Langtrækkende trådløst netværk?
Fra : Humle

Dato : 13-03-03 16:46

Er der nogen, der har forstand på/erfaring med udvidelse af rækkevidde med
802.11x standarden? Jeg tænker på op til 5-6km gennem bygninger og uden line
of sight.. Nogle idéer?

Vh
Humle

Fra : Arne Keller

Dato : 13-03-03 19:35

On Thu, 13 Mar 2003 16:46:15 +0100, "Humle" <x@x.com> wrote:

>Er der nogen, der har forstand på/erfaring med udvidelse af rækkevidde med
>802.11x standarden? Jeg tænker på op til 5-6km gennem bygninger og uden line
>of sight.. Nogle idéer?

Ja, grav et kabel ned.

Du kan ikke få 802.11x til at række 5-6Km gennem bygninger uanset hvad
du forsøger.
Selv om du overskrider alle regler om udstråling går det ikke.
Find en anden løsning er det bedste råd.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Humle

Dato : 13-03-03 20:27

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message
> On Thu, 13 Mar 2003 16:46:15 +0100, "Humle" <x@x.com> wrote:
>
> Find en anden løsning er det bedste råd.

-Hvilken? Er der nogen, der har en idé?

Fra : Arne Keller

Dato : 13-03-03 20:42

On Thu, 13 Mar 2003 20:26:43 +0100, "Humle" <x@x.com> wrote:

>"Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message

>-Hvilken? Er der nogen, der har en idé?

Et kabel eller noget VPN over flat rate er mine bedste bud, uden at
vide hvad du vil opnå.

Prøv at skriv hvad du skal bruge det til og hvilke krav du har, hvis
du ved noget om max pris kan det også give en rettesnor.

Fra : Humle

Dato : 13-03-03 21:32

Jeg vil opnå et "netværk" med to af mine venner i 3-6 km radius fra mig. Jeg
vil have et system, hvor jeg ikke skal betale en-eller-anden månedlig
afgift - kun opstart. Minimumhastighed er: 128Kbit/s. Opstartsomkostninger
må ikke overstige 5-6000 kr /person..

Findes det?

Fra : Arne Keller

Dato : 13-03-03 21:53

On Thu, 13 Mar 2003 21:32:07 +0100, "Humle" <x@x.com> wrote:

> [...]
>vil have et system, hvor jeg ikke skal betale en-eller-anden månedlig
>afgift - kun opstart. Minimumhastighed er: 128Kbit/s. Opstartsomkostninger

Det bliver ikke let.

Kobber eller fiber kabel koster 10-50 kr pr meter så det er ikke
opnåeligt.

Trådløst er ikke muligt.

Jeg tror at I kommer længst med ADSL og VPN.

Alternativt kan i leje kobber hos TDC og anvende et par modems.

Fra : Mads Bahrt

Dato : 13-03-03 23:46

Humle wrote:
> [...]
> vil have et system, hvor jeg ikke skal betale en-eller-anden månedlig
> afgift - kun opstart. Minimumhastighed er: 128Kbit/s. Opstartsomkostninger

Kan du ikke på en eller anden måde opnå line-of-sight? Der er flere
muligheder:

Sæt en høj mast op ved alle stationer - og nå derved hen over alle
forhindringer.

Find et 3. punkt som i alle kan se og sæt et access point op der. Det
forbinder i så alle tre til. På den måde kan man gå udenom forhindringen.

Overordnet set skal du gøre dig klart at ud over de første 100 meter kan
dit signal aldrig gå igennem forhindringer. Til gengæld er de afstande
du nævner intet problem hvis du har det nævnte budget til at købe udstyr
for. Du skal bare have frit sigte og en kraftig antenne.

MVH
Mads Bahrt

Fra : Mons

Dato : 15-03-03 13:32

"Humle" <x@x.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> 802.11x standarden? Jeg tænker på op til 5-6km gennem bygninger og uden

Jeg ved ikke om mit indlæg kan være til hjælp, da jeg ikke selv er specielt
inde i standarderne. Men jeg bor på Djursland og der er en ulønnet
græsrodsbevægelse igang med at lave trådløs netværk til alle. Jeg ved at de
har testet antenner der virker uanset at der er træer oa. i vejen. De har
arbejdet på projektet i flere år og har meget stor viden/expertise inden for
området. Du kan evt. prøve at tygge dig igennem deres side på nettet,
http://www.djurslands.net/ Der er også nogle mail adr. på nogle der måske
kan hjælpe dig.

Mvh.
Mogens