Tabel fix size?
Fra : Palle Jensen

Dato : 13-03-03 16:20

Hej,

Jeg har en side der i det store hele består af en tabel. Siden med
kode ses her:

http://home.tiscali.dk/palle/tabel.htm

Jeg har sat hele tabellen til at være 100%.

Området ude til højre skal være dødt område, og skal ikke bruges.

Derfor har jeg sat den venstre del til at være 750 pixels bred. Mit
håb var at jeg kunne fixere dette område til altid at være 750
pixels. OK den nederste del er 650 + 100 pixels.

Hvis jeg trækker vinduet sammen (sådan at det f.eks. bliver 400
pixels bredt) så bliver den venstre del skubbet sammen, selvom jeg
har sat den del til 750 pixels.

Det har kun lykkedes mig at fixere den 100% ved at placere en 750
pixel bred gif. Men kan jeg ikke køre det uden af smide et billede
ind?

Håber I forstå hvad jeg mener?

--
Palle Jensen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 13-03-03 17:08

Palle Jensen <usenetmail@tiscali.dk> skrev :

>Hvis jeg trækker vinduet sammen (sådan at det f.eks. bliver 400
>pixels bredt) så bliver den venstre del skubbet sammen, selvom jeg
>har sat den del til 750 pixels.

Du har:
class="BorderAround" td>

Hvad laver td til sidst?

Prøv med
class="BorderAround" style="whitespace="no-wrap">
eller
class="BorderAround" style="whitespace="no-wrap; table-layout:
fixed">

Og så lige, du kan ikke med valid kode sætte en height på en
table.

Du kan gøre det med css.

Sæt i dit css-ark
body, html {height: 100%}
og så højden på <table>
table {height: 100%}

Fra : Palle Jensen

Dato : 13-03-03 19:49

> Du har:
> class="BorderAround" td>
>
> Hvad laver td til sidst?

Aner det ikke Indrømmer at jeg ikke har valideret på koden endnu
og at det er Dreamweaver der har sat den ind. Ryger på hovedet ud til
sidst.

> [...]
> eller
> class="BorderAround" style="whitespace="no-wrap; table-layout:

- Jeg kan ikke få det til at virke

> Og så lige, du kan ikke med valid kode sætte en height på en
> table.

- Nej det så jeg også i validatoren Ej heller mine margin="0" er
så gode...

> Du kan gøre det med css.
>
> Sæt i dit css-ark
> body, html {height: 100%}
> og så højden på <table>
> table {height: 100%}

- OK.. Den tager jeg til sidst. Godt sett

--
Palle Jensen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 13-03-03 20:15

Palle Jensen <usenetmail@tiscali.dk> skrev :

>- Jeg kan ikke få det til at virke

Jeg fik også skrevet forkert, det er
white-space: nowrap

Det gør at den skrevne text ikke bliver delt, men det tomme rum,
der udenom vil blive formindsket.

Du kan bruge
valign="top" class="BorderRight">

Det vil så gøre at tabellen ikke bliver mindre end 700 px.
Ulempen er at det ikke virker i IE, men gør i andre gængse
browsere.

Tabeller vil forme sig efter indholdet normalt, det er jo derfor
den bliver mindre når man formindsker vinduet.

>- Nej det så jeg også i validatoren Ej heller mine margin="0" er
>så gode...

Her bruger man også css
body   {nargin: 0; padding: 0}

Fra : Palle Jensen

Dato : 13-03-03 20:31

> Jeg fik også skrevet forkert, det er
> white-space: nowrap

- Fair nok.

> [...]
>
> Det vil så gøre at tabellen ikke bliver mindre end 700 px.
> Ulempen er at det ikke virker i IE, men gør i andre gængse

- Hmm.. Nu bliver jeg i tvivl om du har forstået mit problem. Jeg er
jo interesseret i at låse tabellen fast. Den skal simpelthen have
præcis de dimensioner som jeg ønsker, og aldrig ændre bredde. OK
højden skal være relativ=100%.

