Re: Vibeke Kruse
Fra : Flemming Damgaard La~

Dato : 08-03-03 17:35

Hej.

Nu er Horns Herred jo et vidt begreb. Har du ikke et lidt mere konkret
stednavn.
Jeg har blandt mine aner også Kruse i Torkilstrup, Kirke Såby sogn og i
Uglestrup, Lyndby sogn, begge byer beliggende syd for Skibby, men i Voldborg
Herred.
Bl.a. Karen Jensdatter Kruse (o.1767-1834) og dennes fader Jens Pedersen
Kruse (o.1725-1805).
Jeg kender også en anden Kruse-slægt i 1800-tallet på Krabbeslund i Rye
sogn.

Der går her på egnen den historie, at bærere af Kruse-navnet her nedstammer
fra Enevold Tygesen Kruse (-1621) og dennes søn Tyge Kruse (-1629, der begge
ejede herregården Åstrup i Kirke Såby sogn, Voldborg Herred.
--
Flemming Damgaard Larsen MF,
E-mail: arfdl@ra.dk

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 08-03-03 20:12

"Flemming Damgaard Larsen" skrev i en meddelelse

Hej.

> Nu er Horns Herred jo et vidt begreb. Har du ikke et lidt mere konkret
> stednavn.

Jo, og du må undskylde at jeg ikke har fået sendt det noget før.

> [...]
> Kruse (o.1725-1805).
> Jeg kender også en anden Kruse-slægt i 1800-tallet på Krabbeslund i Rye

Det er altså ikke sikkert at dem jeg har er så højvelbårne som dine,
men nu får du dem her. For mig er det aner på min farmors fars
side.

> [...]
begge
> ejede herregården Åstrup i Kirke Såby sogn, Voldborg Herred.

Ja jeg har lige i en bog om Chr.4 læst om en Enevold Kruse, som
var rentemester under Chr.4. i første halvdel af 1600-årene.

Men dem jeg ved er mine aner er:

Niels Jensen Kruse f. i Skibby ca. 1788 el. 89 - gift med:
Else Olsdatter, døbt 09.04.1787 i Selsø Kirke - født i Sønderby.

Niels Jensen Kruse var hjulmager/tømrer og indsidder.

Deres børn

Ane Margrethe Nielsdatter f. 16.05.1818 i Skibby
Ingeborg Nielsdatter f. 1821 i Skuldelev sogn
Jens Nielsen Kruse f. 1823 el. 24 i Østby, Skuldelev sogn
Sidse Marie Nielsdatter f. 1828 i Østby eller i Krogstrup sogn.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

I FT for 1850 finder man familien i Krogstrup sogn, hvor de bor i
Dalby By, nr. 45, huus.

Her er Husfaderen nu Jens Nielsen Kruse.

Jens Nielsen Kruse 27 år gift.
Anneke Hansdatter 24 - - f. Stege, Møn, hans kone

Frederik Christen Jensen Kruse 5 år, f. i Krogstrup sogn
Ane Kirstine Jensdatter 2 år f. i Krogstrup sogn

Lars Jørgensen 13 år født i Hjørlunde, Plejesøn - familie*.

Niels Jensen Kruse 61 år g. Skibby, Indsidder, aftægtsmand.
Else Olsdatter 63 år g. Selsø, hans kone.

*Om Lars Jørgensens far kan jeg sige at han som voksen var væver og
boede i landsbyen Hørup, Slangerup sogn.
Han hed:

Jørgen Christensen, hjemmedøbt 16.10.1803 i Over Dråby
Han blev 1.2.1832 gift med Willumine Willumsdatter i Hjørlunde.

Willumine døde i 1.2.1843.

Jørgen Christensen blev i nov. 1843 gift med
Niels Jensen Kruses datter Ane Margrethe Nielsdatter.

Herefter blev Willumines søn mærkeligt nok sendt over til
Ane Margrethes forældre.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Så har jeg også fra en anden bog om Chr. 4 de oplysninger at
Vibeke Kruse blev født på Jægersborg Slot.
Hun blev Chr.4's frille omkring 1629 og fødte
2 børn som dog ikke kom til at hedde Kruse,
da Chr.4 bestemte at de skulle hedde Gyldenløve.

Jeg gætter på at man må kunne finde forbindelsen mellem de
forskellige der i Horns Herred har heddet Kruse.

Jeg siger mange, mange tak for det du har skrevet her.

Jeg håber du kan bruge disse
navne til noget.

Med venlig hilsen

Ruth Nielsen