Mormon-vielsers retsgyldighed
Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 07-03-03 23:36

Er der nogen her der ved noget om, hvovidt mormonernes vielser altid
har været juridisk gyldige her i landet? Jeg har fået oplyst af en
bekendt, der arbejder på et kirkekontor, at mormonerne i dag kan vie
folk med juridisk gyldighed.

Jeg har ringet til Kirkeministeriet og spurgt, men de (= ham jeg
snakkede med) vidste ikke noget (!)

Men min mormor (1890-1985) blev tilsyneladende både viet i et
mormontempel, og efterfølgende på Københavns Rådhus. Det vidste jeg
ikke før nu.

Og min oldemor (1852-1943) var ligeledes mormon, og hun fik min mormor
med en anden mormon, som ugift. Hun fik først to sønner, som jeg endnu
ikke har fundet ud af, hvem der var far til.

Og så er det jeg spørger mig selv (og jer): Var hun i virkeligheden
gift "på mormonsk" og det så ikke blev anerkendt juridisk?

Jeg er ikke selv det mindste mormon og min mormor, som jeg ellers
havde et nært forhold til, snakkede ikke om kirkesager med mig eller
for så vidt med andre i familien.

Jeg har forsøgt at finde noget om det på nettet - men har ikek haft
held. Kun siger mormonerne selv, at vielser i Folkekirken har
gyldighed hos dem, men det er ligesom den omvendte sag

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Jens N. Jensen

Dato : 08-03-03 00:32

Kirsten Bjorneboe wrote:
> Er der nogen her der ved noget om, hvovidt mormonernes vielser altid
> har været juridisk gyldige her i landet?

Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige blev engang - vel sagtens i
1980erne - i hvertfald efter 1970, hvor jeg blev gift, bemyndiget til at
udføre vielser i kirkens egne bygninger. Disse vielser er, som din
bekendte korrekt oplyser, fuldt juridisk gyldige. Indtil da udførte
kirken ingen vielser selv. Skulle man giftes foregik det på rådhuset.

> Men min mormor (1890-1985) blev tilsyneladende både viet i et
> mormontempel, og efterfølgende på Københavns Rådhus. Det vidste jeg
> ikke før nu.

Da den forudgående borgerlige vielse er en forudsætning for en
efterfølgende tempelvielse kan det ikke være tilfældet.
Det går den anden vej, først den borgerlige vielse og så tempelvielsen.

> Og min ... fik min mormor med en anden mormon, som ugift.

Ja, det sker også, men det har ligesom mere med _h_ormonerne at gøre

> Og så er det jeg spørger mig selv (og jer): Var hun i virkeligheden
> gift "på mormonsk" og det så ikke blev anerkendt juridisk?

Her er svaret helt bestemt Nej.

> Jeg er ikke selv det mindste mormon og min mormor, som jeg ellers
> havde et nært forhold til, snakkede ikke om kirkesager med mig eller
> for så vidt med andre i familien.

Det var I grunden skade

Venlig hilsen
Jens N. Jensen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 08-03-03 00:35

Kirsten Bjorneboe <kirstenb@image.dk> skrev Fri, 07 Mar 2003 23:36:24
+0100

>Jeg har forsøgt at finde noget om det på nettet - men har ikek haft
>held. Kun siger mormonerne selv, at vielser i Folkekirken har
>gyldighed hos dem, men det er ligesom den omvendte sag

På: http://www.km.dk/officielt/trossamfund.htm
Kan du se hvordan situationen er i dag. Udover de anerkendte trossamfund
er der en lang række kirker / sekter / menigheder samt også nogle ikke
kristne religioner der har ret til at udføre vielser.

Jeg er ikke helt sikker, men jeg mener det først var med loven af 1969
der blev åbnet op for at andre end de anerkendte trossamfund kune
foretage retsgyldige vielser. Se evt. også:
http://www.km.dk/publikationer/20020912_retningslinier.rtf

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Bjarne Damsgaard

Dato : 08-03-03 09:04

On Fri, 07 Mar 2003 23:36:24 +0100, Kirsten Bjorneboe
<kirstenb@image.dk> wrote:

> [...]
>har været juridisk gyldige her i landet? Jeg har fået oplyst af en
>bekendt, der arbejder på et kirkekontor, at mormonerne i dag kan vie

1. jan 1970 trådte den nugældende Lov om ægteskabs indgåelse og
opløsning (Ægteskabsloven) i kraft, se:

http://www.netjurist.dk/lovsamling/aegteskab1.php4

Der står at det gælder for 'anerkendte trossamfund'. Men hvilke der er
anerkendte er jeg ikke klar over.

Med venlig hilsen

Bjarne Damsgaard
Vidensbank for slægtsforskere