LAV
Fra : Kurt Nielsen

Dato : 09-03-03 18:03

Hej i NG.
Da jeg ikke kan komme ind på LAV hjemmeside, vil jeg lige høre, om der er
nogen der ved, om de stadigvæk har åbent mandag fra 9 -16
Mvh. Kurt Nielsen

Fra : Bent Mortensen

Dato : 09-03-03 18:21

Nej der er lukket om mandagen

Fra : Niels Nybo Jakobsen

Dato : 09-03-03 18:24

Iflg. det seneste informationsblad har alle landsarkiver lukket om mandagen!

mvh
Niels Nybo Jakobsen

Fra : Kurt Nielsen

Dato : 09-03-03 19:22

Niels Nybo Jakobsen <nybo.jakobsen@email.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b4ft8c$12cm$1@news.cybercity.dk...
> Iflg. det seneste informationsblad har alle landsarkiver lukket om
mandagen!

> mvh
> Niels Nybo Jakobsen

Tak for svar, så venter jeg til onsdag.
Mvh. Kurt Nielsen

Fra : Keld Westergaard Bør~

Dato : 09-03-03 23:21

"Kurt Nielsen" <kurt@tv.dk> wrote in message
> Hej i NG.
> Da jeg ikke kan komme ind på LAV hjemmeside, vil jeg lige høre, om der er
> nogen der ved, om de stadigvæk har åbent mandag fra 9 -16

Landsarkivet i Viborg lukker vel snart helt!
- ihvertfald går stadig flere forgæves til arkivet. Jeg var der i torsdags.
Ankom til døren kl. 8.45 prc. Der var allerede en kø på 50-60 personer på
dette tidspunkt.
Kl. 09.00 præcist talte jeg 102 fremmødte til 84 eller 94 pladser i læsesal
m.v. Folk fra Ålborg og andre nord for Limfjorden blev afvist på grund af
manglende studieplads. De var mødt kl. 9 eller lidt før. Mange kørte hjem
igen, enkelte fik plads ca. kl. 11.
Men det er da glædeligt, at slægtsforskningen har fået vind i sejlene. Gad
vide hvad arkivets brugergruppe kan fremkomme med af forslag til en
adgangsregulering eller pladsreservation?
Venlig hilsen til alle
Keld Westergaard Børgesen

Fra : Alf Christophersen

Dato : 10-03-03 01:20

On Sun, 9 Mar 2003 23:20:48 +0100, "Keld Westergaard Børgesen"
<kwb@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
>Ankom til døren kl. 8.45 prc. Der var allerede en kø på 50-60 personer på

Godt å vite. Har fått en gratisbilett på ferjen Kristiansand-Hirtshals
tur/retur og tenkte på å benytte den til et besøk i Viborg, men det
kan jeg da visst helt glemme (Vel, hvis jeg klarer å stå opp
6-tiden, kanskje

Hvordan er mulighetene til å ta med seg en bærbar i tilfelle man
finner noe?

Egentlig bør jeg vel egentlig starte i Thisted byarkiv eller hva det
nå enn heter, da det er visst der man har funnet et mulig spor etter
mine ane Niels Jensen Thisted hvor det skal visst være noen som har
funnet noe data om en Jens Michelsen som døper en sønn der i 1705. Men
er det min Niels?
En Svend Mich(a)elsen er forlover for Niels Jensen når han gifter seg.
Svend er foged på Kastrup, Amager i 1737. (Vel sognefoged??) Kan Svend
være hans onkel og bror til Jens Michelsen?? Men altså utflyttet til
Kastrup fra Thisted eller omegn??

Noen som kjenner til denne Jens Michelsen i Thisted og evt. til hans
far Michel NN. Kan det ha vært en degn eller organist i Thistedområdet
omkring 1700??

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 10-03-03 08:29

On Mon, 10 Mar 2003 01:19:49 +0100, Alf Christophersen
<alf.christophersen@basalmed.uio.no> wrote:

> [...]
>tur/retur og tenkte på å benytte den til et besøk i Viborg, men det
>kan jeg da visst helt glemme (Vel, hvis jeg klarer å stå opp

Jeg tror, det er noget forskelligt efter årstiden. Jeg synes, der
plejer at være bedre plads om sommeren. Sidst jeg var der, var en
lørdag i efteråret, og der var der masser af plads.

>Hvordan er mulighetene til å ta med seg en bærbar i tilfelle man
>finner noe?

Det kan du sagtens. Der er stik til den bærbare PC på alle pladser.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Hedvig Pitzner-Jørge~

Dato : 10-03-03 09:27

På LAK kan man reservere en plads, hvis man bor uden for
Hovedstadsområdet (HT), så kan det vel også lade sig gøre for en
nordmand, der rejser til LAV?

Mvh Hedvig

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 10-03-03 23:29

On Mon, 10 Mar 2003 09:26:41 +0100, "Hedvig Pitzner-Jørgensen"
<hedvig.pitzner@city.dk> wrote:

>På LAK kan man reservere en plads, hvis man bor uden for
>Hovedstadsområdet (HT), så kan det vel også lade sig gøre for en
>nordmand, der rejser til LAV?

Hvordan ser det ud med at tage chancen på Landsarkivet i København?
Jeg bor ca. 100 meter inden for HT's grænse sydpå, så der er stadig
ret lang vej derind, specielt fordi man jo nok må tage de offentlige
transportmidler på grund af manglende parkeringsmuligheder derinde. Og
en tur fra Varpelev til LAK tager sådan ca. to timer med toge og
busser

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Alf Christophersen

Dato : 10-03-03 11:57

On Mon, 10 Mar 2003 01:19:49 +0100, Alf Christophersen
<alf.christophersen@basalmed.uio.no> wrote:

>Egentlig bør jeg vel egentlig starte i Thisted byarkiv eller hva det

Er det noen som vet om Thisted Byhistorisk arkiv er åpent på mandager?

Fra : Kurt Hansen

Dato : 10-03-03 13:06

Mon, 10 Mar 2003 11:56:47 +0100, skrev Alf Christophersen:

>Er det noen som vet om Thisted Byhistorisk arkiv er åpent på mandager?

Lokalhistorisk Arkiv for Thisted Kommune
J. P. Jacobsens Plads
7700 Thisted

Åbningstid
Mandag - torsdag fra 13.30-17.00
- eller efter aftale

Telefon
96 18 66 00 Thisted Bibliotek
- derefter omstilling til arkivet

http://arkiv.thisted-bibliotek.dk/

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Sven Trønning

Dato : 10-03-03 15:41

> Lokalhistorisk Arkiv for Thisted Kommune
> [...]

Skriv dit spørgsmål på E-mail til arkivet og du får svar samme dag eller
dagen efter. De er vældig rare.

Trønning

Fra : Alf Christophersen

Dato : 10-03-03 23:20

On Mon, 10 Mar 2003 15:40:31 +0100, "Sven Trønning" <sct@mail.tele.dk>
wrote:

>Skriv dit spørgsmål på E-mail til arkivet og du får svar samme dag eller
>dagen efter. De er vældig rare.

Takk skal du ha. (Hm. Rare - enda et ord som tydeligvis betyr noe helt
annet på dansk enn på norsk, tilsvarende med grin/grine (På norsk
har det til og med to betydninger, enten komisk eller sprø på nøtta

Fra : Jytte Frank Dekov

Dato : 11-03-03 01:24

"Sven Trønning" skrev i en meddelelse >

> Skriv dit spørgsmål på E-mail til arkivet og du får svar samme dag eller
> dagen efter. De er vældig rare.

Ikke skrive til en nordmand 'at de er rare' idet det betyder at de er
'underlige/mærkelige'.
Til Alf, rar på dansk er det samme som flink eller snill.

Venligst
--
Jytte Frank Dekov
Munkebjergvej 102 DK-2770 Kastrup

Fra : Alf Christophersen

Dato : 11-03-03 11:07

On Tue, 11 Mar 2003 01:23:39 +0100, "Jytte Frank Dekov"
<jytte.dekov@mail.dk> wrote:

>Til Alf, rar på dansk er det samme som flink eller snill.

Ante meg (PS. Jeg har hatt danske naboer i mange år, men det var
et ord de nok unngikk Svenskene har samme problem for øvrig, der
betyr det også snill eller flink, så jeg antok at det var det samme på
dansk. "Hur rara barn ni har" er et garantert uttrykk å tabbe seg ut
med overfor nordmenn (Vi har distrikter i Norge hvor det også
betyr det samme, og det er alltid morsomt med litt
språkkulturkonflikter

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 11-03-03 11:44

"Jytte Frank Dekov" <jytte.dekov@mail.dk> skrev i melding

> Ikke skrive til en nordmand 'at de er rare' idet det betyder at de er
> 'underlige/mærkelige'.

> Til Alf, rar på dansk er det samme som flink eller snill.

Jeg som har trodd at rart var noe som var morsomt på
dansk.

Anne Lise Hovdal

Fra : Børge Askholm

Dato : 11-03-03 14:25

"Anne Lise Hovdal" <anlih@online.no> wrote in message

> "Jytte Frank Dekov" <jytte.dekov@mail.dk> skrev i melding

> Jeg som har trodd at rart var noe som var morsomt på
> dansk.

Måske lidt OT, men alligevel. Der er "farlige ord og lumske ligheder" mellem
vore sprog.
Der er følgelig en gammel vittighed hvor en svensker spørger en københavner
efter et "roligt stelle" og får svaret: "Prøv Vestre Kirkegård!"

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 11-03-03 18:01

"Børge Askholm" <bask@get2net.dk> skrev i melding

> [...]
københavner
> efter et "roligt stelle" og får svaret: "Prøv Vestre Kirkegård!"

Morsom vits. Da er det altså i Sverige at rart betyr morsomt,
og ikke i Danmark.

Anne Lise Hovdal

Fra : Alf Christophersen

Dato : 12-03-03 00:24

On Tue, 11 Mar 2003 18:00:39 +0100, "Anne Lise Hovdal"
<anlih@online.no> wrote:

>Morsom vits. Da er det altså i Sverige at rart betyr morsomt,
>og ikke i Danmark.

Neppe. Derimot i ditt eget land Her betyr en 'rar person' en
morsom eller komisk fyr Men lenger øst er han sprø i nøtta. I
Sverige også koselig og snille

Fra : Alf Christophersen

Dato : 10-03-03 23:20

On Mon, 10 Mar 2003 13:05:59 +0100, Kurt Hansen <kurt@towle.dk> wrote:

>Lokalhistorisk Arkiv for Thisted Kommune
> [...]

Takk skal du ha!

Fra : Brian Jensen

Dato : 10-03-03 09:52

In article <3e6bbe91$0$259$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
kwb@post5.tele.dk says...

> [...]
> Ankom til døren kl. 8.45 prc. Der var allerede en kø på 50-60 personer på

Jeg var der mandag den 3. og fordi vi blev lidt forsinket her fra Fyn
var jeg først deroppe ved 13-tiden. Her fandt min forlovede og jeg dog
begge en plads, og der var vel 2 eller 3 ledige pladser mere.

Odense har jeg to gange gået forgæves til, men f.eks. sidste gang, i
fredags, skulle jeg bare ind for at bestille nogle scanninger, og der
var selvfølgelig rigeligt med pladser. Sådan er det jo, når man ikke
skal bruge dem, så er de der ;)

> Men det er da glædeligt, at slægtsforskningen har fået vind i sejlene. Gad
> vide hvad arkivets brugergruppe kan fremkomme med af forslag til en
> adgangsregulering eller pladsreservation?

Hvilket man jo allerede har på Sjælland. Det ville være meget rart, så
man ikke bruger to timer på at køre fra Fyn til Viborg bare for at finde
alle pladserne optaget.

Jeg har tænkt på om man i stedet skulle forberede dig grundigt og så
bestille arkivalierne hjem til det nærmeste arkiv, LAO i mit tilfælde,
eller et af de godkendte biblioteker.

Mvh
Brian Jensen

Fra : Fritz Gundgaard Knud~

Dato : 10-03-03 13:19

"Keld Westergaard Børgesen" skrev
<KLIP>
> - ihvertfald går stadig flere forgæves til arkivet. Jeg var der i
torsdags.
<KLIP>

Jeg har een gang været udsat for fuldt optaget og een gang for næsten fyldt
op inclusive en larmende skoleklasse.
Begge dage var torsdage! Er torsdage de travleste dage?

med venlig hilsen

Fritz Gundgaard Knudsen
Kollerupvej 17
8900 Randers