MS Windows
briani 27239
installation af Win98
Fra : Franck Marker

Dato : 13-03-03 08:20

Hej
Tak for hjælpen så langt!
Efter opdatering af bios kan fdisk som er på win98 startdisk nu se min 40GB
HDD
Bios siger dog at HDD er på ca 8,4 gb ?
jeg har lavet en primær dos partion på 56 MB, der får drev bogstav c
en udvidet med logisk drev på ca 7900000 MB
under anvendelse af win98 start disk indlæses filer på derv e
mit cd rom drev får drev f
under anvendelse af f>win98>install får jeg fejlen at installations
programmet skal bruge ca 7300000

er der brug for endnu en opdatering af bios? jeg kunne kun finde den fra
1999 som passede til min ibm maskines type no 6560?
eller er det fdisk der er brugt forkert, for selv om bios kun ser disken som
8,4 gb burde der være plads på en helt ny disk.
mvh
Franck

Fra : Per N

Dato : 13-03-03 08:45

On Thu, 13 Mar 2003 08:20:13 +0100, "Franck Marker"
<franckmarker@tandlaege-huset.dk> wrote:

> [...]
>eller er det fdisk der er brugt forkert, for selv om bios kun ser disken som
>8,4 gb burde der være plads på en helt ny disk.

Hej

Jeg tror dit problem ligger i brugen af Fdisk. Jeg har selv haft
nogen problemer med store diske, selvom jeg nu mener at
have læst et sted at dette problem først opstår ved diske på
mere end 60 GB.

Nå, men prøv dette lille trick : Når du Fdisker, så angiv de
størrelser du vil have i procent istedet for i MB.
Selvom størrelsen er angivet forkert vil en partition på 100%
fylde hele harddisken og ikke kun de 8.4 som Bios kan se.
Det samme gælder selv. hvis du vil dele disken op.
( husk at skrive % tegnet )

Men jeg forstår ikke lige hvorfor du laver et C drev på 56 MB.
Når du starter en installation af Windows vil den jo som default
forsøge at installere på C drevet og til det er så lille en partition
jo ikke nok.

mvh Per

Fra : Franck Marker

Dato : 13-03-03 08:56

Hej
jeg troede at installationen skulle foregå på en stor udvidet dos partion
med logisk drev, og ikke på en primær dos partion eller hvad?
Det er derfor at den primære dos er så lille c drev bogstavet har fdisk selv
tildelt!
Per N <nospam@nospam.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:7cd07v81lmtkfi63h6ldp63ksc4jbfbn1d@4ax.com...

Fra : Per N

Dato : 13-03-03 09:12

On Thu, 13 Mar 2003 08:56:01 +0100, "Franck Marker"
> [...]

>med logisk drev, og ikke på en primær dos partion eller hvad?
>Det er derfor at den primære dos er så lille c drev bogstavet har fdisk selv

Nu har jeg aldrig kunnet huske hvad der er hvad af
de ting, men jeg plejer bare at lave enten 1 stor
partition ( 100% ) eller at dele disken op i ca. lige
store dele. Min 60 GB disk er delt op i 4 x 15 GB
og Windows er så installeret på den første.

Som det allerede er blevet nævnt, så kan du evt
også bruge et af de programmer som de forskellige
HD producenter har liggende til formattering af
disken. Både IBM og Seagate har et udemærket
program. ( det er dem jeg selv har prøvet. De andre
fabrikater har dem sikkert også )
Med sådan et program slipper du for alt det tekniske
og formatteringen klares på en brøkdel af tiden.

mvh Per

Fra : René Nielsen

Dato : 13-03-03 09:02

Prøv at søge på IBM knowledg base. Hvis der ikke findes en BIOS der er
nyere - læs: understøttelse af større HDD end 8,4 GB, har IBM et værktøj der
hedder "Disk manager" - det bruges til at "snyde" ældre BIOS. Det lægger en
lille filstump i din boot-sektor, herved kan dit OS se din store HDD. Brug
evt. en fdisk der er nyere end den på Win 98 - jeg anbefaler den fra Win ME
bootdisk.
Good luck
MVH: René

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-03-03 14:06

Franck Marker skrev:

>Bios siger dog at HDD er på ca 8,4 gb ?

Problemet er sikkert at du har lavet så stor en primær partition.

Til brug under Windows skal du gøre som følger:

Opret en primær partition på højst 8 GB.
Opret en primær, udvidet partition der optager resten af pladsen.
Opret så mange logiske drev under den udvidede partition som du
har brug for.

Hvis du kun har én harddisk, vil drevene få drevbogstaver i
rækkefølge. Den udvidede partition vil du dog ikke se noget til
da det blot er en slags beholder for de logiske drev.

Jeg vil i øvrigt anbefale dig (og andre) at lave et lille C-drev
(1 GB er nok til Win98, 3 GB til 2000 og XP) og så gribe manuelt
ind hver *eneste* gang der skal installeres et program. Sørg så
for at det ikke ligger på C-drevet. Derved sikres det at du kan
foretage en frisk installation på C-drevet uden at dine data og
indstillinger går tabt.

Desværre er der programmer der dør ved en nyinstallation af
Windows og skal geninstalleres, men en hel del er ligeglade.

Det er helt genialt hvis man bruger Ghost eller DriveImage fordi
man så kan opfriske Windows uden at programmerne forstyrres. Og
med et lille C-drev får man en lille ghostfil.

--
Bertel