venligst opslag Personalhistorisk Tidsskri~
Fra : erik

Dato : 11-03-03 13:05

Hej
Kan du venligst hjælpe mig med et opslag i Personalhistorisk Tidsskrift årgang 1951
side 10.
Hvad står der om Inger Smith? Noget om hendes forældre?

Har du en scanner modtager jeg meget gerne scannede sider på fox44@mail.dk
--
Erik R Nielsen

se venligst min webside
www.nogn.dk

Fra : Jens V. Olsen

Dato : 11-03-03 23:24

On Tue, 11 Mar 2003 13:05:13 +0100, "erik" <fox44REMOVETHIS@mail.dk>
wrote:

> [...]
>side 10.
>Hvad står der om Inger Smith? Noget om hendes forældre?

Det drejer sig om C. Klitgaard: Optegnelser om studenter fra Sæby og
Hjørring.

Her er teksten ocrlæst

1729. CHRISTIANUS DIURHUSIUS, 20 Aar.

Var født 24. Maj 1708, d. 2. Dec. 1775 paa Østerø, Færøerne;
antagelig Søn af Jens Mikkelsen i Knæverhede i Volstrup Sogn og
Helle Andersdatter og antog vist Navnet Dyrhuus fra Dyrhedens
Huse i Volstrup Sogn. Efter at have været Huslærer i Vendsyssel
blev han 1737 pers. Kapellan paa Østerø, Færøerne, og 1742 Sogne-
præst der.

Gift paa Frederiksberg 3. April 1737 med INGER SMITH, f. 1710,
d. 1781, Datter af Konsumtionsforp. i Vordingborg Niels Henrik
Smith og Inger Paludan.

Bryllupsdigt af hans Kammerat fra Sæby Skole C. F. Wadskiær.
Stor og anset Efterslægt paa Færøerne.

(Wiberg III. 708; G.F.Nielsen: „Færøernes gejstl. Stat", S. 7;
Chr. Heilskov:

„Jyske Forbindelser med Færøerne" i „Jyske Saml." 5. IV. l, S. 163.)

Med venlig hilsen
Jens V. Olsen

Fra : erik

Dato : 12-03-03 06:06