MS Windows
briani 27239
XP tvang mig til NTFS
Fra : paul

Dato : 14-03-03 02:10

Hidtil har jeg altid brugt FAT32 men nu efter installering af en 80GB harddisk, som jeg
vil dele i 2 små partitioner plus en stor på 70GB, vil XP kun formatere den store som
NTFS.
Det er jeg betænkelig ved.
Skulle jeg ned under 64GB for at få lov at komme tilbage til FAT32.?

Er der slet ingen problem ved at have FAT32 og NTFS partitioner ved siden af
hinanden -dvs i samme Extended partition???

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 14-03-03 02:24

"paul" <getpaul@NOSPAMget2net.dk> skrev :

>Skulle jeg ned under 64GB for at få lov at komme tilbage til FAT32.?

Jeg mener at XP kun kan formatere partitioner op til 32 GB i
fat32.

Ellers skal du bruge en fdisk, der kan håndtere diske over 64 GB.
Eller bruge en tredjepartsprogram som Partition Magic,

>Er der slet ingen problem ved at have FAT32 og NTFS partitioner ved siden af
>hinanden -dvs i samme Extended partition?

Nej, men kan da kun anbefale at bruge ntfs, medmindre du vil
kunne læse partionerne fra f.eks. Win 98.

Fra : Jan Jensen

Dato : 14-03-03 08:17

> Nej, men kan da kun anbefale at bruge ntfs, medmindre du vil
> kunne læse partionerne fra f.eks. Win 98.

Hvis du tænker på netværk, delte drev m.m.,er der ingen problemer i at læse
NTFS drev
fra win98 computere.

Venlig hilsen Jan Jensen

Fra : paul

Dato : 14-03-03 10:17

Jeg havde faktisk formateret min store partition som FAT32 med Seagates egen
dos-utility. Men da XP var lagt på min ny harddisk
sagde XP at den ikke var formateret. I det hele taget vil jeg fraråde brugen af denne
'Seagate disk installation wizzard'.

Til sidst et lille spørgsmål: der er kommet en ny fil i roden på C: . Jeg holder altid
øje med hvad der ligger der. Der plejer aldrig at komme nye filer. Den hedder 78715.SYM.
har det noget med NTFS at gøre.?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-03-03 11:59

In dk.edb.system.ms-windows, paul <getpaul@NOSPAMget2net.dk> says...
> Det er jeg betænkelig ved.

Hvorfor det?

Vær istedet glad. Du har endeligt fået et ordentligt filsystem ind på
din Windows-PC.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Søren Christensen \(~

Dato : 14-03-03 13:14

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse
> In dk.edb.system.ms-windows, paul <getpaul@NOSPAMget2net.dk> says...
>
> Hvorfor det?
>
> Vær istedet glad. Du har endeligt fået et ordentligt filsystem ind på
> din Windows-PC.

Bob bob...

Hygge

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-03-03 14:33

In dk.edb.system.ms-windows, "Søren Christensen \(4200\)" <master.clio@
12move.dk> <"Søren Christensen \(4200\)" <master.clio@12move.dk>>
says...
> Bob bob...

Tja, du ved ikke bedre...

Hvis Windows kunne bruge XFS, så havde min maskine XFS.

Fra : \\/\\/\\ M-Kc /\\/\\~

Dato : 15-03-03 18:14

"paul" <getpaul@NOSPAMget2net.dk> wrote in message
> [...]
af
> hinanden -dvs i samme Extended partition???

Du gør kun dig selv en tjeneste ved formatere dem i NTFS, da FAT32 er noget
af det mest ustabile og upålidelige filsystem der findes.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-03-03 01:37

\/\/\ M-Kc /\/\/ skrev:

>Du gør kun dig selv en tjeneste ved formatere dem i NTFS, da FAT32 er noget
>af det mest ustabile og upålidelige filsystem der findes.

Jeg har kørt med FAT-systemer nu i ca. 15 år, og jeg vil ikke
kalde det ustabilt eller upålideligt.

--
Bertel

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 16-03-03 09:13

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har kørt med FAT-systemer nu i ca. 15 år, og jeg vil ikke
> kalde det ustabilt eller upålideligt.

tja, hvordan er det nu liiige med muligheden for sikkerhedsindstillinger?

--
ahw

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-03-03 10:07

Arne H. Wilstrup skrev:

>tja, hvordan er det nu liiige med muligheden for sikkerhedsindstillinger?

De er små - men det gør jo ikke systemet hverken ustabilt eller
upålideligt.

Men har man brug for brugersikkerhed, er det klart at NTFS er et
godt valg. Men det er jo en anden begrundelse, og Paul lød ikke
som en der savnede de muligheder.

Personligt giver jeg systemerne det filsystem som 'hører til'.
Jeg kører NTFS under Win2000 og ville gøre det ved XP.

--
Bertel

Fra : Madsen

Dato : 16-03-03 02:30

Bertel Lund Hansen skrev:

> Jeg har kørt med FAT-systemer nu i ca. 15 år, og jeg vil ikke
> kalde det ustabilt eller upålideligt.

Næ, heller ikke her.
Derimod har jeg i løbet af de sidste 3 år mistet 2 NTFS-partitioner
pga. fejl i filsystemet. En gang på Win2000 og en gang på WinXP.
Det får mig dog ikke til at påstå at NTFS er noget af det mest ustabile
og upålidelige filsystem der findes, for verden er jo som bekendt
ikke kun sort og hvid. Det kunne jo være at fejlen skyldes brugeren
selv, eller andre uheldige faktorer.

Madsen.