Folkeregisteret
Fra : Freddy

Dato : 06-03-03 10:23

Hej

Jeg så tilfældigvis TV udsendelsen "Efterlyst" forleden, hvor en biologisk
far ledte efter sin bortadopterede datter. TV holdet var på lokalarkivet,
men fik ikke lov til at se i børnehjemmets arkiver pga. 80 års reglen. De
gik så på Folkeregisteret, hvor de fik den nuværende adresse på datteren ud
fra hendes fødselsdato og sted !!!
Gælder 80 års reglen ikke på Folkeregisteret? eller var der bare noget de
ikke fortalte?

Mvh
Annemette Popp

Fra : Alf Christophersen

Dato : 06-03-03 10:42

On Thu, 6 Mar 2003 10:23:00 +0100, "Freddy" <Freddy575@hotmail.dk>
wrote:

> [...]
>fra hendes fødselsdato og sted !!!
>Gælder 80 års reglen ikke på Folkeregisteret? eller var der bare noget de

80-årsregelen er der ikke for å forhindre en far i å finne sin
bortadopterte datter (og derfor at folkeregisteret ikke skulle få lov
å gi faren adressen heller), men fordi det i papirene finnes andre
følsomme opplysninger om hvorfor man bortadopterer et barn samt
opplysninger om adopterende foreldre om hvorfor de får adoptere, evt.
med anmerkninger om tvil etc.

Men, enkelte funksjonærer praktiserer også reglene for å forhindre
familiegjenforeninger ut fra en ren politisk holdning om at familien
er en uting og at det kun er samfunnet som gjelder (årsak til at store
arkiver om russiske familier gikk tapt under stalintiden)

Fra : Jan

Dato : 06-03-03 11:01

Har man oplysninger til at identificere en person vil man normalt - ofte mod
betaling - kunne få personens aktuelle adresse på et folkeregister. Dog kan
adressen ikke udleveres hvis personen har adressebeskyttelse.

m.v.h.

Jan

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 06-03-03 14:21

wrote:

> [...]
>fra hendes fødselsdato og sted !!!
>Gælder 80 års reglen ikke på Folkeregisteret? eller var der bare noget de

Nej, for 80-års reglen står jo i arkivloven, og det er i sagens natur
kun arkiverne, der skal rette sig efter den.

På rådhuset gælder derimod loven om offentlighed i forvaltningen.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : dannebrog

Dato : 07-03-03 07:26

80 års regelen har intet med folkeregisteret at gøre. Man kan fra
folkeregisteret erholde alle oplysninger om en person, når denne har været
død i 10 år. Dog sker dette mod betaling.

--
Ulrich Alster Klug
København - Denmark

http://www.dk-yeoman.dk
dannebrog@dk-yeoman.dk

Fra : Leif Thor Olsen

Dato : 07-03-03 19:19

d> From: "dannebrog" <dannebrog@dk-yeoman.dk>

d> 80 års regelen har intet med folkeregisteret at g¢re. Man kan fra
d> folkeregisteret erholde alle oplysninger om en person, når denne har
d> været d¢d i 10 år. Dog sker dette mod betaling.

Man får de samme oplysninger om levende personer.

Mvh. Leif - leif@nightcall.dk

Fra : Martin Bjarklev

Dato : 07-03-03 23:11

"dannebrog" <dannebrog@dk-yeoman.dk> skrev i en meddelelse
> 80 års regelen har intet med folkeregisteret at gøre. Man kan fra
> folkeregisteret erholde alle oplysninger om en person, når denne har været
> død i 10 år. Dog sker dette mod betaling.

Hej Ulrich,
Man kan faktisk også få oplyst adresser på levende personer..!

mvh
Martin