Ny i campinglivet. (Måske?)
Fra : Ukendt

Dato : 12-03-03 21:21

Vi er 2 unge mennesker som måske kunne tænke os at prøve en campingferie.
I den forbindelse opstår der en række spørgsmål som nogen her sikkert kan
hjælpe os med.

Hvad skal man ofre på en campingvogn som måske kun bliver brugt en sæson ?
Vi har ikke
de store krav mht. komfort, bad o.l. Dog en dobbeltseng og mulighed for
madlavning må være minimum.
Ville en camplet være at foretrække ?
Nogen der har et par hurtige links til hvilke vogne i ville anbefale ?

Hvor tit skal en campingvogn synes ? Hvad bliver tjekket udover bremser &
lys ?

Er der stadigvæk noget som hedder campingpas ? Hvis ja hvor får man det ?

Hvad koster eks. en uge i Frankrig, Spanien og tyskland på campingplads i
leje ?
Evt. inkl. strøm, vand og andet(?) forbrug - hvis det er til at sige noget
om ?

Mvh. Allan & Camilla

Fra : Brian Ebbesen

Dato : 12-03-03 21:58

Hej Allan & Camilla

Jeg kan da prøve at svare på nogle af Jeres spørgsmål, men der er sikkert
mange svar, så det bliver min egen mening.

> Hvad skal man ofre på en campingvogn som måske kun bliver brugt en sæson ?

Lad være med at købe en ny - men prøv at finde en billig - måske i en privat
handel.

> Ville en camplet være at foretrække ?

Vi har aldrig camperet med en camplet, men det har da været til overvejelse
og har I aldrig camperet før, så er det da en oplagt mulighed. Det er
billigt og giver en udemærket fornemmelse af campinglivet. En camplet giver
bedre komfort end telt, men er stadig et stykke fra en campingvogn.

> Nogen der har et par hurtige links til hvilke vogne i ville anbefale ?

Her må jeg melde pas

> Er der stadigvæk noget som hedder campingpas ? Hvis ja hvor får man det ?

Ja, der er stadig noget der hedder campingpas og det får bl.a. hos DSU
(Dansk Camping Union). Vi har dog camperet de sidste 8 år i hele Europa uden
et campingpas og uden problemer af nogen art. Du skal bare være instillet på
at pladsen beholder passet det første døgn iforbindelse med indskrivning.

> Hvad koster eks. en uge i Frankrig, Spanien og tyskland på campingplads i
> leje ?

Det er lige så forskelligt som priserne for overnatninger på hotel, men som
så mange andre steder, får du hvad du betaler for. Mange pladser er dog
begyndt at lægger priser på nettet, så der kan du jo få et billed af hvad
ferien kommer til at koste. Ellers kan du låne ADAC's campingguide på
biblioteket. Bogen giver et udemærket billed af priserne.

Mvh

Brian Ebbesen

Fra : Carsten Stage

Dato : 13-03-03 18:17

In news:3e6f9e88$0$233$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
Brian Ebbesen typed:

> Ja, der er stadig noget der hedder campingpas og det får bl.a. hos DSU
> (Dansk Camping Union).

Det er den ene mulighed - men husk at man hos DCU ikke kan købe et
campingpas. Man kan melde sig ind i foreningen, og så får man passet som en
del af medlemskabet og det er nok den dyreste løsning.

Ellers kan man skelne mellem det skandinaviske og det grønne internationale
som begge kan bruges i udlandet.

Den billigste mulighed som kan bruges i Europa er Scandinavisk Camping Card.
Det er resultatet af et fællesskandinavisk samarbejde og kortet er i sig
selv gratis men først gyldigt med et årsmærke til Kr 80. Det købes på næsten
alle danske campingpladser. Se mere om det her
http://www.campingstuff.dk/cs/cardscan.php samt her
http://www.dk-camp.dk/dkcamp_my/pas.htm hvor der også står hvor du billigst
får et kort magen til det DCU formidler.

> Vi har dog camperet de sidste 8 år i hele
> Europa uden et campingpas og uden problemer af nogen art. Du skal
> bare være instillet på at pladsen beholder passet det første døgn
> iforbindelse med indskrivning.

Rigtigt - men... Der er i forbindelse med campingpas sædvanligvis en
forsikring der dækker skader overfor 3. mand, og de internationale aftaler
siger at man skal være i besiddelse af et.

Jeg ville ikke undvære - samtidig får man ofte, især i udlandet, rabat hvis
man har et campingpas. Det kan så passende financiere det som det koster at
få det.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage
--
Hvis du er ny i nyhedsgrupperne, og måske ikke helt sikker
på hvordan man bærer sig ad, så er der hjælp at hente på

Fra : Nielsen

Dato : 13-03-03 10:42

> Hvad skal man ofre på en campingvogn som måske kun bliver brugt en sæson ?
Hvad med at leje ?

