Korttidsopsætning af DNS
Fra : Ivar Madsen

Dato : 13-03-03 12:59

TDC har tildelt mig en ny IP, og der er ikke udsigt til at den bliver ændret
før tideligts imorgen eftermidag, jeg vil derfor godt ind og ændre min IP i
DNS opsætninen, men også have sat tiden der går fra det bliver ændret til at
det er effektivt rundt om i verden, *)

*) Jeg *VED* godt at det ikke derved går hurtiger med at få effektiveret den
nye IP jeg har nu, men når jeg får min faste IP tilbage, så går det hurtiger
til den tid,,,

Hvad ændre jeg der i DNS'en?

Er det TTL der skal sættes ned fra de nuværende 21600 til tja 600 giver 10
minutter, ik?

Hvad med Expiere, skal jeg også ændre den fra de nuværende 604800?

Ivar Madsen

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 13-03-03 16:09

Ivar Madsen <news-@milli.dk> wrote:

> [...]
>
>Hvad ændre jeg der i DNS'en?
>
>Er det TTL der skal sættes ned fra de nuværende 21600 til tja 600 giver 10

Netop.

>Hvad med Expiere, skal jeg også ændre den fra de nuværende 604800?

Nej, "expire" handler kun om hvad der sker hvis primærserveren er nede
længe.

Nu ved jeg ikke hvordan du styrer din DNS, men det er sådan set
tilstrækkeligt at sætte en lav TTL på lige netop de(n) A-post(er) der
angiver den IP-adresse som skal ændres snart.

Der er ingen særlig grund til at fx SOA-, MX-, og NS-poster også skal
have lav TTL; omvendt koster det ikke alverdens performance at gøre
det. (Hvis du fx redigerer din DNS via et lidt primitivt interface
der kun tillader specifikation af defaultværdien som gælder for alle
domænets poster, er du naturligvis nødt til at ændre dem alle.)

Hvis dine navneservere ikke bruger "notify"-mekanismen til at opdatere
sekundærservere med ca. straks efter en DNS-ændring, skal du også
sætte "refresh" i SOA-posten ned. Men langt de fleste bruger notify
nu til dags (alle bare nogenlunde nye versioner af BIND gør det pr.
default), så det er der typisk ingen grund til.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Ivar Madsen

Dato : 13-03-03 18:15

Jesper Dybdal skrev Torsdag den 13. marts 2003 16:09 i dk.edb.netvaerk:

> Netop.

Godt, hvor lavt kan jeg tillade mig at sætte den?
Mit domæne er ikke så brugt fortiden, jeg får vel i snit en 5-10 mail i
døgnet, og har pt ikke anden server kørende, så kan jeg ikke godt sætte den
så lavet som til et minut, jeg mener det er ikke så stor belastning det giver
med de få mail, og så slipper jeg for at skulle vente så lange, når jeg skal
ændre igen, som jo allerede er i morgen.
Havde det været mens jeg kørte min NNTP server, med 3-4 tussinde connect i
døgnet, så kunne det komme på tale at sætte den til en time, og når vi nærme
os tiden for TDC teknikkeren kontakter mig, så sætte den ned til10 minutter,
og kort inden, så ned til et minut, men det vil jo give mere belastning at
gøre det nu,,,

> Nej, "expire" handler kun om hvad der sker hvis primærserveren er nede
> længe.

OK.

> Nu ved jeg ikke hvordan du styrer din DNS, men det er sådan set
> tilstrækkeligt at sætte en lav TTL på lige netop de(n) A-post(er) der
> angiver den IP-adresse som skal ændres snart.

dht.dk og deres adminweb.

> [...]
> der kun tillader specifikation af defaultværdien som gælder for alle
> domænets poster, er du naturligvis nødt til at ændre dem alle.)

Jeg tror kun den kan gøre det for alle på samme tid.

> [...]
> nu til dags (alle bare nogenlunde nye versioner af BIND gør det pr.
> default), så det er der typisk ingen grund til.

den står til 2 timer. Ved du - eller en anden - om dht.dk bruger
"notify"-mekanismen?

Ivar Madsen

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 14-03-03 00:46

Ivar Madsen <news-@milli.dk> wrote:

>Godt, hvor lavt kan jeg tillade mig at sætte den?

Der er ikke noget i vejen for at sætte den ganske lavt. Nogle
programmer kan måske have brug for at slå den op flere gange meget
kort efter hinanden, så det kan godt være ueffektivt at gå til
ekstremer som fx 1 sekund.

Men 1-5 minutter er der ikke noget i vejen for.

>dht.dk og deres adminweb.

Det har jeg brugt en gang, men det er længe siden...

>den står til 2 timer. Ved du - eller en anden - om dht.dk bruger
>"notify"-mekanismen?

De kører tilsyneladende BIND 8.3.4, som i hvert fald gør det medmindre
man ligefrem slår det fra (hvilket det normalt er svært at se en
fornuftig grund til), så du kan sikkert roligt regne med at det ikke
er noget problem. Tjek evt. når du har lavet den første rettelse om
de sekundære servere har rettelsen indenfor få minutter - hvis de har,
så er det sandsynligvis "notify" der har virket.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).