MS Windows
briani 27239
System partition til boot partition
Fra : M.Kay

Dato : 13-03-03 15:46

Hej alle

Jeg har lige lige nu, i min pc, en IDE disk der indeholder boot partition
for min winXP, og en SCSI disk der indeholder min system partion. Jeg vil
gerne smide min IDE i have da den larmer for meget. Men.. den skal jo
bruges til at boote fra.

Så hvordan gør jeg SCSI disken til både boot og system, uden at skulle
geninstallere? Er det overhovedet muligt?

--
Mvh.
MKay - mkay[a]mail.dk

- If we stop voting, will they all go away? -

Fra : M.Kay

Dato : 13-03-03 20:11

I know it's awful, but M.Kay wrote to everybody in
dk.edb.system.ms-windows saying:

> [...]
>
> Så hvordan gør jeg SCSI disken til både boot og system, uden at skulle
> geninstallere? Er det overhovedet muligt?

Hmm skrammel, jeg har lige lagt mærke til at jeg har byttet om på
begreberne Boot og System partioner. Det er jo selfølgelig System partionen
(indeholdende boot.ini ntldr osv.) jeg vil have flyttet over på SCSI
disken.

Er jeg egentlig den eneste der synes det er ulogisk at boot disken ikke
rent faktisk indeholder oplysninger om hvordan systemet bootes? Kilde:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb%3Ben-us%3B314470

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 13-03-03 20:53

"M.Kay" <G.i.n@ping.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
partionen
> (indeholdende boot.ini ntldr osv.) jeg vil have flyttet over på SCSI

Med Norton Ghost kan du flytte hele ide diskens indhold over på scsi disken,
incl. bootfiler m.m. Jeg går ud fra, at der ikke er noget på scsi disken,
som skal bibeholdes, idet alt overskrives.

Kurt

Fra : M.Kay

Dato : 14-03-03 09:03

I know it's awful, but Kurt B. Andersen wrote to everybody in
dk.edb.system.ms-windows saying:

> "M.Kay" <G.i.n@ping.dk> skrev i en meddelelse
<snip>

> Med Norton Ghost kan du flytte hele ide diskens indhold over på scsi
> disken, incl. bootfiler m.m. Jeg går ud fra, at der ikke er noget på
> scsi disken, som skal bibeholdes, idet alt overskrives.

Problemet er jo at bootfilerne(boot sector) ligger på IDE disken, mens selve
styresystemet ligger på scsi disken (winnt folderen)

Vil det virke at kopiere winnt folderen over på IDE disken og modificere
boot.ini, for så at ghoste hele skidtet tilbage til SCSI?

--
So - just read teh obituaries as the first thing in teh morning and if
you're not in them, make breakfast...

MEow - MegaFroupie

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 14-03-03 20:56

> [...]
>
> Vil det virke at kopiere winnt folderen over på IDE disken og modificere
> boot.ini, for så at ghoste hele skidtet tilbage til SCSI?

Det ved jeg faktisk ikke, men umiddelbart ville jeg sige nej, idet der ved
placering af de forskellige filer også laves en registrering af disses
placering, således at det er registreret at x ligger på c og y ligger på d.
Det virker for mig noget uoverkommeligt at tro på, at man manuelt kan ændre
alle disse registreringer.
Kunne du ikke i stedet for købe en billig ide harddisk (f.eks. i
dk.marked.privat.edb) og så ghoste din nuværende ide disk over på den, så
ville du kunne fortsætte med samme opsætning.

Kurt

Fra : Edmund

Dato : 15-03-03 07:15

Kurt B. Andersen wrote:

> [...]
> og y ligger på d. Det virker for mig noget uoverkommeligt at tro på,
> at man manuelt kan ændre alle disse registreringer.

Han vil kopiere fra SCSI og til IDE disken og så tilbage til SCSI igen,
så der er vel i teorien ikke nogle registreringer der skal laves om på
(vil jeg tro).
Men han vil vel få et problem med at kopiere SCSI disken, for man kan
ikke sådan uden videre kopiere Windows inde fra Windows.

Jeg aner ikke noget om SCSI diske og om Windows installerer noget i
bootfilerne der fortæller at det er en SCSI. Skal man ikke installere en
driver til SCSI når man installerer XP eller hvordan er det.

Men havde det været en IDE disk, gør man følgende:

Kopier NTLDR, NTDETECT.COM og boot.ini til den anden disk.
Ret boot.ini

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Win XP" /fastdetect

Fjern den første disk.
Gør den tilbageværende disk aktiv med FDISK, sluk derefter pc, ikke
genstarte.

Boot derefter med XP cdén til genoprettelseskonsol som man kan komme ind
i ved at trykke R når man starter en XP installation

I genoprettelseskonsol skal man så vælge hvilken windows man vil gå ind
i, og derefter taste administratorkode, ingen kode = return.

I promten C:\windows skal man så skriv fixboot C:
Skriv exit for at afslutte og genstarte, og så skulle man gerne komme
ind i sin WinXP

Hvis det er XP home kan man ikke komme i genoprettelseskonsol ved at
boote på XP cdén men man skal bruge stardisketter
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q310994
Filen herfra laver 6 disketter.

Hvis en SCSI disk kræver noget specielt vil jeg tro følgende er muligt.

Lav en boot.ini på SCSI disken som beskevet i ovenstående.
Fjern IDE disken.
Start en XP installation.
Efter kort tid vil installationen genstarte og komme med en bootmenu som
kun vises i 5 sec.hvor der vil stå

1:Win XP
2.XP installation

Gå ind i WinXP og ret igen boot.ini

--
Mvh Edmund

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 15-03-03 13:28

"Edmund" <edm@os.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men han vil vel få et problem med at kopiere SCSI disken, for man kan
> ikke sådan uden videre kopiere Windows inde fra Windows.

Det jeg ser som et problem er ikke, at der er tale om scsi og ide, men
derimod ser det for mig ud til, at hans ide er c-drevet, mens scsi er
d-drevet.
I hans registreringsdatabase m.m. vil der altså utallige steder stå, at alt
der ligger på scsi er på d-drevet. Når han så kopierer det hele sammen,
ligger det pludselig altsammen på c-drevet, idet scsi drevet er nødt til at
blive til c i denne situation.
Derfor må registreringerne give problemer. Jeg ved godt, at der findes
specielle programmer, som skulle kunne flytte programmer til andre drev og
samtidig sørge for, at alle registreringerne ændres samtidig med flytningen,
men jeg har haft fornøjelsen at prøve et par gange, og i ingen af tilfælde
kom det til at virke, idet ved forsøg på start af programmet kom der
ustandselig meddelelse om, at den kunne ikke finde dit og dat på det og det
drev, hvilket viste, at registreringerne ikke var kommet på plads.
Jeg har ikke analyseret din vejledning til ham, så den skal jeg undlade at
kommentere.

Kurt

Fra : Edmund

Dato : 15-03-03 15:11

Kurt B. Andersen wrote:
> [...]
> hele sammen, ligger det pludselig altsammen på c-drevet, idet scsi
> drevet er nødt til at blive til c i denne situation.

Jeg har også oplevet at der går vildt kage i den hvis man kopierer En XP
installeret på D over på C.

Men fjerner man C og opretter bootfiler på D, så ser XP stadig sig selv
som værende installeret på D. Min XP på d-drevet har ikke brokket sig
det mindste over at C-drevet er væk.

Jeg tror nu ved nærmere eftertanke, heller ikke at "Ghost metoden" vil
virke, for når C-drevets informationer bliver ghostet over på D, er der
nok stor chance for at XP betragter det som et nyt drev.

En endnu nemmere måde at starte sit d-drev uden C-drev er at lave en
bootdiskette.
Lav en fuld formatring af en diskette i XP
Overfør NTLDR og NTDETECT.COM og boot.ini

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="XP Disk1" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="XP Disk2" /fastdetect

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q305595

Under "Create a Boot Floppy Disk Without a Windows XP-Based Computer"
står der noget med SCSI boot som jeg ikke forstår en dyt af.

--
Mvh Edmund

Fra : M.Kay

Dato : 15-03-03 17:18

I know it's awful, but Edmund wrote to everybody in dk.edb.system.ms-
windows saying:

<snip guffet>

Hey det var formentlig lige det jeg manglede Fixboot kendte jeg nemlig
ikke.

Tak for hjælpen

Fra : M.Kay

Dato : 15-03-03 21:38

> [...]

> Fjern IDE disken.
> Start en XP installation.
> Efter kort tid vil installationen genstarte og komme med en bootmenu som

Jeg ved ikke om det er pga. jeg har en SCSI disk, men bootfix kunne ikke
gøre den bootable. Til gengæld virkede cowboy tricket med at påbegynde en
XP installation.

Det er bare fedt, jeg havde længe gået og gruet for at den IBM IDE disk
kunne falde død om hvad øjeblik det skulle være, men nu er der ingen
bekymringer. Mange tak for alles og især Edmunds hjælp.

Fra : Edmund

Dato : 15-03-03 22:11

M.Kay wrote:
> [...]
>

> Jeg ved ikke om det er pga. jeg har en SCSI disk, men bootfix kunne
> ikke gøre den bootable. Til gengæld virkede cowboy tricket med at

Det var da rart at der endelig var en, der kunne bruge mit cowboy trick.
Jeg har foreslået den til mange, men du er den første der har svinget
lassoen.

Jeg går ud fra at du har filerne NTLDR og NTDETECT.COM i roden af din
SCSI

Er der blevet oprettet andre filer i roden end dem jeg har på mit IDE
AUTOEXEC.BAT
boot.ini
Bootfont.bin
config.sys