> Ville en camplet være at foretrække ?
En camplet SKAL slås op, og de 3 minutter fabrikanten skriver holder altså
ikke. Desuden kan man ikke lige køre ind til siden og tage en lur (
rastepladsovernatning )

> Hvor tit skal en campingvogn synes
Ved ejerskifte hvis den er over en vis alder
> Er der stadigvæk noget som hedder campingpas ? Hvis ja hvor får man det ?
DCU incl medlemskab

Kim

Fra : Hans J Mathiesen

Dato : 13-03-03 12:05

Hvad skal man ofre på en campingvogn som måske kun bliver brugt en sæson ?

Ja, jeg vil nok prøve at leje en vogn, og se om det er noget for jer, det
kan gøres for omkring 2500 kr. og opefter hos en campingforhandler, og måske
billigere hos en privat
Mvh. Hans J Mathiesen

Fra : [BitSeN]

Dato : 13-03-03 17:31

On Thu, 13 Mar 2003 10:41:59 +0100, "Nielsen"
<svum(fjerndette)@sol.dk> wrote:

>DCU incl medlemskab
>>
>Kim

Det var dog en mild overdrivelse, at det er nødvendigt at melde sig
ind i DCU !.
Jeg har aldrig været medlem af dcu, men har haft campingpas de sidste
10 år !.

Danske campingpladser eller turistbureauer sælger dem meget gerne, så
du kunne jo starte med at spare indmeldelsesgebyrer til DCU,
campingturene bliver med garanti lige gode (IMHO).

Ved overnatning i udlandet bliver historien lidt anderledes, men
generelt er det ikke nødvendigt at have campingpas i udlandet.

mvh
Brian S. Nielsen

Fra : Tommy Hansen

Dato : 13-03-03 18:28

"Nielsen" <svum(fjerndette)@sol.dk> skrev i en meddelelse

> DCU incl medlemskab

Jeg vil på det kraftigste fraråde et medlemskab af DCU, men mindre man vil
betale ekstra for et "medlemsblad" som stort set kun er reklame for
forhandlerne.
Der findes mange andre muligheder for at få et campingpas:
FDM, DCK, Nordisk campingpas, DK.Campingclub m.m.

Mvh Tommy

Fra : Carsten Stage

Dato : 13-03-03 19:02

In news:b4qf3j$q1q$1@sunsite.dk,
Tommy Hansen typed:

> Jeg vil på det kraftigste fraråde et medlemskab af DCU, men mindre
> man vil betale ekstra for et "medlemsblad" som stort set kun er
> reklame for forhandlerne.

Enig - jeg forsøgte at sige det samme på mere diplomatisk vis...

> Der findes mange andre muligheder for at få et campingpas:
> FDM, DCK, Nordisk campingpas, DK.Campingclub m.m.

Rigtigt!

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : Nielsen

Dato : 14-03-03 09:40

> Jeg vil på det kraftigste fraråde et medlemskab af DCU,

Det var ikke reklame for DCU.
Kim

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 13-03-03 19:53

Nielsen wrote:

> En camplet SKAL slås op, og de 3 minutter fabrikanten skriver holder
> altså ikke. Desuden kan man ikke lige køre ind til siden og tage en
> lur ( rastepladsovernatning )

Hej Kim.
Nu er der forskel på teltvogne, men jeg vil til hver en tid konkurere med
dig i den tid det tager at slå vores Combi Camp op. Og det gælder både hvis
det er med eller uden fortelt.

Ebbe

Fra : Nielsen

Dato : 14-03-03 09:38

> [...]
> Nu er der forskel på teltvogne, men jeg vil til hver en tid konkurere med
> dig i den tid det tager at slå vores Combi Camp op. Og det gælder både

Det kan desværre ikke lade sig gøre de jeg har byttet min camplet ud med en
campingvogn, bl.a. p.g.a. ovenstående, umiddelbart virker en combicamp dog
noget nemmere at gå til, og skulle jeg vælge idag ville det helt sikkert
blive en combicamp.
Kim

Fra : sogs

Dato : 13-03-03 20:33

Mange mulighedder, også for en løsning der allerede er opstillet, Hvis
man lige vil prøve teltvogne, udlejer nogle forhandlere. Se på C-C s og
C-L s hjemmesider - og for eks Neergård lejer ud i begge ender af
landet.

