Skærme
Fijala 3554
Hz og lcd
Fra : Martin

Dato : 12-03-03 17:27

Hejsa

Hvorfor taler man om hz (opdateringsfrekvens) på aktive matrix skærme (TFT),
f.eks. på www.edbpriser.dk? Jeg har søgt på nettet og flere steder står der
netop, at TFT overflødiggør at tale om hz.

/martin

Fra : Lakken

Dato : 13-03-03 14:40

Martin wrote:
> [...]
> (TFT), f.eks. på www.edbpriser.dk? Jeg har søgt på nettet og flere
> steder står der netop, at TFT overflødiggør at tale om hz.

Det undre jeg mig også over. Jeg besøgte igår nogle computerbutikker for at
kikke på TFT skærme og alle steder oplyste de kun opdateringsfrekvens i hz
og ikke responstiden i nanosekunder.

Mvh
Lakken

Fra : JRS

Dato : 13-03-03 15:18

"Lakken" <fake@lakken.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
at
> kikke på TFT skærme og alle steder oplyste de kun opdateringsfrekvens i hz

Tror simpelthen det skyldes at folkene i butikkerne ikke endnu har fattet
hvad der tæller ved en TFT skræm .. Eller også er de bange for at folk ikke
forstår hvad det nu pludseligt er for nogle parametre man er begyndt at
kigge på..

MEN, man skal dog heller ikke afskrive hz helt ved TFT skærme .. De har jo
stadig noget at sige ved hvor mange fps den kan skyde af. At response
rate'en så kan ligge en dæmper på samme skal man selvfølgelig også tænke
ved..

Var selv i ComputerCity idag og de skrev da heller ikke en skid om de skærme
de havde stående .. Dette gjorde de dog heller ikke ved CRT skærmene. . Det
eneste de skrev at at skærmen kørte 1280x1024 ved 60/75 hz ..

MVH
JRS

Fra : Jacob

Dato : 13-03-03 19:50

JRS wrote:
> "Lakken" <fake@lakken.dk> skrev i en meddelelse

[Snip]

> [...]
> har jo stadig noget at sige ved hvor mange fps den kan skyde af. At
> response rate'en så kan ligge en dæmper på samme skal man

Kan du forklare det noget nærmere. Jeg ville jo sige at Hz tallet er
fuldstændigt ligegyldig på en TFT. Dette skyldes at TFT skærme ikke
opdaterer et helt billede af gangen men derimod bliver hver enkelt pixel
opdateret individuelt.

--
Jacob, Acer AL732

Fra : JRS

Dato : 13-03-03 21:48

"Jacob" <unknown@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fuldstændigt ligegyldig på en TFT. Dette skyldes at TFT skærme ikke
> opdaterer et helt billede af gangen men derimod bliver hver enkelt pixel

Tjaaa... Njaaa... Buuuu Bææææ ,.... Det kan jeg vist ik ..
Nok fordi det ik passer .. Umiddelbart ville jeg jo tro det havde et eller
andet at sige når også producenterne af skærmene opgiver hz antallet .. Men
måske det blot er for at fortælle hvad man kan stille det til i windåze ,..
Men hvorfor mon de både kan køre i 60 og 75hz ...
Mindbugler .. That's what it is ..

MVH
JRS

Fra : Jacob

Dato : 13-03-03 23:35

JRS wrote:
> [...]
> antallet .. Men måske det blot er for at fortælle hvad man kan stille
> det til i windåze ,.. Men hvorfor mon de både kan køre i 60 og 75hz

Min skærm kan også både køre 60 og 75 hz.

I manualen står der noget med

Resulution Horizontal Vertical
720*400 31,47 khz 70 Hz
640*480 31,47 khz 60 Hz
800*600 46,87 khz 75 Hz
800*600 37,88 khz 60,3 Hz
mange flere
1280*1024 63,98 khz 60,02 Hz

Alle de opløsninger som min skærm kan klare ligger på en Hz på mellem 60 og
75 i Vertikal. Så mit gæt er at det har noget med teknikken i skærmen der
gør at den kan køre med 60 og 75 hz. Jeg vil sige at det er et tal man ikke
skal kigge på når man køber skærm.

--
Jacob

Fra : Martin Petersen

Dato : 14-03-03 11:47

> [...]
> fuldstændigt ligegyldig på en TFT. Dette skyldes at TFT skærme ikke
> opdaterer et helt billede af gangen men derimod bliver hver enkelt pixel

Men det er det ikke. Hz tallet er jo osse et tal for hvor mange billeder
grafikkortet smider ud. Så kører du 60 Hz på en skærm med 25 ms responstid,
vil du opleve tearing (billedet deler sig verticalt, når du f.eks. drejer
hurtigt). 25 ms svarer jo til 40 billeder i sek., og da grafikkortet smider
60 ud (hvis det kan trække det) vil skærmen ikke følge med. Jeg har selv
oplevet det på en 172t.

- Martin

Fra : JRS

Dato : 14-03-03 12:54

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> skrev i en meddelelse
> "Jacob" <unknown@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

Det var ikke mig der skrev det nej ...

> [...]
smider
> 60 ud (hvis det kan trække det) vil skærmen ikke følge med. Jeg har selv

Jamen så er der jo en eller anden sammenhæng ! Wow det var ikke fuldstændig
bullshit jeg lukkede ud ..
Men hva skal man så køre i hz ? Skal man så hvergang med spiller lige
tjekke hva der nu ser best ud ?

MVH
JRS

Fra : Martin Petersen

Dato : 14-03-03 13:42

"JRS" <jrs@kvalme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
fuldstændig
> bullshit jeg lukkede ud ..
> Men hva skal man så køre i hz ? Skal man så hvergang med spiller lige

I princippet ville det optimale være at grafikkortet ikke lavede flere
billeder end skærmen kunne vise (40 v. 25 ms). Men man kan jo heller ikke
regne med at responstiden er ens ved alle farver. Så hvis spillet har en
frameratelimiter, ville jeg sætte den til 60, og det samme med Hz. Så laver
grafikkortet i hvert fald ikke tearing. Så er det bare spørgsmålet hvordan
det ser ud på skærmen, hvis den ikke følger med. Er der en der kan teste
dette?

- Martin

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 14-03-03 18:36

"Lakken" <fake@lakken.dk> wrote in message news:b4q1s2$5eu$1@sunsite.dk...
> [...]
at
> kikke på TFT skærme og alle steder oplyste de kun opdateringsfrekvens i hz

Og hvis du finder en hvor de oplyser responstiden i nanosekunder vil jeg
gerne høre fra dig

--
MVH Thomas Eg Jørgensen

** OE Quotefix: http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/ **
** Kandu.dk-brugere betragtes som useriøse og ignoreres! **