Telefon og LAN i samme kabel?
Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 14-03-03 01:35

Kan et netværk "leve" med, at man benytter det ene trådpar i et CAT5e
kabel til almindelig telefonforbindelse?

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-03-03 09:21

On Fri, 14 Mar 2003 01:34:51 +0100, Kjeld Nielsen <kjeldn@ddf.dk>
wrote:

> Kan et netværk "leve" med, at man benytter det ene trådpar i et CAT5e
> kabel til almindelig telefonforbindelse?

Ja.

-A

Fra : Per

Dato : 14-03-03 16:16

Jeg bruger endda et enkelt kabel til 2 adslforbindelser, da der jo kun
bruges 4 af benforbindelsene pr. PC.
Man skal bare have en speciel fordelingsdåse i hver ende, der skiller disse
( ikke standard forbindelser) fra inden de går ind i en HUB/SWITCH/ ROUTER
og laver ulykker. Specielt ved telefonforbindelser der jo er 48V +
ringespænding ( ca 100 V ) på en almindelig telefonforbindelse !

Hilsen Per.

Fra : Troels Jensen

Dato : 14-03-03 20:51

> Ja.

Er der en standard for, hvilke 2 ledninger, man i så fald benytter - eller
er det en helt uautoriseret anvendelse af CAT5-kablet?

M.v.h.
Troels

Fra : Per

Dato : 14-03-03 22:04

Brug ben 4og5 eller 7og 8
se under pinout/ networking Ethernet 10/100Base-T på :
http://www.technick.net/public/code/index.php
HELT UAUTORISERET ! og husk at som jeg skrev at disse benforbindelser ikke
kommer ind i pc/hub m.m. samtidigt !

Hilsen Per A.

Fra : Arne Keller

Dato : 16-03-03 10:45

On Fri, 14 Mar 2003 20:50:57 +0100, "Troels Jensen"
<troelsjensen_klipvaek_@paradis.dk> wrote:

>"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev i en meddelelse

>Er der en standard for, hvilke 2 ledninger, man i så fald benytter - eller
>er det en helt uautoriseret anvendelse af CAT5-kablet?

Jeg har vist de par som systemer oftest anvender lidt ned på siden
her:
http://www.kabling.dk/kabling/kobber/kobapplikationer.htm
POTS er almindelig analog telefoni.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 14-03-03 22:19

Den 14/03-2003 klokken 16:16, skrev "Per" <per-a@tdcadsl.dk> i
<3e71f196$0$42664$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> [...]
> HUB/SWITCH/ ROUTER og laver ulykker. Specielt ved telefonforbindelser
> der jo er 48V + ringespænding ( ca 100 V ) på en almindelig

Tak for svarene.
Jeg skulle sådan set blot have installeret et telefonkabel på 1. sal,
inden vi lukker gipsvæggene af, og får lagt gulvbrædder. Nu bliver det et
UTP kabel i stedet. (Det kunne jo være, at man en dag fik brug for et LAN
fra stuen).

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 16-03-03 00:18

"Kjeld Nielsen" <kjeldn@ddf.dk> wrote in message

> [...]
> UTP kabel i stedet. (Det kunne jo være, at man en dag fik brug for et LAN

Øhh.. Så træk da 2, 4, 8 kabler.....

kabel koster altså ikke så meget.. og så flere muligheder bagefter.. Istedet
for at lave lappeløsningere

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 19-03-03 19:53

> Øhh.. Så træk da 2, 4, 8 kabler.....

Nej træk et rør. Det er ikke dyrere end kabel nr 2, men giver stor
frihed senere.

/A