Jens Hau (Have) Borbjerggård 1748.
Fra : Valdemar Lund

Dato : 05-03-03 10:08

Jens Have optræder første gang i Borbjerg kirkebog 1748 som fadder, får
nyfødte børn begravet, men har også voksen datter der sammen med ham og hans
hustru står fadder i flere tilfælde. Senere ses Christen Christensen Have
samt Anne og Kirsten Christensd. Have. Men hvor kommer de fra? der kunne jeg
virkelig godt bruge noget hjælp!

På forhånd tak.
Valdemar Lund.

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 05-03-03 13:33

.. Have. Men hvor kommer de fra? der kunne jeg
> virkelig godt bruge noget hjælp!
>
> På forhånd tak.
> Valdemar Lund.
**********
Mormonerne fortæller at der fandtes en del af dem i Aabenraa-området.
Andre staveformer Hove, Hauge, Hugger osv.

Men Søndergaards lille bog siger: Dansk stednavn s.Jylland, folkeligt
tilnavn flere steder.
Sideform: Haue.
Afledning: Haven. Almindeligt flere steder - eller af hollandsk slægtsnavn,
van Haven s.d. gammel præsteslægt i Danmark.
Sammensætning: Havemann.

Hilsen Flemming Svendsen, Korsør.

Fra : seh

Dato : 10-05-03 15:26

"Flemming Svendsen" skrev d. 05-03-03 13:33 dette indlæg :

> [...]
> Afledning: Haven. Almindeligt flere steder - eller af hollandsk
slægtsnavn,
> van Haven s.d. gammel præsteslægt i Danmark.

Hej Valdemar.

Min far er født og opvokset i Borbjerggård i Borbjerg ved Holstebro. Min
tip-tip-oldefar, Anders Jensen, købte gården af Jens Hau (Have på jysk)
i 1801. Min oldefar, Anders Jensen Have købte navnet Have i 1905
sandsynligvis, fordi der tidligere havde boet en Have på gården.

Jeg har jo også sendt en mail direkte til dig. Jeg har kendskab til en
ældre dame, som har forsket en del i Borbjerggårds historie og hun vil
med sikkerhed kunne fortælle dig meget om det du efterlyser.

Du bedes kontakte mig på mail.

Med venlig hilsen
Svend Erik Have

http://www.kandu.dk/

Fra : Valdemar Lund

Dato : 11-05-03 19:17

"seh" <seh.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ældre dame, som har forsket en del i Borbjerggårds historie og hun vil
> med sikkerhed kunne fortælle dig meget om det du efterlyser.

Hej Svend Erik.

Jeg er meget glad for at høre om dette, desværre har jeg ikke modtaget nogen
mail fra dig ligesom det ikke lykkedes mig at finde ud af din adresse.
Derfor svarer jeg gennem gruppen.
Jeg vil være meget taknemlig for kontakt til ovennævnte dame, for hidtil har
jeg stødt panden mod den berømte mur uanset i hvilken retning jeg har
kigget.

Med venlig hilsen

Valdemar Lund
Bundgaardsvej18 Kjeldbjerg
7800 Skive.

Fra : Elo Andersen

Dato : 05-03-03 20:22

Jeg ved at der er nogle Have'r på Langeland (Svendborg amt, Langeland nørre
herred). Du kan jo kigge der...

Venlig hilsen
Elo Andersen

Fra : Valdemar Lund

Dato : 06-03-03 23:04

"Elo Andersen" <elo@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg ved at der er nogle Have'r på Langeland (Svendborg amt, Langeland
nørre
> herred). Du kan jo kigge der...
>
> Venlig hilsen
> Elo Andersen

langt fra både Åbenrå og Langeland til Holstebro for folk af bondestand, men
man kan jo aldrig vide.Da jeg spurgte mormonerne fik jeg kun det navn jeg i
forvejen havde.

Med venlig hilsen.
Valdemar Lund.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 07-03-03 00:29

"Valdemar Lund" <vf.lund@vip.cybercity.dk> skrev Thu, 6 Mar 2003
23:03:42 +0100

>langt fra både Åbenrå og Langeland til Holstebro for folk af bondestand, men

Have i formen Hauge er jo ret almindeligt i midt / vestjylland, og
stammer her uden tvivl fra lokaliteten Hauge i Gjellerup sogn.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Valdemar Lund

Dato : 08-03-03 15:28

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> stammer her uden tvivl fra lokaliteten Hauge i Gjellerup sogn.
>
> Også mange tak til dig Arne, denne mulighed er ihvertfald mere
nærtliggende så jeg vil kigge der først.

Venlig hilsen.
Valdemar Lund

Fra : Børge Askholm

Dato : 08-03-03 17:50

-----
> [...]

Jeg tror nu ikke det kun var/er almindeligt i Jylland. Snarere er det
gammelt dansk for _have_. På Fyn, Køng sogn findes en "Skrinhave", førhen
"Skrinshauge".

Børge