- Desuden er det et must at det virker i Internet Explorer.

- Jeg synes det lugter lidt af at jeg må lave en gif på 1x750px til
at lægge i toppen..

--
Palle Jensen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 13-03-03 21:32

Palle Jensen <usenetmail@tiscali.dk> skrev :

>- Hmm.. Nu bliver jeg i tvivl om du har forstået mit problem. Jeg er
>jo interesseret i at låse tabellen fast.

Det regner jeg da med, men som jeg skriver så er tabeller lavet
så den tilpasser sig vinduets størrelse og indhold,

Det kan så omgås ved at sætte nowrap på, men når du så har et
tomt felt i siden, så vil det ikke indgå i at der ikke må
wrappes.

I css kan man så også lave det med min-width, men da IE generelt
har dårlig cssunderstøttelse, så understøtter IE ikke det
(endnu).

Du kan jo så, som du er inde på sætte et billede ind eller måske
ville det være bedre at bruge <div> i stedet for en tabel.
En <div> vil beholde den angivne størrelse.

Fra : Palle Jensen

Dato : 13-03-03 22:57

> [...]
>
> Det kan så omgås ved at sætte nowrap på, men når du så har et
> tomt felt i siden, så vil det ikke indgå i at der ikke må

- Arhh OK. Jeg misforstod også lidt kan jeg se..

> [...]
> ville det være bedre at bruge <div> i stedet for en tabel.
> En <div> vil beholde den angivne størrelse.

- Og det tror jeg så jeg gør. Omend jeg synes det er lidt "Gaffa tape
agtigt"

- Du skal ihvertfald have tak fordi du kiggede på det!

--
Palle Jensen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 13-03-03 23:10

Palle Jensen <usenetmail@tiscali.dk> skrev :

>- Og det tror jeg så jeg gør. Omend jeg synes det er lidt "Gaffa tape
>agtigt"

Det rigtige i dag er at bruge div og ikke tabeller til deisgn

Med css kan du hel styre dine bokse, som du vil.
Det kan du ikke med tabeller (som du har konstateret).

Fra : Palle Jensen

Dato : 13-03-03 23:43

> Det rigtige i dag er at bruge div og ikke tabeller til deisgn

- OK.. Det vil jeg kigge nærmere på. Det er ligeså sparsomt med
information i min HTML kogebog som det er på HTML.dk hvor jeg prøvede
lektion 8 - tror jeg det var. Kan ikke liiige overskue at skabe noget
der ligner det jeg har med div tagget.

> Med css kan du hel styre dine bokse, som du vil.
> Det kan du ikke med tabeller (som du har konstateret).

- Jeg prøver..

--
Palle Jensen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 14-03-03 00:12

>- Jeg prøver..

En meget enkel udgave:
http://home13.inet.tele.dk/smedpark/test/div2.htm

Fra : Palle Jensen

Dato : 14-03-03 08:49

> En meget enkel udgave:
> http://home13.inet.tele.dk/smedpark/test/div2.htm

Ser jo glimrende ud! Der er lidt at arbejde med. Jeg kan se jeg helt
havde fejlopfattet måden de virkede på.

Men hvordan lægger man en border på? Og hvad hvis jeg vil have et
bagground pic ude i området til højre?

--
Palle Jensen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 14-03-03 15:45

Palle Jensen <usenetmail@tiscali.dk> skrev :

>Men hvordan lægger man en border på? Og hvad hvis jeg vil have et
>bagground pic ude i området til højre?

F.eks som nu på
http://home13.inet.tele.dk/smedpark/test/div2.htm.

Men husk, det er stadig et meget enkelt eksempel, du kan
kombinere det på mange måder med div i div, positionere dem
forskelligt osv.

Det er jo svært at give en hel masse eksempler på det, så det
nemmeste er at prøve sig frem.