mega betyder, i denne forbindelse, million altså 2,1 megapixel.
Det er udtrykket for antallet af punkter billedet er dannet af
f.eks. 2400x1600 punkter (pixels) = 3,8 millioner pixels.

> Hvis jeg sætter mit kamera ned i "billedkvalitet", går det så også ned
> antallet af megapixels, eller vil et kamera altid bruge det samme
antal
> megapixels?

Du har antagelig 2 kvalitetsfaktorer på dit kamera: antallet
af pixels i billedet og komprimeringsgraden af selve filen.
Du vælger normalt kun mellem "normal" komprimering og
"basic" komprimering. Det sidste koster lidt detaljer i billedet
men antallet af pixels er det samme.
Hvis du derimod vælger en mindre opløsning f.eks. 640x480
vil du tydeligt kunne se, at billedet ikke kan forstørres ret meget før
de enkelte pixels kan ses: "pixelering"
Man bør kun vælge en lille opløsning, hvis man af een eller anden grund
desperat mangler plads på sit memorykort.

> [...]
lige så
> godt selv gøre det i Photoshop? Det er vel "optisk zoom", der reelt

Digital zoom svarer til at lave et billedudsnit, jo. Det har ingen
indflydelse
på perspektiv eller detaljer.

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk