Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nye billeder
Fra : Niels Ebbesen

Dato : 18-03-01 23:04

Nye billeder

Jeg har lige lagt ethundrede nye billeder på http://www.photo-gallery.dk
- de er alle optaget her i uge 11, de ligger i mappen "Nye fotos".

Med tanke for de emner der har været oppp i den forløbne, så har jeg
bl.a. lagt 3 panorama-billeder i en meneskevenlig størrelse, og det er
også blevet til 3 billeder af tig-svejning, der svejses i rustfrit stål,
så der kommer desværre ikke gnister, men der en kraftig lysbue, og mit
kamera har ikke taget skade.

Jeg har ikke fået lavet nye scanninger, så mappen med skanninger er uændret.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Alexander

Dato : 19-03-01 00:33

> Nye billeder
>
> Jeg har lige lagt ethundrede nye billeder på
http://www.photo-gallery.dk
> - de er alle optaget her i uge 11, de ligger i mappen "Nye fotos".
LANGSOMT og den grimme SORTE baggrund, erstat det med en lysere eks.
violet

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 19-03-01 00:59

Alexander wrote:

> LANGSOMT og den grimme SORTE baggrund, erstat det med en lysere eks.
> violet

Hvis du ser baggrunden som sort, så er der kun tre mulighedder:

- at din skærm trænger til en farve-kalibrering...

- at du skal henvende dig til din øjnlæge...

- at du skal tage solbrillerne af når du surfer...

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Jespersen

Dato : 19-03-01 11:43

> Nye billeder
>
> Jeg har lige lagt ethundrede nye billeder på http://www.photo-gallery.dk
> - de er alle optaget her i uge 11, de ligger i mappen "Nye fotos".

Tja Niels, det virker ikke rigtig hos mig. Når jeg trykker på Nye fotos, så
rammer jeg en side som ikke eksisterer. (Uge 9) Til teknologi-freaks, kan
jeg sige at jeg bruger en ganske "almindelig" browser, som 95% andere også
gør (he he...)

Mvh
Jan

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 19-03-01 12:36

Jan Jespersen wrote:

> [...]
> jeg sige at jeg bruger en ganske "almindelig" browser, som 95% andere også

Tsk-tsk-tsk..... problemet ligger hos dig selv, din browser er ikke
indstillet korrekt, du ser på en gammel side, der bliver vist fra en
cache-fil, der ligger på din egen harddisk.

Gå i din browsers prefferencer, der kan du instille din web-browser, så
den altid undersøger om de sider du henter er blevet opdateret, så
opdaterede sider bliver hentet fra serveren, på den måde undgår du, at
du sidder og ser forældede web-sites.

Hvis du ikke kan finde ud af det med preff., så kan du bare holde
skiftetasten ned og klikke på "opdater", så reloader browseren siden fra serveren.

Jeg startede med at genbruge den samme mappe til "Nye fotos" fra uge til
uge, men jeg har opdaget, at der er mange som "hijacker" billeder fra
mappen med "Nye fotos", så jeg er gået over til at oprette en ny mappe,
hver uge.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Jespersen

Dato : 19-03-01 13:29

> Tsk-tsk-tsk..... problemet ligger hos dig selv, din browser er ikke
> indstillet korrekt, du ser på en gammel side, der bliver vist fra en
> cache-fil, der ligger på din egen harddisk.

Tak. Du har sørme ret. Med en Ctrl-F5 opdatering hjælper det. Har ellers
ikke haft dette problem før. Jeg mener at min browser skulle være sat rigtig
op, men måske det er vores proxy-server her på arbejdet der driller.....

Nå men nu vil jeg kigge lidt på dine billeder.

Mvh
Jan

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 19-03-01 14:13

Jan Jespersen wrote:

> .....klip....... Jeg mener at min browser skulle være sat rigtig
> op, men måske det er vores proxy-server her på arbejdet der driller.....

IE er som standard sat op til at bruge disk cachen. Det kan gi' et ret
morsomt resultat på nogle typer nyhedssider, hvor brugerne dag efter dag
bliver præsenteret for de samme nyheder.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Jespersen

Dato : 19-03-01 14:21

> IE er som standard sat op til at bruge disk cachen. Det kan gi' et ret
> morsomt resultat på nogle typer nyhedssider, hvor brugerne dag efter dag
> bliver præsenteret for de samme nyheder.

Ja og det er det der undrer mig. Alle andre sider behøver jeg ikke at
"genopfriske". Her ser min browser altså, at siden er nyere end den er i
disk-cachen og henter så den nyeste. Men nu bliver vi vist lidt for
off-topic igen! Sorry...

Tak for hjælpen

/Jan

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 19-03-01 16:49

"Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message news:3AB5EF38.6FD6F655@niels-ebbesen.net...

> Tsk-tsk-tsk..... problemet ligger hos dig selv, din browser er ikke
> indstillet korrekt, du ser på en gammel side, der bliver vist fra en
> cache-fil, der ligger på din egen harddisk.

Jeg vil nu påstå at problemet ligger ved HTML-fyren. - Men ok, hvis han er typen der antager at alle ved at der findes muligheden
for tvungen refresh, så er der jo ingen problemer.

Normalt anbefaler jeg selv at sørge for passende expire/meta/cache-headers, så enhver bruger (jeg mener laveste fællesnævner) altid
vil få den nyeste side.

Men sådan er vi jo så forskellige

// Steffen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 19-03-01 17:33

Steffen Poulsen wrote:

> Men sådan er vi jo så forskellige

Denne snak er jo off-topic i denne gruppe, men da jeg i en tidligere
tråd har fået oplyst, at man ikke FUT'er i den gruppe, så svarer jeg her.

Alle filer har et "datostempel", det indeholder dato og klokkeslet, og
det mest normale og logiske er da, at man lader browseren sammenligne
"datostempelet", på den version der er i cachen og versionen på
serveren, hvis sidstnævnte er nyere, så hentes denne version.

En anden snak er så, at www.photo-gallery.dk ikke er et alm. standard
web-site, det fylder allerede mere en 700 Megabyte, og konceptet er
rettet mod fremtiden med bredbånd, og når man har en fast forbindelse
til flatrate, så er der ingen grund til at generere cache filer.

Lige nu er jeg i opbygningsfasen, og det ville jo være lidt usmart, at
jeg udviklede siden, så den var optimeret til modem-brugerne, for når
jeg om 3 - 4 år er færdig med den grunlæggende opbygningen af sitet, så
ville den være forældet.

Det vanskelige er at lave en holdbar og logisk ixdexering, for indexet
skal virke sammen med en søgefunktion, som jeg udvikler på, man skal
nemlig kunne søge billeder på stikord og få en oversigtside med
thumbnails, lige nu er jeg inde i nogle svære overvejelser om jeg skal
opbygge en database, hvor der kan laves en mere detaljeret beskrivelse
af hvert enkelt billede.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 19-03-01 23:19

"Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message news:3AB634C6.5AC095D@niels-ebbesen.net...

> Denne snak er jo off-topic i denne gruppe, men da jeg i en tidligere
> tråd har fået oplyst, at man ikke FUT'er i den gruppe, så svarer jeg her.

*G* der har vi været før

> [...]
> "datostempelet", på den version der er i cachen og versionen på
> serveren, hvis sidstnævnte er nyere, så hentes denne version.

Det drejer sig om at indsætte en enkelt linie i toppen af din html:

(Hvis du da ikke gider skrive det direkte i din http-response header) - Så slipper du for alt det cache-pjat, og dine brugere får
altid sidste nye sider.

Vil du have hjælp så sig til.

// Steffen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 19-03-01 23:59

Steffen Poulsen wrote:

Jeg kender godt dette metatags, men jeg er ikke sikker på, at det er en
ubetinget fordel, for en bruger vender jo typisk tilbage til index-siden
adskillige gange indenfor samme session, og det tager det vist ikke
højde for.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 20-03-01 18:26

"Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message news:3AB68F26.F27F4783@niels-ebbesen.net...

> [...]
> ubetinget fordel, for en bruger vender jo typisk tilbage til index-siden
> adskillige gange indenfor samme session, og det tager det vist ikke

Hvis du kombinerer det med fx en cookie eller et IP-check kan du nok nå frem til en passende kombination af 1. og
X'te-gangsbesøgssammensætninger du kan lide. Men hvorfor ikke udnytte at den skal reloades alligevel og lave et "smags-prøve-hjørne"
på index-siden, så du lokker dine besøgende lidt rundt i butikken .. som du selv har skrevet:

" .. når man har en fast forbindelse til flatrate, så er der ingen grund til at generere cache filer."

Det bliver der sikkert ikke købt færre af dine billeder af .. (og det er vel det det hele handler om).

// Steffen

Fra : ab

Dato : 20-03-01 22:16

Det er nogle gode sider du har lavet NE - det får een til at tænke sig om,
og spørge sig selv "hvad mon den rare mand vil med disse fotos ?" . Er det
dit eget bud på en clip-art samling eller h... f..... er meningen ?

Fortæl fortæl - er det rene registreringer? Jeg kom godt nok kun gennem dine
fotos af kilometerstenen, så må jeg indrømme at jeg stod af, jeg kom til at
tænke på Knagsted i Livsens ondskab, han registrerede punktummer i
forskellige bøger.

MVH ab

----------------------------------

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-03-01 23:56

ab wrote:

> ....................klip............................... Er det
> dit eget bud på en clip-art samling eller h... f..... er meningen ?

Ja det er det også....

> Fortæl fortæl - er det rene registreringer? .......klip..........

Nej det er det ikke registreringer, men det kan inddirekte blive en
slags registrering af et tidsspænd fra 70'erne og frem, i mine arkiver
har jeg mange spændende billeder, som allerede er historie.

Jeg har to og en halv hyldemeter med ringbind, der er propfyldte med S/H
negativer, og så har jeg to hængemappeskabe fyldt med farvedias, men jeg
vil først gå igang med indscanningen, når jeg har fået råd til en rigtig
god og hurtig scanner.

Lige nu er jeg i opbygningsfasen, og jeg skal ærligt indrømme, at jeg
synes det meget sjovere at lave nye billeder, end at indscanne mine
gamle negativer og dias.

Jeg forventer ikke noget salg, og jeg går faktisk og overvejer, at gøre
al brug billederne gratis, eneste modkrav bliver et link til mit site.

Det er også tænkt som et site, hvor f.eks. en kineser kan gå ind og få
et visuelt indtryk af Danmark, og derfor arbejder jeg også på en
engelsksproget version.

Jeg lader ideen og konceptet udvikle sig undervejs, det eneste der
ligger helt fast, er at det er planen, at lave et kæmpe stort on-line
fotoarkiv, og gerne det største.

Hvis du havde gravet dig en lille smule dybere ned i arkivet, så havde
du også fundet fotografisk artwork, men hovedvægten ligger på
brugsbilleder, og derfor kunne det måske være en go' idé, hvis jeg
lavede et selvstændigt directory til artwork, det vil jo nok være
interessant for fotoamatører, og se hvad jeg har at byde på inden for
den genre.

Jeg er meget åben overfor gode ideer og forslag, bare de ikke handler om
at lave oversigter med thumbnails, det vil nemlig være uoverkomligt, det
kan måske lade sig gøre i fremtiden, med en meget kraftig server, og
software der generer siderne on the fly, jeg dog mest motiveret for at
kæde det sammen med en søgefunktion.

Når du ikke hentede mere end et par billeder, var det så fordi
billederne var kedelige, eller fordi billederne var for tunge til din
forbindelse. Jeg kører sitet fra min egen server, og der ligger ikke
andre sider på den maskine, og jeg har båndbredde, så den kan sparke 2 -
3 billeder afsted i sekundet, så den burde ikke være sløv.

Min statistik viser godt nok, at der er mest trafik i dagtimerne, hvor
brugerne formentlig udnytter forbindelsen på arbejdet eller skolen, og
som nævnt et andet sted i denne tråd, så er konceptet rettet mod
fremtiden med faste bredbånds forbindelser til flat rate.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : ab

Dato : 21-03-01 08:47

NE: du skulle lægge et indexfoto (med henvisningsnr.) ind i hver afdeling,
det ville gøre det hele mere overskuelig - nu bliver man jo gammel (uanset
hastighed) af at søge rundt.

MVH ab

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-03-01 13:00

ab wrote:

> ............klip............... - nu bliver man jo gammel (uanset
> hastighed) af at søge rundt.

Ja da - men man får da også set noget....

Du ka' da få short cut til 5 billeder fra uge 11, som jeg mener er
specielt se-værdige, de er listet i en rækkefølge, der er baseret på
mine subjektive kriterier for godt fotografisk artwork.

http://www.photo-gallery.dk/oversigt/uge-11/slagslunde_kirke_sten-08.jpg
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/uge-11/landskab_m_vintersaed-60.jpg
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/uge-11/husgavl_m._ur-29.jpg
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/uge-11/gamle_teglsten_m._lav-06.jpg
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/uge-11/indkoebsvogne-39.jpg

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Erik Agertoft

Dato : 22-03-01 08:34

On Wed, 21 Mar 2001 13:00:10 +0100, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote among other things:

> [...]
>specielt se-værdige, de er listet i en rækkefølge, der er baseret på
>mine subjektive kriterier for godt fotografisk artwork.

Da jeg startede med at følge lidt med i denne NG fulgte jeg dine link
til dine mange "Nye billeder" nogle gange, men jeg holdt hurtigt op.

Jeg så nogle billeder, som jeg syntes var gode, men der var også
mange, jeg fandt temmelig ligegyldige. Jeg opfattede samlingen som et
produktkatalog til kunder, og jeg holdt hurtigt op med at kigge forbi.

Men hvis du hver uge fortsætter med at udvælge nogle få billeder, som
du synes er seværdige, så vil jeg nok kigge forbi igen.

De 5 billeder, du har udvalgt, kan jeg nemlig godt lide at kigge på.
Nogle på grund af farverne, nogle på grund af kompositionen.

Jeg ved ikke, om den rækkefølge, du har listet dem i, skal følges fra
neden eller fra oven. Men det vil jo altiv være den enkeltes
sybjektive vurdering......

Stenene fra Slagslunde Kirke ville nok sige mig mere, hvis jeg selv
havde set dem.

Billedet med vintersæd er godt. Jeg ville nu nok have beskåret det
lidt i toppen for at fjerne de lyse partier fra himlen. De distraherer
mig lidt.

Jeg kan godt lide farverne i billederne af ur og lav, og billedet med
indkøbsvognene er måske set før, men jeg synes, det er godt og
velafbalanceret.

Jeg kunne selv finde på at forsøge mig med den slags billeder, men jeg
er ikke sikker på, at resultatet ville blive lige så godt.

Det var bare min mening om de 5 billeder og din præsentation af dem.

Fortsæt gerne i samme stil med både billeder og udvælgelse.

Mvh
Erik

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-03-01 12:58

Erik Agertoft wrote:

> Da jeg startede med at følge lidt med i denne NG fulgte jeg dine link
> til dine mange "Nye billeder" nogle gange, men jeg holdt hurtigt op.

Jeg har naturligvis ikke forventninger om, at du eller andre, hver uge
vil pløje 50 eller 100 nye billeder igennem, jeg har dog haft en
forventning om, at nogle ville skimme listen over billed/fill-navne, og
så udvælge nogle stykker, men jeg kan egentligt godt se, at billederne
nok ikke kan selekteres på den måde.

> Jeg så nogle billeder, som jeg syntes var gode, men der var også
> mange, jeg fandt temmelig ligegyldige. Jeg opfattede samlingen som et
> produktkatalog til kunder, og jeg holdt hurtigt op med at kigge forbi.

Ideen med www.photo-galleri.dk er ikke, at jeg skal udstille mine aller
bedste billeder, så skulle det nemlig beskæres ned til et par hundrede
billeder.

www.photo-galleri.dk er et on-line fotoarkiv, hvor man kan gå ind og
finde et godt billede af en svane, nogle vintergækker, en hest o.s.v.,
hvis man står og skal bruge et sådant billede, og der er netop mange
varianter for at tilgodese alle behov og formål.

> Men hvis du hver uge fortsætter med at udvælge nogle få billeder, som
> du synes er seværdige, så vil jeg nok kigge forbi igen.

Det forslag er allerede købt, en dag hvor jeg får nogle timer til overs,
så vil jeg også oprette et direktory med artwork, så jeg også tilgodeser
dem der kun er interesseret i den genre, og jeg vil fremover udvælge de
skud, som jeg selv er mest tilfreds med, og linke til dem med short
cuts, når jeg oplyser om nye billeder.

> De 5 billeder, du har udvalgt, kan jeg nemlig godt lide at kigge på.
> Nogle på grund af farverne, nogle på grund af kompositionen.

Fotografisk artwork er desværre meget stereotypt, genren har fastlåst
udøverne i nogle meget snævre rammer, og det er meget sjældent, at noget
helt nyt opnår anerkendelse på den front, og jeg føler det er en voldsom
begrænsning, derfor er jeg mere til dokumentar billedet, det er mere
levende og kommunikativt - men det kan vi ta' en lang snak om i en anden tråd.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 22-03-01 23:38

"Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message news:3AB9E8D8.2ED5E81@niels-ebbesen.net...

> [...]
> forventning om, at nogle ville skimme listen over billed/fill-navne, og
> så udvælge nogle stykker, men jeg kan egentligt godt se, at billederne

Et simpelt thumbnail af hvert billede ville være en excellent start på en bedre overskuelighed.

// Steffen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-03-01 00:54

Steffen Poulsen wrote:

> Et simpelt thumbnail af hvert billede ville være en excellent
> start på en bedre overskuelighed.

Ja det kan ikke diskuteres, men det vil være et uoverkomligt arbejde, at
lave det manuelt, og det vil også gøre det meget besværligt, at opdele
et direktory, når behovet opstår, og det gør det hele tiden.

Jeg vil hellere stile imod, at der "on the fly" kan laves et dynamisk
site, hvor der automatisk genereres thumbnails ud fra de store billeder,
og det skal ske så hurtigt, at brugerne ikke mærker ventetiden, men det
vil kræve en meget kraftig server, med 2 eller 4 stk. 500 - 1.000 MHz processorer.

Lige nu kører sitet fra en ældre PowerMac, den kører kun 120 MHz, den
har ganske vist RISC-processor, så dens faktiske hastighed svarer
nogenlunde til en 250 til 300 MHz Windows PC'er, den har pænt med RAM,
og harddisken er også en lynhurtig UltraWide SCSI-disk, som er bregnet
til servere, men der kan altså ikke pines ret meget mere ud af den.

Og de hidtidge indtæger er meget nemme at gøre op, det er nemlig NUL
kroner, udgifterne og den tid jeg har brugt vil jeg ikke forsøge at gøre
op, så jeg må nok ud og finde en rig sponsor, eller håbe på, at jeg
uventet arver en rig ukendt onkel fra Amerika - eller jeg skal måske
begynde at købe en ugentlig lotto kupon...

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 23-03-01 08:44

"Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message news:3ABA9072.C1470D14@niels-ebbesen.net...

> [...]
> vil kræve en meget kraftig server, med 2 eller 4 stk. 500 - 1.000 MHz processorer.

Hvis du programmerer det bare en smule smart til en start, laver den kun thumbnail'et hvis det ikke findes i forvejen.

Og det behøves der altså ikke en kolonorm server til.

// Steffen

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 23-03-01 12:05

> [...]
> og det skal ske så hurtigt, at brugerne ikke mærker ventetiden, men det
> vil kræve en meget kraftig server, med 2 eller 4 stk. 500 - 1.000 MHz

Det er jo netop disse problemer cache-hukommelse i forskellige former løser,
og det er et strålende eksempel på almindelige afvejning mellem hastighed og
lagerplads.

Som Steffen Poulsen skriver, kan du gemme hvert thumbnail, når den først er
genereret. Det er hurtigt at vise, men fylder. Dit eget alternativ fylder
ikke noget, men er langsomt.

Du kan også generere alle thumbnails (småbilleder?) i forvejen. Det er det
hurtigste, men fylder mest. Det er ret let at lave et program som går
katalogstrukturen igennem og laver thumbnails for alle tilføjede eller
ændrede filer. Altså en cache. Det er ikke tilfældigt at cache findes
overalt. Selv dit køleskab er et cache-lager, så du slipper for at gå i
supermarkedet, hver gang du vil have mad. Kunsten med al cache (inkl.
køleskabe) er beholde det relevante og smide det gamle ud.

Selv i fremtiden med bredbånd vil der ikke være båndbredde nok, når der er
100 gange så mange brugere, som sender 100 gange så mange data ud på nettet,
fordi simple tekstformater garanteret bliver afløst af fancy 3D billed- og
lydsystemer

Men det er jo ren systemudvikling og ikke foto

Mange hilsener
Mikkel Rasmussen

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 23-03-01 12:35

"Mikkel Rasmussen" <footech@get2net.dk> wrote in message

> processorer.

Så meget CPU kraft vil det ikke kræve, derimod en fornuftig caching af
genererede thumbs.

Men hvorfor ikke genere thumbs når billeder er blevet uploadet og så ligge
dem på serveren.
Thumbs fylder jo næsten ingen ting i forhold til selve billederne.

--
With many Thanks
Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying