MS Windows
briani 27239
1 GB ram - hvor stor swapfil syntes i?
Fra : Jógvan Lindenskov

Dato : 13-03-03 01:57

Jeg er blevet den heldige ejer af 2 nye stænger 512 mb pc2700 ram. De er
smidt i mit system så nu har jeg 1 gb ram.

men hvad skal jeg egenltig sætte swapfilen til? Jeg kender godt
tommelfinger-reglen med 1,5 x ens fysiske ram, men er det virkelig
nødvendigt her?

Jeg bruger WinXP pro.

/Jógvan Lindenskov

Fra : Madsen

Dato : 13-03-03 02:21

Jógvan Lindenskov skrev:

> Jeg kender godt tommelfinger-reglen med 1,5 x ens fysiske ram, men
> er det virkelig nødvendigt her?

Hvis det var mig så ville jeg trykke Ctrl + Shift + ESC og klikke
på Performance-fanebladet. Her har du en bjælke som hedder PF Usage.
(Ved ikke hvad de kalder det på dansk). Det er sidefilsforbruget.

Brug så din pc som du normalt vil gøre. Altså start de programmer
og åben dokumenter som du normalt sidder med, skift lidt imellem
dem og hold øje med sidefilsforbruget. Måske kommer det op på 400
til 500 MB eller mere i perioder, men jeg tvivler på at det vil
komme op på 1536 MB medmindre at du virkelig overbelaster den, men
det gør man vel sjældent til daglig.

Når du har fundet det højeste forbrug så læg evt. 100 MB eller 200
MB oveni og skift så sidefilsstørrelsen til denne faste størrelse.
Hvis du har mulighed for at placere sidefilen på en anden fysisk
harddisk end den disk Windows er installeret på, så ville det være
en fordel. Samtidig kan du så oprette en lille sidefil på 1 til 2
MB på den disk hvor Windows er installeret på. Den bruger Windows
til at dumpe lidt af hukommelsen i hvis den går ned, men normalt
vil den bruge den store sidefil på det andet drev.

Hvis du ikke allerede har gjort det så ville det også være en god
idé at lave følgende ændring i registreringsdatabasen (Start >
Kør: Regedit): [HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\
Control\Session Manager\Memory\Management] hvor du ændrer værdien
DisablePagingExecutive fra 0 til 1 og genstarter.

Du kan læse forklaringen på hvorfor her:
<http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=2034&SegmentID=5793>

På følgende side er der også beskrevet en anden måde at regne
sidefilsstørrelsen ud på:
<http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=2494>

Madsen.

Fra : Quibbler

Dato : 15-03-03 08:17

> [...]

Jeg har godt nok kun 768Mb Ram, men jeg kører med en swap fil på 500Mb
fordelt på C og D drev.
Windows håndterer swapfiler på flere drev ganske fortrinligt, du får således
en hurtigere tilgangstid ved at dele den op på 2 drev.

Fra : Madsen

Dato : 15-03-03 14:40

Quibbler skrev:

> Windows håndterer swapfiler på flere drev ganske fortrinligt, du
> får således en hurtigere tilgangstid ved at dele den op på 2 drev.

Hvordan ser du om det er sidefilen på C eller D Windows bruger?
Hvis jeg har forstået følgende artikel korrekt så vil Windows så
vidt muligt forsøge at bruge den sidefil som ligger på et andet
drev end det drev hvor styresystemet er installeret på. Hvis du
har Windows på C så er der altså en funktion indbygget i Windows
som vil sørge for at det er sidefilen på D der er den foretrukne.

<http://support.microsoft.com/?kbid=314482>

Madsen.