Nysgerrig om gruppen
Fra : Woody

Dato : 04-03-03 08:27

Jeg har kigget i denne gruppe et lille stykke tid, og jeg må sige at
jeg er imponeret over al den hjælpsomhed brevskriverne imellem.
Jeg har tænkt mig at "begynde for mig selv" og har da også anskaffet
et program der hedder "Anetavle" og studerer blandt andet
instruksionerne om Arkivet i Viborg.

Det ser ud til at kunne blive en spændende hobby for mig.

Men sig mig lige, hvordan kan folk få svar på deres spøgsmål fra
personer de tilsyneladende ikke selv er i familie med? De kan da ikke
selv ligge inde med så store databaser? Eller er det blot således at
de ved hvor man kan "slå op" om alle emner?

Jeg bor selv ved Fredericia, er der mon her nogen klubber eller
lignende hvor man kan få hjælp og svar på sine dumme spørgsmål?

Med venlig hilsen Jens Gibe

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 04-03-03 08:31

> Jeg bor selv ved Fredericia, er der mon her nogen klubber eller
> lignende hvor man kan få hjælp og svar på sine dumme spørgsmål?
>
> Med venlig hilsen Jens Gibe
_______
Hej Jens.
Der findes ikke dumme spørgsmål, kun dumme svar.

Om der findes en forening hvor du bor ved jeg ikke, men det er da meget
sandsynligt.
Hvis ikke, så bare hen på biblioteket og spørg i skranken om bøger der
behandler emnet, og samme sted ved de sikkert også noget om
"slægtsbevægelser i byen".
Knæk og bræk
Flemming Svendsen, Korsør

Fra : Inger Solberg Lund

Dato : 04-03-03 10:16

"Woody" <gibe1@adr.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg bor selv ved Fredericia, er der mon her nogen klubber eller
> lignende hvor man kan få hjælp og svar på sine dumme spørgsmål?
>
> Med venlig hilsen Jens Gibe

Ja, der er Trekantområdets Slægthistoriske Forening, formanden er Jesper
Ratjen e-mail j.ratjen@stofanet.dk
Der findes også en forening Vejleegnens Slægtshistoriske Forening, formand
Elsebeth Ib .
Vejle Byhistoriske Arkiv har de fleste kirkebøger indtil 1891 ( kopi) fra
hele Vejle Amt.
Dumme spørgsmål findes der ingen af, så spørg bare løs her i gruppen.
Hjælpsomheden er stor.
Hilsen Inger Lund

Fra : Bent Mortensen

Dato : 04-03-03 10:21

Hej
der er en forening her er adressen

F.10 Trekantområdets Slægtshistoriske Forening, Fredericia (S
21.10.1974)
Jesper Ratjen, Majvænget 66, Bramdrup, 6000 Kolding, tlf. 75 51 80 63

venlig hilsen
Bent Mortensen

E-mail: j.ratjen@stofanet.dk

Fra : K. Thidemann

Dato : 04-03-03 10:39

On Tue, 04 Mar 2003 08:27:05 +0100, Woody <gibe1@adr.dk> wrote:

>Jeg bor selv ved Fredericia, er der mon her nogen klubber eller
>lignende hvor man kan få hjælp og svar på sine dumme spørgsmål?

I Fredericis findes der en forening.

Trekantområdets Slægtshistoriske Forening
Frederik Den IIIs Vej 6, Fredericia

Næste møde mandag den 10 marts.
I bestyrelsen er der bl.a. Ruth og Kjeld Buhl.

Mvh
K. Thidemann
Aalborg

Fra : Arne Feldborg

Dato : 04-03-03 11:47

Woody <gibe1@adr.dk> skrev Tue, 04 Mar 2003 08:27:05 +0100

>Men sig mig lige, hvordan kan folk få svar på deres spøgsmål fra
>personer de tilsyneladende ikke selv er i familie med?

Der er mange muligheder. Nogen er måske stødt på den pågældende familie
som en sidegren til en familie man selv har arbejdet med.

Andre kan måske huske at de helt tilfældig er stødt på det pågældende
navn (og har måske endda gjort et par notater). Atter andre arbejder med
det område hvor den pågældende familie har boet, eller hvor den har sit
udspring, og er derfor interesseret i bestemte grene af familien uden
selv at være en del af den.

>De kan da ikke
>selv ligge inde med så store databaser?

Atter andre indtaster, nærmest revl og krat, alt hvad de kommer i
nærheden af, og får på den måde et indblik i mange forskellige slægter.

> Eller er det blot således at
>de ved hvor man kan "slå op" om alle emner?

Det er helt klart en del af øvelsen. At udnytte de elektroniske
muligheder for at søge på kryds og tværs i diverse forskellige databaser
og indtastede arkivalier - og at forholde sig kritisk til de resultater
man får på den måde.

Men den helt grundlæggende øvelse er dog *selv* at tage stilling, og
selv at udføre et arbejde man personligt kan stå inde for.!
Dvs. selv at checke oplysningerne i originalkilden, selv at vurdere
hvilke kilder der er værd at arbejde videre med, osv.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 04-03-03 13:53

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i melding
> [...]
> >
> Atter andre indtaster, nærmest revl og krat, alt hvad de kommer i
> nærheden af, og får på den måde et indblik i mange forskellige slægter.

Jeg har drevet med slektsforskning siden Januar 1996, og selv
om jeg ikke har tastet inn så mye så er det utrolig hva jeg har
samlet av opplysninger både av det jeg selv har utført og det
jeg har fått fra andre. Om man ikke ligger inne med store data-
baser, så er det mange som har skaffet seg bygdebøker, slekts-
bøker osv. Selv ønsker jeg meg bygdebøker og slektsbøker i
julegaver eller bursdagsgaver. Pleier å si at jeg ønsker meg pen-
ger til det for å ikke komme med så store ønsker, men flere gan-
ger har jeg opplevd å få dyre bøker i gave. En del har jeg kjøpt
selv også, og har kjøpt flere av skiftene til en mann som har gitt
ut skifter i bokform for ett av områdene jeg forsker i. Etterhvert
har iallefall jeg greid å skaffe meg ganske mye annet enn data-
baser å slå opp i. Bygdebøker og skiftebøker dekker jo mye
mer enn ens egen slekt. Når jeg har greid å skaffe så mye på 7
år, hva har ikke da folk som har holdt på mye lengre enn meg
kunnet skaffe seg?

> [...]
> Dvs. selv at checke oplysningerne i originalkilden, selv at vurdere
> hvilke kilder der er værd at arbejde videre med, osv.

Den støtter jeg fullt ut. Det som er inntastet og utlagt på
nettet, bør kun brukes som veiledning til ens eget arbeid.
Selv om inntastede opplysninger oftest er riktige, så mangler
en del viktige detaljer i det som er lagt ut. F.eks. så mangler
opplysninger om gårdene de døpte, gifte, osv kom fra i
"Family search" i Norge iallefall. Det er viktig å få sjekket
når det blir flere med samme navn.

Anne Lise Hovdal