Tabel: height: 100%
Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 18-03-01 18:54

height: 100% (CSS) for en tabel virker fint, hvis tabellen ligger inde
i body, men hvis tabellen, der skal være 100% i højden, ligger inde i
en anden tabel (og altså skal være 100% af td'ens højde), virker det
tilsyneladende ikke. Nogen, der har en løsning på det?

Jeg har prøvet at lave td'er med en ramme på 1 pixel, således at jeg
kan se, hvor høj td'en, hvor den indlejrede tabel skal ligge i, er - og
i alle tilfælde var feltet 100% af sidens højde, men den indlejrede
tabel, der også skulle være 100% af feltets højde, fyldte kun lidt af
feltet.

<!-- Den første tabel her fylder 100% af sidens højde som den skal -->

<!-- Den indlejrede tabel her fylder ikke
100% af td'ens højde - og dét er problemet -->
Indhold

--
Venlig hilsen
Jonas Koch Bentzen

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-03-01 20:56

Jonas Koch Bentzen skrev

> men den indlejrede tabel, der også skulle være
> 100% af feltets højde, fyldte kun lidt af feltet.

Det går da fint med dette:

<!-- Den indlejrede tabel her fylder ikke
100% af td'ens højde - og dét er problemet -->
Indhold

Jeg har prøvet det i IE5.0, hvor det går fint. Opera 5 opfører sig underligt
og NN4 vil slet ikke vise border.

--
Allan

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 18-03-01 22:24

Allan Vebel skrev:

> Jonas Koch Bentzen skrev

> Det går da fint med dette:

Desværre går det ikke så fint i Konqueror eller Mozilla. Begge browsere
har god understøttelse for CSS, så jeg gik ud fra, det var mig, der
havde lavet en eller anden fejl, men det var det så ikke.

I øvrigt kunne Opera (version 5.0b6 til Linux) godt vise det korrekt.

--
Venlig hilsen
Jonas Koch Bentzen

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 18-03-01 22:29

Det lykkedes at få det til at virke i Mozilla ved at indsætte height:
100% i td'en. I Konqueror virker det dog stadig ikke.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 18-03-01 21:41

Sun, 18 Mar 2001 18:54:23 +0100, skrev Jonas Koch Bentzen
<ingen.epostadresse@eksempel.dk>:

> [...]
>en anden tabel (og altså skal være 100% af td'ens højde), virker det
>tilsyneladende ikke. Nogen, der har en løsning på det?

Hvilken browser og miljø, har du testet i?

Så vidt jeg kan se, så bruger du Linux, så gætter jeg på Netscape 6
eller Mozilla.

I Windows viser Netscape 6 det, som du skriver.

I IE 5.5 samt Opera 5.02 vises det, som du ønsker det.

Netscape 4.76 nægter konsekvent at vise siden.

Så vidt jeg kan forstå på W3c og Top Style, så er table height først
med i CSS 2, så jeg gætter på, at det er fordi Netscape 6/Mozilla
enten har en bug eller ikke understøtter det.

med venlig hilsen
Knud
--
som er dødtræt af hjemmesider med SMS-sendere...
http://smedeparken.mobilixnet.dk - opdateret 18. marts 2001.

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 18-03-01 22:16

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Hvilken browser og miljø, har du testet i?

Konqueror (min hovedbrowser) samt den allernyeste udgave af Mozilla.

--
Venlig hilsen
Jonas Koch Bentzen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 18-03-01 23:22

Sun, 18 Mar 2001 22:15:59 +0100, skrev Jonas Koch Bentzen
<ingen.epostadresse@eksempel.dk>:

>Konqueror (min hovedbrowser) samt den allernyeste udgave af Mozilla.

Jeg kan ikke teste i nogen af de to, ikke andet end Netscape 6 jo er
mere eller mindre Mozilla (blot mere buggy?).

Når jeg sætter en fast højde på den inderste tabel (f.eks. 600 px), så
vil Netscape 6 godt æde den og vise det korrekt, men ikke med
procenter.

Det må have et eller andet at gøre med flg., som jeg forstår det,
iflg. W3c CSS 2 (jeg har dl. det, så jeg har ikke lige en direkte
url):

10.7 Minimum and maximum heights: 'min-height' and 'max-height'
It is sometimes useful to constrain the height of elements to a
certain range. Two properties offer this functionality:

'min-height'
Value: <length> | <percentage> | inherit
Initial: 0
Applies to: all elements except non-replaced inline elements and
table elements
Inherited: no
Percentages: refer to height of containing block
Media: visual

'max-height'
Value: <length> | <percentage> | none | inherit
Initial: none
[...]

Så vidt jeg ved, har table height heller aldrig været tilladt.

Men hvorfor noget af det fungerer og andet ikke, har jeg ingen bud på.

med venlig hilsen
Knud

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 19-03-01 23:02

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Når jeg sætter en fast højde på den inderste tabel (f.eks. 600 px), så
> vil Netscape 6 godt æde den og vise det korrekt, men ikke med
> procenter.

Okay, jeg tror, jeg vil sætte værdien absolut med JavaScript. Jeg kan
dog ikke få window.innerHeight til at virke i Explorer. Hvad hedder den
tilsvarende kode i Explorer?

FUT: news:dk.edb.internet.webdesign.clientside

--
Venlig hilsen
Jonas Koch Bentzen

Fra : Jakob Andersen

Dato : 19-03-01 23:12

"Jonas Koch Bentzen" <ingen.epostadresse@eksempel.dk> wrote
> Okay, jeg tror, jeg vil sætte værdien absolut med JavaScript. Jeg kan
> dog ikke få window.innerHeight til at virke i Explorer. Hvad hedder den
> tilsvarende kode i Explorer?

document.body.clientHeight skukke klare det fori IEs vedkommende.

--
Jakob Andersen
FAQ for webdesign gruppen på