Indtastning af Wiberg?
Fra : U.Jantzen

Dato : 10-03-03 08:03

Var der ikke en, der var gået igang med at indtaste Wiberg i et
slægtsprogram for ret nyligt? Hvem?

Mvh, Ulrik J.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 10-03-03 08:30

http://w1.498.telia.com/%7eu49821926/
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Børge Askholm

Dato : 10-03-03 08:32

"U.Jantzen" <uja@it.dk> wrote in message
> Var der ikke en, der var gået igang med at indtaste Wiberg i et
> slægtsprogram for ret nyligt? Hvem?

Jeg tror du tænker på at han er ved at blive offentliggjort på nettet - så
hudt jeg visker i en norsk udgave.

Børge

Fra : erik

Dato : 10-03-03 11:15

Det er en svensk pige i Lund
http://w1.498.telia.com/~u49821926/

--
Erik R Nielsen

se venligst min webside
www.nogn.dk

Fra : Alf Christophersen

Dato : 10-03-03 11:58

On Mon, 10 Mar 2003 11:15:18 +0100, "erik" <fox44REMOVETHIS@mail.dk>
wrote:

>Det er en svensk pige i Lund
>http://w1.498.telia.com/~u49821926/

Hm. den virket ikke i dag

Fra : erik

Dato : 10-03-03 15:55

> Hm. den virket ikke i dag

Jo da !

--
Erik R Nielsen

se venligst min webside
www.nogn.dk

Fra : Krabsen

Dato : 10-03-03 16:47

Men er det ikke brandærgerligt, at det ser ud til at være indtastet direkte
i Frontpage i stedet for i en database - eller sågar i et
slægtsforskerprogram

Tænk hvilke søgemuligheder, der er smuttet...

mvh
Krabsen

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 10-03-03 17:00

On Mon, 10 Mar 2003 16:46:56 +0100, "Krabsen" <news@krabsen.dk> wrote:

>Men er det ikke brandærgerligt, at det ser ud til at være indtastet direkte
>i Frontpage i stedet for i en database - eller sågar i et
>slægtsforskerprogram

Jeg har folketællinger på min hjemmeside om Varpelev, og de er også
indtastet direkte i FrontPage, fordi jeg så kunne lave dem pænt og på
en måde, så de ikke blev ret store at downloade.

Det var længe før jeg kendte jer her i gruppen

Jeg har tænkt mig at lægge flere op, efterhånden som jeg får fat i dem
og får tid. Hvordan vil du foreslå, at man skal sætte dem på en
hjemmeside, så de både kan læses af almindelige besøgende og bruges at
slægtsforskere? Jeg ændrer meget gerne de fire, der allerede er der.
Forslag modtages med tak, men det skal helst være sådan, at jeg kan
finde ud af at lave det. Jeg har aldrig prøvet at lægge en database på
nettet.

>Tænk hvilke søgemuligheder, der er smuttet...

Enig!

Venlig hilsen
Kirsten

--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Ulla Vitus Bering

Dato : 10-03-03 17:21

hej NG

Jeg har stikord til kirkebøger på min hjemmeside

> Jeg har folketællinger på min hjemmeside om Varpelev, og de er også
> indtastet direkte i FrontPage, fordi jeg så kunne lave dem pænt og på
> en måde, så de ikke blev ret store at downloade.

Jeg lavede dem også direkte i FrontPage for at få det til at se pænt ud og
fordi jeg desværre heller ikke kender til database. Hvordan laver man en
net/let lille database så de kunne blive søgbare?

> Enig!
Også enig

Venlig hilsen
Ulla
riisom-bering@mail1.stofanet.dk
www.riisom-bering.dk

Fra : Krabsen

Dato : 10-03-03 21:02

Med fare for at blive involveret i gruppens jævnligt tilbagevendende
slagsmål:

Så længe vi snakker om _folketællinger_ er det min opfattelse, at det bedste
vel må være at indtaste i KIP-programmet. Så kan de indtastede
folketællinger både indgå i den 'store' database på DDA og evt. lægges til
download fra egen side eller www.krabsen.dk - og herefter læses/søges med et
af de forskellige off-line søgeprogrammer, der findes og jævnligt
'ajourføres' med annoncering her i gruppen.
(Bed mig ikke om at anbefale et af disse programmer - jeg er hverken
KIP-indtaster eller KIP-bruger).

