MS Windows
briani 27239
'Spøjst' problem i XP Pro - kommandobokse
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-03-03 13:26

Hej alle

Jeg bruger batfiler og afvikler progrmmer derved. Jeg har f.eks.
backup.bat som jeg kører tit.

Jeg kan redigere indstillingerne for backup.bat. Jeg har sat
vinduet til 40 linjer. Men backup.bat kalder arj.exe som skifter
til et vindue med 43 linjer. Da der er mange forskellige pakker
der skal ordnes, står vinduet og blafrer mellem de to
indstillinger.

Når jeg kører arj.exe alene, virker dens egne indstillinger som
også har et vindue på kun 40 linjer.

Det virker altså som om der er en skjult defaultindstilling for
kommandobokse. Hvor finder jeg den? Det er ikke det link som
findes i startmenuen for det er *også* sat til 40 linjer.

Og så vil NT, 2000 og XP til min dødsdag irritere mig. I Win98
beholder hver eneste Dosboks sine individuelle indstillinger. I
NT-typerne kan jeg justere boksen til min ordbog - og vips så har
alle andre bokse samme placering og vinduesstørrelse.

.... undtagen altså åbenbart lige den man ikke kan få fingre i.

Og så er det pudsigt at Win98 med SpeedCorp-tweaks på en 0,9 GHz
maskine giver XP på en 2 GHz maskine baghjul hvad internettet
angår.

--
Bertel

Fra : Pico

Dato : 12-03-03 15:49

Bertel Lund Hansen wrote:
> Hej alle

KLIP. Det bortklippede aner jeg intet om.

Hvorfor bruger du så ikke bare Win 98 ?
Pico

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-03-03 18:01

Pico skrev:

>Hvorfor bruger du så ikke bare Win 98 ?

Fordi det ikke fungerer på min 2 GHz maskine. Det er muligt at
jeg ville kunne støve drivere op, men dels orker jeg det ikke,
dels regnede jeg med at XP ville være bedre, og dels er Win98
lidt drilagtigt. F.eks. lagde LAN'et sig ned da jeg satte
maskinen op med adressen xxx.xxx.xxx.2 i stedet for
xxx.xxx.xxx.1. Det virkede da jeg skiftede tilbage igen.

--
Bertel

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 12-03-03 17:56

Bertel Lund Hansen skrev :
> [...]
> kommandobokse. Hvor finder jeg den? Det er ikke det link som
> findes i startmenuen for det er *også* sat til 40 linjer.

Skjult ? Nej da! Højreklik på bjælken og vælg Egenskaber. Her kan du sætte
vinduets størrelse - 43 linier ligner et godt valg for dig!
Du kan vælge om det er det aktuelle vindue eller alle fremtidige vinduer i
en efternøler box.

> [...]
> NT-typerne kan jeg justere boksen til min ordbog - og vips så har
> alle andre bokse samme placering og vinduesstørrelse.

Så har du været i Egenskaberne og pille - der kan du fra vælge den finesse.

> [...]
>
> Og så er det pudsigt at Win98 med SpeedCorp-tweaks på en 0,9 GHz
> maskine giver XP på en 2 GHz maskine baghjul hvad internettet

Det lyder som om du savner en begynderguide ud i XP

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-03-03 18:19

Michael Lund Sørensen skrev:

> [...]
>vinduets størrelse - 43 linier ligner et godt valg for dig!
>Du kan vælge om det er det aktuelle vindue eller alle fremtidige vinduer i

Ja, det kender jeg godt. Det virker for backup.bat, men ikke for
det vindue der er aktivt når backup.bat starter arj.exe. Det er
derfor det hopper.

>Så har du været i Egenskaberne og pille - der kan du fra vælge den finesse.

Gider du skrive præcis hvordan. Jeg har pillet i de
vinduesindstillinger ganske mange gange under NT og 2000 og jeg
synes ikke at de adskiller sig fra XP's.

Selv om jeg indstiller forskellige genveje til forskellige
programmer individuelt, så slår den sidste indstilling igennem på
alle de andre. Det forstår jeg ikke, og jeg ved ikke hvor det kan
slås fra.

>Det lyder som om du savner en begynderguide ud i XP

Måske. Hvorfor kan Win98 uden begynderguide banke XP? Og hvorfor
er XP ikke sat optimalt op til nettet pr. default - hvis det
altså ikke er det, hvad du antyder?

--
Bertel

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 12-03-03 23:52

Bertel Lund Hansen skrev :

> Ja, det kender jeg godt. Det virker for backup.bat, men ikke for
> det vindue der er aktivt når backup.bat starter arj.exe. Det er
> derfor det hopper.

Jeg måtte lige have en Arj.exe frem. Det program er fra den tid hvor man
ændrede i fonte for at få flere linier på skærmen. Det kan godt være lidt
svært at få NT/2k/XP til at forstå det, men det burde kunne lade sig gøre
med den rette codepage.
Du skal højreklikke på Arj.exe Program Avanceret og der åbnes op for
Config.NT og Autoexec.NT som svarer til de velkendte sys og bat filer. og
her skal du lægge din codepage ind. Nøjagtigt hvad der skal stå kan jeg ikke
fortælle dig, men har du indstillinger i W98 er de måske brugbare.

> [...]
> programmer individuelt, så slår den sidste indstilling igennem på
> alle de andre. Det forstår jeg ikke, og jeg ved ikke hvor det kan

Når du ændre egenskaberne får du spørgsmålet om det skal gælde alle CMD boxe
eller kun den aktuelle i det jeg kalder efternøjler boxen. Du bør vel vælge
den aktuelle.

> Måske. Hvorfor kan Win98 uden begynderguide banke XP? Og hvorfor
> er XP ikke sat optimalt op til nettet pr. default - hvis det
> altså ikke er det, hvad du antyder?

Jeg husker nogle rygter de XP kom frem om at det ikke udnyttede forbindelsen
fuldt ud, men ca 10 % gik til spilde. Jeg mener det var en And og kun gjalt
under ekstreme forhold. Personligt bruger jeg default indstillinger i XP og
har en dk hastighed på ca 2,1 Mbit/sek i følge TDC måle server.
Det er jeg tilfreds med. Jeg kender ikke SpeedCorp, men er det så godt
findes det vel også til XP?

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-03-03 00:44

Michael Lund Sørensen skrev:

>Jeg måtte lige have en Arj.exe frem. Det program er fra den tid hvor man
>ændrede i fonte for at få flere linier på skærmen.

Det har ikke noget med det at gøre. Det er hele tiden præcis
samme font. Andre Dos-programmer gør det også. Det er vinduet der
stilles om til 43 synlige linjer og en 3-400 linjer i alt. Det
kan jeg se fordi backup.bat er stillet til 40 synlige og 40 i
alt. Der dukker en rullebjælke op mens programmerne kører.

>Du skal højreklikke på Arj.exe Program Avanceret og der åbnes op for
>Config.NT og Autoexec.NT som svarer til de velkendte sys og bat filer.

Sådan noget kan jeg slet ikke få adgang til, men som sagt tror
jeg heller ikke at det ville hjælpe. Der er forskel på arj32.exe
som jeg bruger, og arj.exe som jeg har liggende. Ved arj32 får
jeg kun 3 faneblade: Generelt, Kompatibilitet, Dokumentinfo.
Ved arj får jeg 8 faneblade og de muligheder du omtaler.

--
Bertel

Fra : Madsen

Dato : 13-03-03 01:23

Michael Lund Sørensen skrev:

> Jeg husker nogle rygter de XP kom frem om at det ikke udnyttede
> forbindelsen fuldt ud, men ca 10 % gik til spilde. Jeg mener det
> var en And og kun gjalt under ekstreme forhold.

Det er nok den her om at XP som standard bruger 20 % af båndbredden
på netkortet, ikke båndbredden på internetforbindelsen, til QoS.
<http://support.microsoft.com/?kbid=316666>

Bemærk 'Correcting Some Incorrect Claims About Windows XP QoS
Support' nede i bunden af siden.

Madsen.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 13-03-03 16:51

Madsen skrev :

> [...]
> <http://support.microsoft.com/?kbid=316666>
>
> Bemærk 'Correcting Some Incorrect Claims About Windows XP QoS

Jep du husker meget bedre end mig!
Så mit 100 Mbit netværk er altså kun 80 Mbit/sek, men noget mere end min 2
Mbit/sek forbindelse.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Madsen

Dato : 13-03-03 17:02

Michael Lund Sørensen skrev:

> Så mit 100 Mbit netværk er altså kun 80 Mbit/sek, men noget mere
> end min 2 Mbit/sek forbindelse.

Jeps og hvis der ikke er kørende QoS-programmer som gør krav på de
20 % så har du 100 Mbit netværk, så det er en storm i et glas vand. :)

Madsen.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 12-03-03 18:26

"Bertel Lund Hansen" skrev i en meddelelse> Jeg bruger batfiler og afvikler
progrmmer derved. Jeg har f.eks.
> backup.bat som jeg kører tit.

Jeg har en del lign bat filer både med Arj og andre
dos-programmer.

Jeg har installeret Norton Commander 5.0 for Dos
- og den starter fint op under XP i et vindue eller fuld skærm.

Når jeg så kører en bat fil - så kører den i samme
vindue på samme måde som i en "normal" dos.

Der er ikke noget med at Arj kører i et andet vindue.

--

M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Mail: jan@NOMAILjve.dk Web: www.jve.dk

Fra : Matthiessen

Dato : 12-03-03 18:29

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> til et vindue med 43 linjer. Da der er mange forskellige pakker
> der skal ordnes, står vinduet og blafrer mellem de to

Kan du ikke bare sætte backup-bat til 43 linier også så ?

/Anders

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-03-03 20:20

Matthiessen skrev:

>Kan du ikke bare sætte backup-bat til 43 linier også så ?

Det er ikke det eneste program der afvikles i en boks. Ville du
bryde dig om at alle dine vinduer var bundet til samme størrelse
og placeríng altid?

--
Bertel