Der er oopstillede Combi-Camp på www.camping-sanddobberne.dk og mange
pladser har telte eller vogne ud over hele Europa. Spar bropenge hvis
det er ferie her i landet - Lej i landsdelen - eller spar bensin hvis i
vil langt væk. Men hvis man vil snuse til det at køre med eget hus på
ryggen, skal man selvfølgelig prøve det ved at gøre det fra bunden.
Pakke vognen hjemmefra og ha det bekvemt på den led - En CC f.eks koster
ca. 2500 om ugen og lejen kan nogle steder modregnes hvis man senere
køber en vogn. Hvis man kun vil opleve selve campingpladserne og deres
opland, landsdelen, er der på de fleste pladser udmærkede hytter
(svingende størelser og kvalitet - men der er næste altid billeder på
pladsernes site. ( Nogle campister er ikke så meget spejdere, at det
gør noget, og så er det også en måde at gøre det på. Alt koster penge,
og så har man ikke glæderne ved at skulle passe på "dyret" resten af
året.

Teltvognen er langt billigere og lettere at trække, og med fornuftig
tildækning, lettere at vinteropbevare, så hvis man kun satser på sommer
ferier eller vil være hurtig og mobil sydpå er det måske at foretrække.
Idealet er måske en autocamper, men det ligger ikke lige i spørgsmålet
og prisen.

> En camplet SKAL slås op, og de 3 minutter fabrikanten skriver holder
altså
> ikke. Desuden kan man ikke lige køre ind til siden og tage en lur (
> rastepladsovernatning )

Her har Combi-Camp en fordel, idet den kan så af sig selv, uden pløkker,
på alle underlag. Altså, er let at folde ud til en enkelt overnatning.
Behov for forteltet der skal pløkkes, varierer med familiens størrelse -
men selve vognen, med plads til et bord og siddepladser og sengene
klar - og køkkenet arbejdsklar, stilles op på få min. Taget til
forteltet kan sidde lynet på sin plads når vognen er lukket, og med
teleskobstænger der trækkes ud af stængerne på det faste telt, danne en
fin overdækning for køkkenet, klar på min. Sådan, også uden behov for
stænger og pløkkier.- En CC har plads til ca. 1 m3 bagage inde
vognkassen

Man ser også en ældre model der klappes ud over bagenden, og den er mget
nem at overnatte med på turen, idet den kan holde i en enkelt bås, være
slået op i siden af en skovvej, eller hvad der falder for. På dem er der
ikke fast monteret køkken, men man kunne med fordel anskaffe en Cramer
gasgrill og en god køleboks, ha et par kasser til resten og var så
tættere på det oprindelige campingliv, men med komforten i behold.

Vi elsker simpelt hen luften og nærheden til naturen i et telt - og er
selvfølgelig ikke upartiske - medlem af www.cc-club.dk - hvor man, hvis
man overvejer køb af brugt teltvogn, f.eks kan hente en tjekliste så man
ikke går helt galt i byen.

Velkommen i campinglivet.
mvh sten

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 13-03-03 19:48

Allan Møller wrote:
> Vi er 2 unge mennesker som måske kunne tænke os at prøve en
> campingferie. I den forbindelse opstår der en række spørgsmål som
> nogen her sikkert kan hjælpe os med.
>
> Ville en camplet være at foretrække ?

Hej.
Vi er ejere af en Combi Camp, som også kaldes en teltvogn, i lighed med Camp
Let. Om man er til telt, teltvogn eller campingvogn er vel et spørgsmål om
livsstil og hvad det er man vil opleve. Økonomien spiller også en rolle.
Når vi har valgt teltvognen, er det fordi det er luxusudgaven af teltet. Men
du har, til forskel fra campingvognen, følelsen af at være et med naturen.
Du kan stadig høre fugle og dyr på en anden måde end hvis du er i
campingvogn. Du har altså ikke medbragt "hjemmet".

Hvad I end vælger venter der jer mange oplevelser, og det af de gode.

Ebbe

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-03 21:25

> Hvad I end vælger venter der jer mange oplevelser, og det af de gode.

Indtil videre tak for alle de gode svar. Hvis vi nu bestemmer os for en
gammel brugt campingvogn
hvad får man så for pengene. I markedsgruppen kan man jo købe meget fra 4000
og opad.
En campingvogn til 4000 - hvad skal man forvente der ?
Hvis man nøjes med en så billig vogn kunne man jo køre den på lossepladsen
når man fandt ud af at
det med at campere ikke var noget alligevel.
På den anden side er det surt at bruge en formue på noget som man sikkert
ville tabe mere på en 4000 ved gensalg efter en sæson.

Mvh. Allan

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 13-03-03 22:53

"Allan Møller" <Jegerikkesåvildmedspamsåsvarigruppen> skrev i en meddelelse

> [...]
> På den anden side er det surt at bruge en formue på noget som man sikkert
> ville tabe mere på en 4000 ved gensalg efter en sæson.

Det er faktisk kun dig/jer selv, der kan svare på det. Det er jo helt
individuelt, hvad forskellige har af ønsker og behov. Besøg et par
forhandlere og find noget som I evt. kunne tænke Jer. Bemærk priserne og
vend så evt. tilbage til markedsgrupperne og hvor de brugte vogne nu ellers
sælges privat.
For 4000 kr. skal man være heldig, hvis man får ret meget. Mange vogne i den
prisklasse opkøbes af håndværkere, som bruger dem til beboelse på
byggepladser og lign. og som ikke har så stort et behov.
Men det kan da ikke udelukkes, at det også kan dække Jeres behov, men det er
ikke mange i den prisklasse, man ser rundt på pladserne, idet de fleste af
os nok har behov for lidt mere luksus.
Personligt lægger jeg stor vægt på et godt fortelt og så stort som muligt,
da vi typisk bruger cv til at sove i, mens dagen og aftenen tilbringes i
teltet.
Men igen er vi forskellige, så der er også en del der rejser uden fortelt,
og nogen vil helst kun have et solsejl for at være mere i kontakt med
naturen m.m.
Sidste år var vi i Sverige, og der var det faktisk kun danskerne og tyskerne
på pladsen, som brugte fortelt. Jeg tror ikke, der var mere end 5% af
svenskerne, som havde fortelt på. Til gengæld havde de større og mere
luksuriøse vogne end os andre.

Kurt

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-03 23:58

> [...]
> prisklasse opkøbes af håndværkere, som bruger dem til beboelse på
> byggepladser og lign. og som ikke har så stort et behov.

Hmm ja den er jeg med på. Vi har bare ikke lyst til at ofre måske 50.000 på
en campingvogn samt en masse udstyr
hvis konen finder ud af efter 2 ugers ferie at "det der camperi" ikke lige
er hende og vi skal sælge igen med stort tab.
Jeg er nu sikker nok på mig selv da jeg har campet en del med forældre - men
konen har aldrig prøvet det.
Ser hun en edderkop går hun jo fuldstændig i selvsving.

Men jeg tror nu at vi (jeg) er kommet frem til at vi prøver at leje en
campingvogn og ad den vej finder ud af hvad vi (hun) vil.

Igen tak til alle for de gode råd jeg har fået herfra - det kan være jeg har
mange flere ? når vi har besluttet os.

Mvh. Allan

Fra : T. Hartung

Dato : 16-03-03 14:14

> Men jeg tror nu at vi (jeg) er kommet frem til at vi prøver at leje en
> campingvogn og ad den vej finder ud af hvad vi (hun) vil.

..... lyder meget klogt !! - og Allan DCU er ikke så slemt endda - hvis du er
ny her så er mere en 50 % anti DCU - de er nu ikke helt så slemme - 310 kr
pr. år med International campingpas, medlemsblade og rabatter på alle DCU's
pladser samt på samarbejdspladser samt rabat på flere pladser i udlandet -
lad dig ikke skræmme af "de hårde" drenge - medlemsbladet har rigtig mange
gode ting - og stof til inspitrationer - prøv evt. selv og se www.dcu.dk jeg
har været medlem i mere end 10 år - og har man børn er pengene meget hurtig
sparet ind igen og husk det er jo kun forskellen mellem lejerpasset og
kontingentet der er "ekstra" - småpenge hvis du spørge mig - skal du have
passet gennem FDM skal man være medlem her - det koster alene 495 kr pr. år

men held og lykke med "konen" håber du vinder

mvh
T. Hartung

Fra : Verner

Dato : 16-03-03 17:13

On Sun, 16 Mar 2003 14:13:58 +0100, "T. Hartung"
<torben.hartung@noSPAMmail.dk> wrote:

> - hvis du er ny her så er mere en 50 % anti DCU....

hvorfor er der egentlig så mange DCU modstandere ?

Er det blot en "religionskrig" eller bunder det dybere ?

mvh

Verner

Fra : Carsten Stage

Dato : 16-03-03 18:32

In news:3e74a212.16639536@dtext.news.tele.dk,
Verner typed:

> hvorfor er der egentlig så mange DCU modstandere ?

Der er mange der gennem flere år har opdaget at DCU ikkeer så gode og
sandfærdige som de giver udtryk for.

> Er det blot en "religionskrig" eller bunder det dybere ?

Nej, det er ikke en religionskrig. Jeg har stadig den grundholdning at man
som dansk campist skal organisere sig i DCU - men ikke for enhver pris!

Jeg har tidligere indgået i et konkret samarbejde med DCU - blandt andet i
forbindelse med den nye struktur på deres web site.

Desværre måtte jeg konstatere at DCU ikke havde intentioner i retning af at
leve op til det de lover samt at de absolut ikke kan hverken tåle eller tage
konstruktiv kritik til sig

I samme øjeblik at jeg ser at der sker nogle massive ledlsesmæssige
ændringer og at man begynder at tage sit ansvar overfor medlemmerne
alvorligt - så melder jeg mig ind igen.

Indtil da vælger jeg at stå udenfor og hente de ydelser jeg har brug for
andetsteds. Det er et direkte tab på flere tusinde kroner årligt for DCU pr
medlem de jager væk - men det ser ikke ud til at de heller tager sig af det,
hvorfor jeg anbefaler nye campister at lade sig organisere andre steder.

Endelig, hvis man skal tage denne debatgruppes fundats bogstavelig, så må vi
ikke debattere DCU her - trods at det er et centralt emne for mange
campister.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : Carsten Stage

Dato : 16-03-03 18:19

In news:3e74769b$0$31956$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
T. Hartung typed:

> .... lyder meget klogt !!

Absolut enig...

> ... - og har man børn er pengene meget hurtig sparet ind
> igen...

Rigtigt - og som jeg har skrevet det (utallige gange) før, så er det
selvfølgelig helt op til den enkelte...

> [...]
> kontingentet der er "ekstra" - småpenge hvis du spørge mig - skal du
> have passet gennem FDM skal man være medlem her - det koster alene

Rigtigt - og det er da heller ikke pengene det handler om! Det er det
principielle i at støtte en forening der den ene gang efter den anden fyrer
en løgn af - eller gør modsat af hvad de skriver. Dette baseret på konkret
viden som resultat af direkte kontakt. De nysgerrige kan læse hvordan
kredsgeneralforsamlingen i kreds 2 forløb sidste gang her:
http://www.stage.dalbynet.dk/camping/gen2002.htm

)

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : Tommy Hansen

Dato : 16-03-03 18:51

"T. Hartung" <torben.hartung@noSPAMmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
DCU's
> pladser samt på samarbejdspladser samt rabat på flere pladser i udlandet -

Det samme er der andre der kan tilbyde, f.eks. DCK, DK-Campingclub, FDM m.m.

> [...]
> passet gennem FDM skal man være medlem her - det koster alene 495 kr pr.

Jeg har været medlem i mere end 20 år, men har nu meldt mig ud p.gr.af DCU's
afhængighed og tilknytning til den mere kommercielle del af camping.
Hvis man tror man melder sig ind i en forbrugerorganisation i stil med FDM
så må man tro om. I DCU kunne man aldrig drømme om at skrive en artikel om
Campingbranchen, hvor denne blev sat i et dårligt lys. Der har ellers været
mange anledninger, hvor DCU-medlemmer er blevet dårligt behandlet af en
campingforhandler.
Medlemsbladet består hovedsagligt af artikler om udstyr m.m., som
producenter/forhandlerne selv skriver. DCU's egen andel af artiklerne er
meget lav, men det er selvfølgeligt også lettere at får folk til at skrive -
selv om det så er folk med kommercielle interesser.
Men det er fint med mig at nogle er tilfredse, men jeg synes lige at sagen
skulle belyses fra den vinkel.

MVH Tommy

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 13-03-03 23:40

> [...]
>campingferie.
>I den forbindelse opstår der en
>række spørgsmål som nogen her sikkert kan

Hej med jer
vi går og er i samme situation - bortset fra at vi også har et
somemrhus at tage hensyn til. Derfor startede vi sidste år med at
leje en campingvogn en uge og lærte af det.
Vi er alle tre enige om at vi gerne gør det igen denne sommer -
trods noget blandet vejr sidste år i Jylland (ikke jydernes skyld).
Vi ved også nu at en køjevogn ikke er os - trods en nu 5-årig
datter var det ikke så stort hit. Hun vil alligevel ikke sove i
ovekøjen så de var egentlig spild af plads.
Så i år prøver vi en vogn med dobbeltseng + opredning til datter.
Egentlig også den type vi bedst kan li'. Vi skal alligevel rede op
på en eller anden måde så det lyder bedre med en ordentlig seng
til os voksne. Tøsen kan sagtens ligge på en sofa et par år endnu
uden at klappe hele siddeafdelingen ned for natten.
Og vi er ikke utilfredse med lige at have bad + varmt vand und
alles med på nakken.
Forteltet ku' vi alle li' - men selv på en 4,3 meter vogn syntes
vi at forteltet var rigeligt stort og tungt til os tre - et
deltelt ville være bedre. Måske med lidt solsejl ved siden af.
Kørsel med sådan en ting på ~900 kg efter en Volvo var ikke noget
at skrive hjem om - har kørt meget med joller på trailer og føler
ikke så stor forskel. Dog lidt ballade da vi besøgte Koldinghus
ruinen - meget lille p-plas og de idioter der altid skal parkere
ulovligt sørger selvfølgelig for at du har meget dårlig plads til
at bakke og vende når du skal køre. Men du ka' vel åbenbart bare
vente til det passer dem at køre igen !? Nå, nok om dem.

Alt i alt en god oplevelse - men i år ender det sikkert med TO
uger ! Men så forsømmer vi jo sommerhuset....derfor køber vi næppe
selv en cv'er før vi - evt - bestemmer os for at sælge
sommerhuset !

Prøv det - bare en gang.
Det vil helt sikkert afgøre sagen for jer !

En sidste tanke: det vil måske være billigere at leje end at købe
en tilfædig gammel vogn. Skal den til syn før i kan bruge den
bliver det måske dyrere end at leje allerede før i kommer afsted !

Go' tur

Jesper
--
GS500E når det går godt -
Volvo når det ikke gør >;o{)

Fra : k.b.s.

Dato : 15-03-03 14:53

> Hvad skal man ofre på en campingvogn som måske kun bliver brugt en sæson ?

Vi (2 voksne og 1 barn) har de seneste år lejet en camplet, det rimeligt
billigt.

> Vi har ikke
> de store krav mht. komfort, bad o.l. Dog en dobbeltseng og mulighed for
> madlavning må være minimum.
> Ville en camplet være at foretrække ?<
Det kommer anpå om i har tålmodighed til, at sætte en sådan op.

> [...]
> lys ?
>
> Er der stadigvæk noget som hedder campingpas ? Hvis ja hvor får man det ?
På campingpladsen

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 15-03-03 15:16

k.b.s. wrote:
> Det kommer anpå om i har tålmodighed til, at sætte en sådan op.

Hej
Så prøv en Combi Camp, den er meget lettere, og hurtigere at slå op.

Ebbe

Fra : Eva

Dato : 17-03-03 11:32

> Så prøv en Combi Camp, den er meget lettere, og hurtigere at slå op.

Hej
Vi har lige undersøgt markedet for teltvogne grundigt, da vi har skiftet
teltet ud med en teltvogn. Resultatet blev at Camplet passer bedst til vores
behov. Vi er to voksne og to små børn.

Combi Camp må helt sikkert være lettere at slå op, hvis man ikke har brug
for ret meget plads i teltvognen og derfor ikke altid rejser forteltet. Vi
har dog vurderet at vi altid vil slå forteltet op alligevel, hvorfor vi lige
så godt kunne vælge Camplet hvor det hele rejses på en gang. Vi kan godt se,
at det er praktisk at Combi Camp'en kan slås op i en parkeringsbås - men det
der med at sove på rastepladser, synes vi er for farligt! Vi forventer ikke,
at det kun tager 3 minutter at slå Campletten op, men det betyder ikke noget
for os, om vi skal bruge 10 minutter på det.

Den primære grund til at vi valgte Camplet var dog, at de har en model der
hedder Royal, hvor selv sådan nogle lange mennesker, som vi er, kan gå
oprejst - også når vi skal ind og ud! Åbningen ud fra "den faste stue" i
Combi Camp er ikke ret høj. En anden fordel ved Camplet er at sengene er
bredere, end de er i Combi Camp. Derudover har Camplet bøjlestang og
opbevaringslommer, hvilket vi synes er fikse detaljer.

Vi synes dog at køkkenet i Combi Camp virker mere praktisk da køleskab,
gasflaske og vandbeholder er integreret. I Camplet skal disse ting stå ved
siden af - men det giver jo så plads til mere køkkengrej og flere madvarer
i køkkenet.

Alt i alt synes vi, at der er fordele og ulemper ved begge vogne og så må
man jo gøre op med sig selv og sin familie, hvad man synes er vigtigst.

De bedste hilsener
Eva

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 17-03-03 16:22

Eva wrote:
> [...]
>
> Combi Camp må helt sikkert være lettere at slå op, hvis man ikke har
> brug for ret meget plads i teltvognen og derfor ikke altid rejser
Selv med fortelt tror jeg Combi Camp er hurtigere at slå op.
>Vi kan godt se, at det er praktisk at Combi
> Camp'en kan slås op i en parkeringsbås - men det der med at sove på
> rastepladser, synes vi er for farligt!
Enig.
>En anden fordel ved Camplet
> er at sengene er bredere, end de er i Combi Camp. Derudover har
> Camplet bøjlestang og opbevaringslommer, hvilket vi synes er fikse
> detaljer.
Vi er kun 2 voksne, og måske børnebørn, men CC har da også
opbevaringslommer.

> [...]
> disse ting stå ved siden af - men det giver jo så plads til mere
> køkkengrej og flere madvarer i køkkenet.
Det spinkle køkken i CL var grund nok til at vi valgte CL fra.

> Alt i alt synes vi, at der er fordele og ulemper ved begge vogne og
> så må man jo gøre op med sig selv og sin familie, hvad man synes er

Hej Eva.
Som du ser ovenfor er der et par steder vi er uenige, men vi har heller ikke
samme behov.
Jeg synes til gengæld dit svar er holdt i en sober tone, det er dejligt at
se.

Måske slår vi vores favoritvogne op ved siden af hinanden på et tidspunkt,
uden at være klar over det.
Jeg håber for jer I får nogle gode ture.
Ebbe

Fra : sogs

Dato : 17-03-03 23:33

"Eva" skrev

> [...]
> hedder Royal, hvor selv sådan nogle lange mennesker, som vi er, kan gå
> oprejst - også når vi skal ind og ud! Åbningen ud fra "den faste stue"

Den stang er bare en vane. Man skal stikke hovedet ind eller ud først,
og la vær med at stå oppe på dørtrinnet. ) højden i teltene er
rigelig.

>En anden fordel ved Camplet er at sengene er
> bredere, end de er i Combi Camp.

Lige det her forstår jeg ikke rigtigt. Der står godt nok 160 x 215 i den
CL brochure jeg har, måske lidt uklart hvordan, også på deres site, men
jeg
mener at det er vognkassens mål på bredeste sted, CL har jo en pæn
strømliniet kassen. Altså ikke madrasmål, som da vi skiftede dem i vores
CL, var 140x 200 - Og dertil kommer fradrag af hjulkasserne der tar
plads ind i den ene seng. Men det er måske ændret.

Nyere CC har 3 sengestørrelser. Egoistvognen med King size til 2
personer -man
sover på langs af vognen. 245x170 Hertil fås vist en "løs" barneseng.
Så er der en indretning til 2 + en seng a 2 længder , eller stor
garderobe Hvor sengen er 207x160 og resten - seng / garderobe så er
207 eller165 x70 som man nu har valgt det.
Endelig er der standard med de 2 sovekabiner på arealet 207x 245. Og så
vi er meget glade for vores lamelbund - . Vi syntes vores senge er
meget store.

>Derudover har Camplet bøjlestang og opbevaringslommer, hvilket vi synes
>er fikse detaljer.

Hvor CC så har et magasin under sengene - duer også når man kører. Og
er født med lommer rundt om sovekabinerne..

> [...]
>ved
> siden af - men det giver jo så plads til mere køkkengrej og flere

Tja - .... En køleboks til CL fylder i bilen - men er let at ta med på
tur - - vi savner at kunne ta boksen med på udflugterne. Vores vand
er flyttet ud i frontboksen og gir endnu mere plads i køkkenet.

> Alt i alt synes vi, at der er fordele og ulemper ved begge vogne og så

> man jo gøre op med sig selv og sin familie, hvad man synes er
>vigtigst.

helt enig,.

> De bedste hilsener
> Eva

Samme -
sten

Fra : Eva

Dato : 18-03-03 10:02

Hej igen

Jeg er faktisk blevet ret nysgerrig: hvilken teltvogn incl. fortelt er mon
hurtigst at slå op for øvede brugere? Hermed en opfordring til konkurrencer
på campingpladserne til sommer!

Jeg havde faktisk glemt igen at CC også har opbevaringslommer. Grunden er,
at jeg har fokuseret på at børnene kunne bruge lommerne til småting og det
sidder CC's lommer for højt til.

En af grundene til at vi ikke vil campere med telt mere er, at vi er trætte
af at skulle bukke os på vej ind i /ud af teltet og sovekabinerne - det er
virkelig mange gange man går ind og ud i løbet af tre ugers ferie! Derfor
var det for os meget afgørende at vi i CL Royal kunne komme rundt overalt
uden at bukke os.

Hvis man vil have to dobbeltsenge bliver de i CC 122,5 x 207 cm hver i
udvendige mål. I CL er sengene 160 x 215 cm hver i udvendige mål, hvoraf der
i den ene desuden går lidt fra til hjulkasserne. Jeg husker det også som om
hver madres i CL på det smalleste sted er 140 cm bred.

Jeg synes også at det er en fordel at køleboksen kan tages med. Faktisk
forventede jeg at den rimelig let kunne afmonteres CC's køkken. Ulempen ved
at boksen er i bilen er for mig at se at den ikke kan få strøm gennem
stikket ved anhængertrækket. Jeg er træt af at skulle have en ledning fra
bagagerum til cigarettænder. Har I nogle ideer til et alternativ?

Tak for jeres svar.

De bedste hilsener
Eva

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 18-03-03 10:11

Eva <tikjob@hum.auc.dk> skrev:
Jeg er
> [...]

Hej Eva
meget let - monter et cigartænderstik i bagagerummet !
Overvej dog lige en form for afbryder, da den over lidt længere
tid kan tappe bilens batteri, hvis den får lov at køre medens
bilen er parkeret.
Gode venner af os har gjort det og er tilfredse.

Mvh
Jesper
--
GS500E når det går godt -
Volvo når det ikke gør >;o{)

Fra : sogs

Dato : 19-03-03 01:14

"Eva" skriver;
> Hej igen

Selv hej - troll

> Jeg er faktisk blevet ret nysgerrig: hvilken teltvogn incl. fortelt er mon
> hurtigst at slå op for øvede brugere? Hermed en opfordring til konkurrencer
> på campingpladserne til sommer!

HA HA- ikke mig, og du får også bare ondt i ryggen af at vippe låget rundt uden contravægten. (CC s bagagebærer) eller ødelægger teltet/stængerne ved at glemme "kvajestykket" det lille rørstykke man samler stangbuen med på CL
Vi sinker gerne og helst hinanden ved ankomst efter en lang tur - med et par kolde eller et glas vin - så de sidste render rundt i mørket. Men det kan da godt være du møder meget hurtige cc campister der har deres pakning tilrettelagt på mm og min.. Så skal du så tidligt op. Men jeg hygger helst - og ser gerne som sidste ved afgang efter om der er ryddet og intet glemt.
Også gerne efter CL - faktisk har vores bedste venner CL og vi er vant til at drille hinanden, bare kom an.

> Jeg havde faktisk glemt igen at CC også har opbevaringslommer. Grunden er,
> at jeg har fokuseret på at børnene kunne bruge lommerne til småting og det
> sidder CC's lommer for højt til.

Ha ha - den er go - Er det marginalt ? og hvor små skal de være for ikke at kunne nå det de vil, måske opppe fra sengen som 3årig. ..

> [...]
> var det for os meget afgørende at vi i CL Royal kunne komme rundt overalt

..Grunden til at du slår hovedet på den stang er at du skal 20-30 cm op på gulvet i vognen hvor "legepladsen" så er hævet over jord og fugt. Det forhold er da bedre, mere væsentligt for ungene og jer - end en, som jeg husker det, ens forskel i lommerne omkring sovekabinerne eller det at skulle stikke hovedet ind eller ud af "hallerene" der har meget rigelig højde. Kun en vane som jeg siger.

Men det overraskende er vel også bare, at man havde et helt rum mere, inden man ska op i sengene. Det kan godt gå ud over hovedet til man husker det. Og vi er netop glade for at der behageligere inde i det "hellige" hvis det er dårligt vejr.

> [...]
> i den ene desuden går lidt fra til hjulkasserne. Jeg husker det også som om
> hver madres i CL på det smalleste sted er 140 cm bred.

Tror du skal sælge elastik med det målebånd. hvad er et udvendigt mål ? Mål madrassen, længde og bredde og så liggepladsen f.eks mellem hjulkasserne.træk evt en Adam fra og kom med tallet der bliver tilbage. CC sengemål er reelle og fremgår tydeligt på deres hjemmeside. Og så er madrasserne bedre, har større bærerevne og er tykkere. Skal vi også se hvem der falder først i søvn.? Snorken går langt på pladserne (påstår min kone).

> Jeg synes også at det er en fordel at køleboksen kan tages med. Faktisk
> forventede jeg at den rimelig let kunne afmonteres CC's køkken.

Den er moteret med sin slange på en studs der kræver gastest hvis den har været demonteret (tror jeg) Samme boks har som "løs" - en regulator der sættes direkte på flasken, og jeg mener ikke man må lade ureguleret gas gå i rør til hen til boksen så regulatoren ku sættes på der. Ved ikke om der findes en lynkobling til gas i reguleret slange. Kræver en gasteknikker.
Resten - El og at er boksen fastgjort med et par beslag kunne klares med lidt fingersnilde.

Vi kunne såment godt bruge lidt mere køl og anskaffer nok en mindre, men god boks der kan tas med i bilen.

> [...]
> stikket ved anhængertrækket. Jeg er træt af at skulle have en ledning fra
> bagagerum til cigarettænder. Har I nogle ideer til et alternativ?

Vi har etableret et Cigar og camping stik i bagagerummet, med på den meget kraftige 5 kvadrat forbindelse der er ført fra battriet via sikring og rlæ til forsyningen i tralerstikket. Er man ikke kyndig gør det selv kunne i Snakke med et autoværksted, en autoelektrikker eller Caravanforhandleren. De kender bestemmelserne for forbrug i CV. I kan selvfølgelig bedst med det samme etablere strøm til forbrug i trailerstikket der sikkert ikke er etableret.

Tak for lidt hygge drilleri om vores elskede teltvogne - vi er selv CL fans -der bare har skiftet til en anden teltvogn - og har haft utrolig mange dejlige timen i CL og når nu det passer bedste til jer - den er altså flot, gedigen og gennemtænkt, ved vi , at i får mange gode år i naturen.og blandt andre tilfredse campister.

Jeg vil altså hellere byde på et glas vin, end skulle konkurere med hiv og sving.

Men andre CC folk har vist været vildt hissige før i tiden. Sikker derfor de bruger tarvelige triks, så man kommer bag efter.

i ønskes en dejlig sæson og glæde med det nye -

mvh sten

--
Hvem der påskønner f.eks at første påskedag
atter i år falder på en søndag ?