Snakker vi _kirkebøger_, er der så vidt jeg ved endnu ikke noget
KIP-indtastningsprogram (andre må rette mig, hvis jeg tager fejl), så her må
man selv lave 'layout' for indtastningen i en database.

Når det tilsvarende drejer sig om 'stater' som f.eks. Wiberg vil det bedste
efter min mening at indtaste direkte i en database! Efterfølgende kan den
indtastede database så gøres on-line tilgængelig.

Man kan se eksempler på dette på www.krabsen.dk. 'Godsregistre fra
Vendsyssel" er netop en sådan indtastning, der er søgbar på tværs af alt.
Oprindeligt indtastet af Asger Bruun i en Access-database og efterfølgende
konverteret til en on-line database af mig.

Det er ikke afgørende, eksakt hvilken database der er anvendt; når først
dataene er registreret i struktureret form, kan de næsten altid konverteres
til et andet teknisk format.

Det er heller forresten ikke voldsomt problematisk, med lidt fiksfakserier
at 'overføre' Varpelev-indtastningerne til database. Men her bør det
vurderes, om KIP vil være den rette løsning.
Vil Kirsten gerne præsentere de flotte lister på Varpelev-hjemmesiden kan
disse sider stort set dannes ud fra den indtastede database.

Omlægning af Ullas kirkebøger til søgbar base vil kræve lidt mere
kreativitet - og arbejde!, men igen er intet naturligvis umuligt.

Med specielt Wiberg er der måske så mange indbyrdes fader/søn,
ægteskabsforbindelser og 'gengangere', at indtastning i et
slægtsforskningsprogram ville være hensigtsmæssigt? Men det er jo ikke vores
problem..

Det var mange ord, som fårhåbentlig ikke er det rene volapük - ellers må jeg
jo prøve igen.

mange hilsner

Krabsen

p.s. Jeg ved godt, man kan søge i en Web-side via <CTRL-B> - men enten skal
det gøres for hver enkelt HTML-side, eller osse skal hele indtastningen
ligge i een laaaang side. Ikke venligt over for forskere med
modem-opkobling.

Fra : Alf Christophersen

Dato : 10-03-03 23:20

On Mon, 10 Mar 2003 17:20:56 +0100, "Ulla Vitus Bering"
<riisom-bering@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Jeg lavede dem også direkte i FrontPage for at få det til at se pænt ud og
>fordi jeg desværre heller ikke kender til database. Hvordan laver man en
>net/let lille database så de kunne blive søgbare?

Hvis alt er i en fil kan de som har fått opp siden trykke på¨Ctrl-F og
fylle inn det de ønsker å søke på.
Det er ikke verre. Men mange har stirret seg blind på SQL-spørringer
og er helt hjelpeløse om det ikke dukker opp en sql-spørringsmulighet.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 11-03-03 01:10

Alf Christophersen <alf.christophersen@basalmed.uio.no> skrev Mon, 10
Mar 2003 23:19:56 +0100

>Hvis alt er i en fil kan de som har fått opp siden trykke på¨Ctrl-F og
>fylle inn det de ønsker å søke på.

Hvis hele Wibergs skal være i een fil vil den nok alligevel blive en
smule uoverskuelig.

>Det er ikke verre. Men mange har stirret seg blind på SQL-spørringer
>og er helt hjelpeløse om det ikke dukker opp en sql-spørringsmulighet.

Ja, det kan man på een side - men på mange.?

Pointen er, som også Krabsen er inde på, at hvis man starter med en
database eller i et regneark, så kan man altid senere flytte materialet
derfra til et hvilket som helst andet format incl. html - det er langt
mere besvæligt at gå den anden vej.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Krabsen

Dato : 11-03-03 09:54

Yep!

Krabsen

Fra : Alf Christophersen

Dato : 11-03-03 11:07

On Tue, 11 Mar 2003 01:09:55 +0100, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

> [...]
>database eller i et regneark, så kan man altid senere flytte materialet
>derfra til et hvilket som helst andet format incl. html - det er langt

Har du prøvd å åpne en html-side hvor data er ordnet i tabell i f.eks
excel?? Høres ikke slik ut

Fra : Bent Fleron

Dato : 11-03-03 11:48

Alf Christophersen wrote:

> Har du prøvd å åpne en html-side hvor data er ordnet i tabell i f.eks
> excel?? Høres ikke slik ut

Der er intet til hinder for at overføre tabeller i Excel til fx Word og
derfra er det kun et par museklik til overførsel i html
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Alf Christophersen

Dato : 12-03-03 00:24

On Tue, 11 Mar 2003 11:47:51 +0100, "Bent Fleron" <bent@fleron.dk>
wrote:

>Der er intet til hinder for at overføre tabeller i Excel til fx Word og
>derfra er det kun et par museklik til overførsel i html

Nei, det er jo kjent blandt alle, men mange er ikke klar over at man i
Excel kan åpne en html-fil med en tabell og få det opp som et
regneark.

For øvrig kan man også eksportere tabeller i Excel direkte til html.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 11-03-03 13:47

Alf Christophersen <alf.christophersen@basalmed.uio.no> skrev Tue, 11
Mar 2003 11:07:20 +0100

>Har du prøvd å åpne en html-side hvor data er ordnet i tabell i f.eks
>excel?? Høres ikke slik ut

Selvfølgelig har jeg da det. Og selvfølgelig er det da muligt at gøre
det.
Men det ændrer ikke den helt grundlæggende kendsgerning, at det alt
andet lige er nemmere at starte med databasen eller regnearket som
udgangspunkt. Og forøvrigt også nemmere at indtaste i.

Fra : Hugh Watkins

Dato : 11-03-03 23:47

"Alf Christophersen" <alf.christophersen@basalmed.uio.no> wrote in message news:7ceq6vk1vf8tsgp6s2b18ns834uf8nh87v@4ax.com...

> Har du prøvd å åpne en html-side hvor data er ordnet i tabell i f.eks
> excel?? Høres ikke slik ut

Leeds Indexers can do it they have made a utility which extracts all data froa 1901 searches pesented as Web Page sin html

see http://leedsindexers.co.uk/index.html

http://www.leedsindexers.co.uk/Internet_Tools.htm

from html http://www.census.pro.gov.uk

output in .csv format

Hugh W

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 11-03-03 11:29

> [...]

>database eller i et regneark, så kan man altid senere flytte materialet
>derfra til et hvilket som helst andet format incl. html - det er langt

Må jeg konkludere derhen, at hvis fx mine folketællinger på
hjemmesiden fra start er indskrevet i et regneark, så kan jeg lægge
regnearket til download. Og bearbejde regnearket til egen "fornøjelse"
til en smuk tabel i html?

Nibe egne folketællinger på hjemmesiden har endda forbrudt sig mod,
hvordan man skriver tabeller (jeg er professionel i så henseende, har
skrevet tabelværker udgivet af Danmarks Statistik). For jeg har ved
gud skrevet hver familie *lodret* i hver tabelcelle. Fordi en tabel
med hver person i hver sin række blev alt for tung at downloade og
altså læse på nettet.

Så nu tror jeg, at jeg vil indskrive Varpelevs folketællinger i et
regneark (excel), lægge regnearket til download for de mere seriøst
interesserede brugere, og ved siden af bearbejde regnearket til en
smuk tabel i html-format. Det må sagtens kunne lade sig gøre med lidt
håndarbejde og sammenflet af celler lodret.

Jeg går ud fra, at kip-brugere også kan håndtere et regneark, eller
hur? Folketællingerne i kip-format er ikke min ejendom, men John
Frøslevs.

Til gengæld vil jeg så springe over min anden plan om at lægge
tabellerne i pdf til nem udskrivning.

Det er ikke nemt at være webmaster, når man gerne vil gøre alle glade

Venlig hilsen
Kirsten

--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Krabsen

Dato : 11-03-03 12:56

"Kirsten Bjorneboe" <kirstenb@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> smuk tabel i html-format. Det må sagtens kunne lade sig gøre med lidt
> håndarbejde og sammenflet af celler lodret.

Tøv nu en kende, inden du taster hele dynen igen. Prøv følgende:

- Åbn HTML-siden i en browser helt som normalt
- Åbn dit regneark(formentlig Excel) med et tomt regneark.
- Marker hele tabellen i browseren med musen.
- Kopier ved at taste [CTRL]+[INS]
- Flyt til Celle A! i det tomme regneark.
- Sæt ind med [SHIFT]+[INS]

Og så kan du gå videre med at klippeklistre oplysninger til de manglende
celler - hovedsagelig familienummer.

Så er du godt på vej...

mvh
Krabsen

Fra : Alf Christophersen

Dato : 12-03-03 00:24

On Tue, 11 Mar 2003 12:55:42 +0100, "Krabsen" <news@krabsen.dk> wrote:

>- Åbn HTML-siden i en browser helt som normalt
>- Åbn dit regneark(formentlig Excel) med et tomt regneark.

Det er da langt raskere å åpne html-filen direkte i Excel ??
Da slipper du all klipping og liming

(Ihvertfall om du bruker Excel XP)

Fra : Alf Christophersen

Dato : 12-03-03 00:24

On Tue, 11 Mar 2003 11:29:15 +0100, Kirsten Bjorneboe
<kirstenb@image.dk> wrote:

> [...]
>hjemmesiden fra start er indskrevet i et regneark, så kan jeg lægge
>regnearket til download. Og bearbejde regnearket til egen "fornøjelse"

Du kan generere html-kode direkte fra Excel

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 12-03-03 09:05

On Wed, 12 Mar 2003 00:23:44 +0100, Alf Christophersen
<alf.christophersen@basalmed.uio.no> wrote:

>Du kan generere html-kode direkte fra Excel

Ja, men en folketælling, der fylder ca. 50 KB ved direkte indtastning
i FrontPage, fylder 500 KB, når den er konverteret fra Excel. Jeg har
lige prøvet igen. Det er det, der er problemet. Så bliver den alt for
langsom at åbne for folk, der ikke sidder med et hurtigt bredbånd.

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Krabsen

Dato : 12-03-03 09:22

Yes, og så er vi tilbage ved min hovedpointe; at den ultimative løsning er
en database med on-line søgning. Det minimerer HTML-siderne og dermed
belastningen på båndbredden til de data, der opfylder søgekriteriet.

Jeg har ikke prøvet, hvor meget stednavnebasen ville fylde som een HTML-fil

mvh

Krabsen

Fra : Brian Jensen

Dato : 12-03-03 10:18

In article <b4mqmh$8lq$1@sunsite.dk>, news@krabsen.dk says...
> Jeg har ikke prøvet, hvor meget stednavnebasen ville fylde som een HTML-fil

Jeg er i hvert fald sikker på at Internet Explorer ville få problemer,
medmindre man har uanede mængder RAM. Tidligere forsøg jeg har lavet med
html-filer bestående af tabeller, har vist at de ikke skal være ret
store før de sluger enorme mængder hukommelse i Internet Explorer. Jeg
har ikke testet det med andre browsere, men kunne forestille mig at det
samme er tilfældet her.

Mvh
Brian Jensen

Fra : Bendt Spendrup Mathi~

Dato : 10-03-03 20:00

Det er ikke helt rigtigt at der ikke er søgemuligheder i Kirstens
Front Page indtastninger, simpel søgning: Rediger- søg på denne side
kan anvendes, ligesom siden kan kopieres ind i et Excel ark, hvor der
både kan sorteres og søges.
Bendt.

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 10-03-03 22:48

Kirsten Bjorneboe <kirstenb@image.dk> skrev:
Mon, 10 Mar 2003 17:00:02 +0100 i dk.videnskab.historie.genealogi

> [...]
>og får tid. Hvordan vil du foreslå, at man skal sætte dem på en
>hjemmeside, så de både kan læses af almindelige besøgende og bruges at

Jeg har folketællinger, der omfatter over 2000 personer, og
kirkebøger, hvis dåbsregister er over 7000 personer.

Jeg mener ikke at sådanne lister med noget rimeligt udbytte og
indenfor rimelig tid kan læses direkte på en hjemmeside.

Den bedste løsning er efter min mening at publicere dem i en database,
som interesserede kan hente hjem og derefter afsøge i ro og mag.
Jeg bruger selv Paradox, som jo er grundlag for KIP programmet.
En gratis Paradox læser kan hentes på min hjemmeside.

Derved er vi på privat basis tilbage ved noget, der ligner de gamle
elskede ZIP filer, som DDA desværre forlængst har forhindret os i at
få mere.

Erik Helmer Nielsen.

Fra : erik

Dato : 10-03-03 19:38

Ja ja jeg kan lige så godt krybe til korset og indrømme at jeg også bruger FrontPage
(XP) (og er glad for det) og
ikke kender noget til at lægge søgbare databaser ud på nettet.
Det lader til, at vi er nogle der gerne vil lære.

--
Erik R Nielsen

se venligst min webside
www.nogn.dk

Fra : P.E. Nikolajsen

Dato : 10-03-03 20:25

Hej alle sammen.

Sidste efterår begyndte jeg at lege med en database der kan indeholde
oplysninger om præsterne og deres hustruer. Planen var at den skulle laves
færdig i løbet af vinteren, men et andet programmeringsprojekt meldte sig
med første prioritet.
Ideen er at brugerne selv skal have mulighed for at indtaste de oplysninger
de ligger inde med så alle andre også kan få glæde af dem.

Hvis nogen er interesseret i de tekniske detaljer så er projektet er bygget
op om en MySQL-database og brugerflades skal opbygges ASP.Net.
Selv strukturen i systemet ser således ud:
Database
SOGNE:
Sogne_ID
Sogn
Herred
Amt
Se også => henviser til et andet sogn
Note

PRÆST
ID
Fornavn
Efternavn
Slægtsnavn
Født
Født sted
Død
Død sted
Far
Mor
Generalieblad
Historier

HUSTRUER
ID
Fornavn
Efternavn
Slægtsnavn
Født
Født sted
Død
Død sted
Far
Mor
Generalieblad
Historier

Plus to tabeller der linker sogne & præster og præster & hustruer.
Desuden en tabel med oplysninger om indtastere.

Der bliver søgemuligheder på Fornavn, Efternavn og slægtsnavn for både
præster og hustruer og via sogne.

Min tanke var så at man for at kunne oprette personer skal oprettes som
indtaster og indtasteren bliver så "ejer" af denne person og er den eneste
der kan rette stamoplysningerne. Som almindelig bruger kan man tilføje
historier, men ikke rette i stam oplysningerne.

Jeg håber at jeg får lejlighed til at gøre projektet færdigt i den nærmeste
fremtid.

Hvis der er nogen som har gode ideer eller kan få øje fejl/mangler så sig
endelig til.

Mvh
Poul Erik Nikolajsen

Fra : U.Jantzen

Dato : 10-03-03 23:52

> Var der ikke en, der var gået igang med at indtaste Wiberg i et
> slægtsprogram for ret nyligt? Hvem?

Min tak til dem, der svarede med et link til Kirstens hjemmeside i morges.
Projektet er så nystartet, at det ikke i mit tilfælde har nogen praktisk
værdi endnu, men det kunne det nok få, når det engang er færdigt og alle
Wibergs henvisninger er gjort klikbare.

Mvh, Ulrik J.

Fra : erik

Dato : 11-03-03 18:11

Er der ikke ligesom nogen der glemmer, at tage Lotte Jensen at med på råd. Det er
jo hende der taster dem ind.

Se http://w1.498.telia.com/~u49821926/

--
Erik R Nielsen

se venligst min webside
www.nogn.dk

Fra : Krabsen

Dato : 12-03-03 09:24

Det føler jeg egentlig ikke. Vi re jo ikke inde at diskutere en omlægning af
specifik Wiberg-siderne.

Jeg startede bare med et hjertesuk, og så drejede tråden sig lynhurtigt over
til at omhandle nogle helt andre indtastninger og dermed nogle generelle
betragtninger om database ctr. HTML-sider.

Fra : Bent Fleron

Dato : 12-03-03 09:49

Krabsen wrote:
> [...]
> lynhurtigt over til at omhandle nogle helt andre indtastninger og
> dermed nogle generelle betragtninger om database ctr. HTML-sider.

Og dermed er vi også tilbage i æstetikken kontra funktionaliteten.
Kirsten vil jo gerne have at siderne er behagelige at læse og sat pænt
op i html-formatet (sådan har jeg forstået det), men søger også det
funktionelle med søgemuligheder. På sin vis forstår jeg hende udmærket.
Jeg har en lærebog om databaser der er så tyk at jeg skal placere den
midt i stuen blot for at kunne vende bladene og det kan godt tage pusten
fra en hvis man vil lære lidt om databaser.
De fleste af os, der ikke har vor egen server stående, er jo nødt til at
tage hensyn til den plads vi har til rådighed ellers kunne man jo i
princippet godt have begge dele, en behagelig præsentation (se fx
Kirstens hjemmeside) med et link til databaser for download.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron