Afskærer enkelte pcér i netværk fra nettet~
Fra : Bo Ramsing

Dato : 13-03-03 13:22

Hej,
jeg vil gerne vide om der er nogen her der har en god & nem løsning på
følgende:
Jeg har et netværk med ca. 30 pcér med win98 & dynamiske adresser og
en server med nt. Protokollen er tcp/ip. Hver bruger har serverplads
til at gemme deres ting, da alle win98 pcérne er frosset med
Deepfreeze.
I nogle situationer vil det være praktisk at kunne afskærer enkelte
maskiner fra internettet. Hvordan gøres dette nemt og hurtigt? Jeg kan
jo ikke fjerne tcp/ip da der så heller ike er adgang til den private
serverplads.
Findes der et lille program der er istand til at blokere enkelte
maskiner - måske ved at genkende deres mac-adresse?
Er der nogen her der ved mere?

Mvh
Bo Ramsing

Fra : SMBP

Dato : 13-03-03 15:43

Hej Bo,

Jeg har en løsning - Hvis du fjerner computeren gateway til internettet - så
er den afskåret.

Steffen
Hjælp til netværket - www.s-p.dk

Fra : Bo Ramsing

Dato : 13-03-03 18:29

Det er rigtigt, men dermed afskærer jeg også maskiner der forsat skal kunne
komme på internettet. Det er ikke altid de samme der skal begrænses i deres
adgang. Hvis det var sådan, så ville jeg samle dem i en gruppe og lukke for
deres gateway, men det veksler som sagt fra gang til gang hvilke maskiner
det er.
Jeg vil meget gerne hører flere forslag.
Mvh
Bo

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 14-03-03 01:50

> [...]
> det er.
> Jeg vil meget gerne hører flere forslag.

Jeg forudsætter at:
* Du har en Internetopkobling ind i din server, der på et andet netkort
agerer DHCP-server for dit interne netværk.
* Alle computere skal til enhver tid kunne snakke med serveren.

Løsning 1:
Jo du kan godt genkende de enkelte PC'ere på deres mac-adresse og dermed
tildele dem et givent IP-nummer eller "undlade" at sende dem information om
gateway. Denne adresse kan du læse i DHCP-serveren logfil
Ulempe:
Uhæmmet meget administration og kodning, da du skal finde netkortets
MAC-adresse hver gang du vil afskære en bruger fra Internettet, samt nogle
meget indviklede DHCP-regler.

Løsning 2:
Sæt et ekstra netkort i din server ( 3 i alt ), et til Internettet, et til
flinke brugere og endelig, et til brugere der ikke skal have adgang til
Internettet.

Så kører du DHCP-server på begge de interne netkort, og skal aldrig bekymre
dig om nye netkort eller faste IP-numre.
Det ene netkort giver folk en IP-adresse samt en gateway, det andet giver
kun IP-adresse.

Eftersom brugeren sandsynligvis er smart nok til at gætte gateway'en og selv
fortælle sin maskine det, kan du faktisk ligeså godt give ham en gateway. Så
kan han også stadig printe på de netværksprintere der sidder i det andet
segment.
Det bedste er nok bare at du i din firewall lukker af for trafik mellem
WAN-kortet og deres netkort.
Det kræver dog en ekstra switch, men mon ikke du har en lille 5 ports hub
liggende, der er vel grænser for hvor mange der skal straffes af gangen.

I det daglige vil det være meget nemt at åbne/lukke for en bruger. Du skifte
r ham bare fra den ene switch til den anden!

Rune

Fra : Bo Ramsing

Dato : 13-03-03 20:02

Du har ret, men som nævnt er maskinerne frosset med DeepFreeze. Så
snart en user logger sig på, er den gamle konfiguration genoprettet.
Det kan derfor ikke gøres fra de enkelte pcér. Og at fryse hver enkelt
op, rette gatewayen, fryse igen og sætte det hele på plads igen efter
brug er ikke smart - tidsmæssigt set.
Det er derfor jeg leder efter en løsning der kommer fra serveren,
f.eks med mac-adressen. Den forbliver jo altid den samme, dynamisk ip
eller ej.
Mvh
Bo

Fra : SMBP

Dato : 13-03-03 18:57

Hej Bo,

Det er på den enkelte maskine du afskær gateway'en så er det KUN de maskine
som ikke kan komme på nettet man kan stadig ses af LAN'et.

Steffen
Hjælp til LAN www.s-p.dk

Fra : Per Bau

Dato : 13-03-03 20:10

> [...]
> maskiner fra internettet. Hvordan gøres dette nemt og hurtigt? Jeg kan
> jo ikke fjerne tcp/ip da der så heller ike er adgang til den private

Hvordan er de forbundet til internettet? Det må jo være nemmest at
afskære deres adgang der.

Alternativt skla du lave noget i DHCP serveren, så den ikke uddeler
default-gateway til de maskiner der ikke må komme på nettet. Men igen
bliver du nødt til at fortælle lidt mere om hvad der ellers er på nettet
ud over win98 maskinerne.

/Per

Fra : Lars Bonde

Dato : 14-03-03 13:38

"Bo Ramsing" <bo_ramsing@web.de> skrev i en meddelelse

Hvilken DHCP bruger du?
Hvis du laver lidt benarbejde og sætte din DHCP op med fast IP til alle dine
host på mac/add vil du kunde styre deres ipconf. hver for sig.
det vil komme til at virke lidt som hvis du havde sat fast IP op på hver
maskine men du styre det fra din DHCP.

VH Lars