MS Windows
briani 27239
Hvordan bliver 98 og XP's boot.ini venner?
Fra : Henrik Jepsen

Dato : 12-03-03 16:53

Opsætning:

Disk 0 er delt op i 3 partitioner alle ntfs. På primary partition ligger
WinXP
Disk 1 er delt op i 2 partitioner, primary partition er FAT32 med Win98se og
den anden er NTFS.

Jeg bruger primært XP men det sker en sjælden gang at jeg får lyst til at
spille nogle gamle spil på 98'ern.

Det jeg tænker på er at man må kunne kæde dem sammen i en boot.ini...

Mit eget bud... som umiddelbart giver mig mening. Men eftersom det er føste
gang jeg roder med dette 'emne' så vil jeg lige spørge her i gruppe... ...er
blevet træt af Trail and Error metoden

[boot loader] timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operation system]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows 2000
Professional" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WIN98SE="Microsoft Windows 98"

--
Henrik Jepsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-03-03 18:08

Henrik Jepsen skrev:

>Det jeg tænker på er at man må kunne kæde dem sammen i en boot.ini...

Boot.ini swapper nogle filer som klaskes ud på systempladserne
når de skal bruges. Hvis ikke de er klar, så hjælper det ikke at
rette i boot.ini.

Jeg ved ikke hvordan man producerer dem når systemerne først er
kørende, men det kan vist nok lade sig gøre.

De oprettes automatisk hvis man først installerer Wintendo og så
NT, 2000 eller XP bagefter.

--
Bertel

Fra : Edmund

Dato : 12-03-03 19:55

Henrik Jepsen wrote:
> [...]
> Professional" /fastdetect
> multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WIN98SE="Microsoft Windows 98"

Underligt at der står Win2000 i den boot.ini når du kører XP

For at kunne boote til Win98 skal den disk du booter på være FAT32.
Jeg går du fra at du har brugt BIOS til at vælge at du vil starte win98.

Byt om på dine diske, lad evt. være med at sætte din XP disk i, så er du
sikker på der ikke sker noget med den.

For at lave de bootfiler der skal laves, boot up i Win98. Derindefra
starter du en XP installation(Hvis det er XP home skal det være inde fra
Win98).
Når XP installationen efter kort tid genstarter første gang er
bootfilerne lavet.
Efter denne genstart kommer der en bootmenu hvor du kan vælge mellem
Win98 og XP installation.

Den menu dur jo ikke, så gå ind i Win98 og ret boot.ini

[Boot Loader]
timeout=30
Default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS

[Operating Systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP" /fastdetect
C:\="Microsoft Windows 98"

Fordi du har afbrudt en XP installation er der en mappe og en fil på
C-drevet du kan slette igen. De er nemme at genkende fordi navnet
indholder $ tegn

--
Mvh Edmund