MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Opstartsmenu
Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 13-03-03 21:06

Hejsa

Jeg havde lige fingrene i en 80 GB disk, som jeg ville sætte i som primær
disk og så ville jeg gemme data på mine eksisterende diske.

Jeg satte derfor den nye disk i som master på IDE1 og min gamle disk som
master på IDE2 og så installerede jeg XP på den nye. Da maskinen nu kunne
finde to installationer blev der lavet en opstartsmenu, så jeg kan få lov
til at vælge den installation jeg vil starte.

Det viste sig desværre at skidtet (den nye disk) ikke rigtig virkede så den
røg ud igen. Men menuen er der stadig, og det et lidt træls når nu der ikke
er noget valg... hvordan sletter jeg den?

Hyggehej
/Thomas

Fra : Kristian Nejsum

Dato : 13-03-03 21:43

Gå ind i System under Kontrolpanel, og vælg fanebladet "Avanceret"...Der kan
du, bl.a., ændre på indstillinger for dit opstarts-miljø.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-03-03 22:08

Thomas Lindgaard skrev:

>Det viste sig desværre at skidtet (den nye disk) ikke rigtig virkede så den
>røg ud igen. Men menuen er der stadig, og det et lidt træls når nu der ikke
>er noget valg... hvordan sletter jeg den?

Hvis det er et Win9x-system:

Boot fra en floppy med samme system som det der skal virke.

   fdisk /mbr
   sys C:

fjerner XP's (og Win2000's) bootmenu.

--
Bertel

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 13-03-03 23:06

Statusrapport:

Google er min ven.

Man skal f.eks. bruge bootcfg til at fjerne de indgange fra bootmenuen,
som man ikke kan lide... fint nok vi skriver

bootcfg /delete /id 1

UPS! Det skulle have været /id 2 - computeren er ubrugelig - den vil ikke
starte.

Heldigvis forefindes endnu en computer i hjemmet. Vha. Google finder man
ud af, hvordan man får liv i maskinen igen vha. en bootdisk - det er ikke
så ligetil da en win98-bootdisk jo ikke kan se ntfs-partitioner. Men det
viser sig at være så let som at kopiere boot.ini, ntdetect.com og ntldr
fra den anden maskine over på floppyen (ikke noget med command.com eller
lignende).

Juhuu - maskinen starter op. Så kan vi erstatte den ødelagte boot.ini med
backuppen :) - og så er det på den igen med bootcfg. Først slettes den
rigtige dims og derefter sættes default til den eneste tilbageværende
mulighed.

Mission accomplished - kors jeg hader sårn noget bøvl!

Hyggehej
/Thomas

PS.
Tak for svar - næste gang vil jeg lige læse dem FØR jeg begynder at rode
:)