Nils Eskeberg. En bøn om hjælp fra USA
Fra : Toke Nørby

Dato : 06-03-03 12:55

Kære Venner,

Jeg håber, at I kan hjælpe denne mand med at finde de data, han
mangler. Jeg kan desværre ikke.

Det, han skriver om at "en Eskeberg har skrevet i Diplomatarium
Danicum":
http://www.diplomatarium.dk/html/diplomer/5-185.html
er vist ikke rigtigt, da det må dreje sig om en lokalitet "Eskeberg":

Erick Daa hannsz gienbreff (kontrakt) paa nogidt kornn aarligenn vdi
femb aar effter hansz breffs datum thill Annderschouff closter att
erliggis for noget guodtz i Eskeberg vdi Aars herrit hand aff
closterit haffde bekommit.

Jeg kan i Trap Danmark ikke finde noget Eskeberg i Aars herred.
Antvorskov Kloster ligger på Sjælland, men derfor kan der jo godt være
noget til klosteret hørende gods omkring Aars.

Jeg har svaret ham, at jeg har postet her i gruppen og at I
(forhåbentlig) vil svare direkte til ham. (Hvis I evt. har brug for
hans snail-mail adresse: send mig en privat mail).

På forhånd tak.
Toke

"larry johnson" <jlarry@qwest.net>

My grandfather Nils Eskeberg was born in Langeland in 1862, his father
was Hans Eskeberg. Could you tell me who I could contact for birth
records on Langeland. An "Eskeberg" wrote a medieval document that's
in the Diplomatarium Danicum. I have something about it, but don't
read Danish, could you possibly look at this if I mail it to you. I
realize this is a lot to ask and any help you could offer would be
greatly appreciated. By the way you have a great website.

Sincerely,
Larry Johnson
USA

--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Bodil Madsen

Dato : 06-03-03 14:38

Iflg. min gamle"Landboernes Vejviser" ligger der et Æskebjerg i Skippinge
herred i Holbæk amt. I Holbæk amt ligger også Arts herred. Så mon ikke det
er Holbæk amt, der er tale om. Jeg har ikke tjekket det på et landkort.
mvh
Bodil Madsen

Fra : Toke Nørby

Dato : 09-03-03 22:12

"Bodil Madsen" <annabodil@nyraad.net> wrote:

> [...]
>er Holbæk amt, der er tale om. Jeg har ikke tjekket det på et landkort.

Hej Bodil og Hanne,
Tak for dette. Selvfølgelig må der være tale om Arts herred og ikke
Aars. Jeg lader lokalitetsoplysningerne gå videre. Så mangler han bare
en hel anetavle vedr. selve personen

--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Hanne Christensen

Dato : 08-03-03 17:23

> [...]

> Antvorskov Kloster ligger på Sjælland, men derfor kan der jo
godt være
> noget til klosteret hørende gods omkring Aars.

Den lille by Eskebjerg i Nordvestsjælland var efter mine
oplysninger i middelalderen en del af Ars herred, Kalundborg len.
Venlig hilsen
Hanne

Fra : Hanne Christensen

Dato : 08-03-03 17:51

> [...]
> mangler. Jeg kan desværre ikke.
>

> "larry johnson" <jlarry@qwest.net>
>
> My grandfather Nils Eskeberg was born in Langeland in 1862, his

Eskebjerg på Sydfyn er en lille samling huse vest for Hundstrup,
måske stammer spørgerens familie derfra?
venlig hilsen
Hanne