Hund eller kat?
Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 12-03-03 13:28

Kære Gruppe

Hvem kan skrive musefælde med tre bogstaver?

Katten betragtes af mange, herunder mig selv, som gnavernes fjende
nummer ét. Jeg blev derfor lidt overrasket forleden dag da en bekendt
hårdnakket påstod at nogle hunderacer er meget bedre til at fange rotter
end nogen kat. Er det rigtigt?

/Kim

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 12-03-03 13:37

Kim Vestergaard Hornbech wrote:
> [...]
> nummer ét. Jeg blev derfor lidt overrasket forleden dag da en bekendt
> hårdnakket påstod at nogle hunderacer er meget bedre til at fange

jeg er tilbøjelig til at give din bekendt ret..... dog med understregning
under _visse_ hunderacer.....
sådan uden at have researched det grundigt vil jeg mene at hunde som
gravhunden (på åbne marker) foxterrier og generelt små jagthunde er
fantastiske rottefængere......

hunde har en mere ivrig tilgang til jagt end katte har, så det vil ikke
kunne foregå på en stilfærdig "vi opdager det faktisk ikke" måde som med
kattene.... men det er ikke ubetinget en ulempe.....

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Pia J

Dato : 12-03-03 13:42

Jeg har en bekendt i Egypten som opdrætter "rat terriers" - kan dog ikke
huske om de stammer derfra eller hun har haft dem med fra Canada. De laver
ikke andet end at fange rotter.

:Pia

Fra : Pia J

Dato : 12-03-03 14:09
Fra : Niels Peter

Dato : 12-03-03 15:41

> [...]
> nummer ét. Jeg blev derfor lidt overrasket forleden dag da en bekendt
> hårdnakket påstod at nogle hunderacer er meget bedre til at fange

Det er rigtigt. Kattens medfødte jagtteknik (og her adskiller den sig
ikke fra de andre i katteslægten, store som små) indebærer at snige sig
uopdaget ind på et bytte og springe på det bag fra.
Den går ikke med den brune rotte, som er den, vi plages med nu om dage.
At snige sig uopdaget ind på den nærmer sig det umulige, forsøger nogen,
vil den tage kampen op (i modsætning til musen, som vil prøve at flygte)
og ofte vinde den, hvis modstanderen er en kat.
Den sorte rotte, derimod, som var den dominerende i middelalderen, kunne
katte sagtens klare. De levede desuden, i modsætning til den brune, frit
tilgængeligt på lofterne og ikke under jorden (kloakrør var jo f.eks.
ikke opfundet).
Enkelte katte lærer sig den rette fangstteknik til brune rotter (som
afviger stærkt fra den medfødte) og bliver gode rottefængere. Men det er
undtagelsen.

Niels Peter
--
www.bluewhite.dk
Cats Are People, Too!

Fra : Birgitte

Dato : 12-03-03 16:17

"Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nummer ét. Jeg blev derfor lidt overrasket forleden dag da en bekendt
> hårdnakket påstod at nogle hunderacer er meget bedre til at fange rotter

Tjaaa...vores Rottweiler fangede mus i stor stil, hvor imod vores katte
aldrig tog en eneste... Om det er tilfældet ved jeg desværre ikke.
Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : H.O.T

Dato : 12-03-03 19:38

Husk nu hvad Garfield altid siger....

Hvis mig en kat der fanger mus, og jeg skal vise dig en kat med dårlig
ånde.......

Henrik

ps... og Miv fange mus... hmm, så skal de da være legetøjsmus med lyd
i.......

---

Fra : Leyna

Dato : 13-03-03 07:14

On Wed, 12 Mar 2003 13:27:49 +0100, Kim Vestergaard Hornbech
<kvho97@hum.auc.dk> wrote:

> [...]
>nummer ét. Jeg blev derfor lidt overrasket forleden dag da en bekendt
>hårdnakket påstod at nogle hunderacer er meget bedre til at fange rotter

Som ejer at en hund og to katte vil jeg sige at musefangeriet står
nogenlunde lige, forstået på den måde, at kattene msåke nok fanger
flest, men de har også fri adgang til udendørs arealer, hvilket hunden
ikke har. Så her vil jeg sige at de står forholdsmæssigt lige.
Mine katte er huskatte og hunden er en labrador blanding.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk