Mærkelig farve ??
Fra : Allan Clausen

Dato : 19-03-01 00:43

Jeg har et lille nyerhvervet 60 literes akvarie. Til det akvarie har jeg
indkøbt flere forskellig planter, fra forskellige forhandlere. Til min store
overraskelse har planternes udseende skiftet drastisk siden jeg satte dem
til ro? ... De er gået fra at have de fineste grønne blade til at blive
næsten helt brune? ... Jeg vil selv gætte på at de måske har fået for meget
lys, men det kan IKKE være tilfældet, taget akvariets placering i
betragtning. Om det simpelthen er dårlige planter fra forhandlerens side,
kan heller ikke være tilfældet i og med at de er købt tre forskellige steder
??

Så hvad det er som har fået planternes farve til at skifte er mig en gåde?
Det kan godt være at dette er et ofte forekommende begynder spørgsmål, men
lidt expertise ville alligevel gøre godt??

Mvh.
Allan

Fra : Carsten Gall

Dato : 19-03-01 10:58

Allan Clausen <Kangol@post.tele.dk> skrev i en
> [...]
> Det kan godt være at dette er et ofte forekommende begynder spørgsmål, men
> lidt expertise ville alligevel gøre godt??

En plante som er blevet brun, er som regel en plante der er død. En plante
bliver aldrig brun
af for meget lys.
Du skriver intet om hvilke planter det drejer sig om. En stor mængde af de
planter som købes i
akvarie butikkerne er dyrket over vand. Når de så sættes ned i akvariet
skal den så tilvendes forholdene.
Da der er ret stor forskel på bladene på en plante over vand og under
vand, trækker planten meget ofte
klorofylen tilbage og skyder derefter nogle nye blade.
Der er desværre også en del akvarie butikker der sælger desiderede
potteplanter som akvarieplanter.
Jeg har blandt andet set Croton solgt som akvariaplante.

Carsten

Fra : N/A

Dato : 19-03-01 22:06

Fra : ALLAN HANSEN

Dato : 19-03-01 22:06

Det var faktisk, hvad der skete med mine cryptocoryner. De var helt grønne
da jeg satte dem i baljen. To måneder efter, var de blevet rødbrune, og jeg
troede faktisk, at de ikke havde det så godt, men de trives faktisk fint, og
formerer sig på livet løs.

Hilsen Allan.

Christian Jørgensen <Joergensens@joergensens.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:hBst6.1137$bq4.38590@news.get2net.dk...