Winterhalder i Holbaek
Fra : Kenneth Mossberg

Dato : 03-03-03 19:27

I 1834 års census över Holbaek Köpestad finns Uhrmager (Frantz) Joseph
Winterhalder 62 år och gift med Maren Larsdotter 57 år. De finns inte i
Holbaek år 1801. Är det någon som vet var han befinner sig 1801 och när kom
han till Danmark? Han är född i Tyskland men jag vet inte vart.

De har en son Frantz Joseph Winterhalder född 1811 i Holbaek han blir också
Uhrmager i Holbaek och gift med Maren Kristine Petersen född 1801.
Vet någon vart dessa bägge Maren är födda?

Frant Joseph jr får tre döttrar;
Nicoline Christine född 1835-03-01 i Holbaek gifter sig 1853 med Andreas
Peter Thorning
Josephine Fransine född 1837-07-15 i Holbaek gift 1857 med Johan Heninrich
Wilhelm Rüting Schweitz som blir Restauratör i Köpenhamn
Kathrine Christiane född 1838-11-01 i Holbaek gift 1860 med Clemens
Christian Limkilde

Önskar veta allt om dessa!
Kenneth Mossberg
--
kenneth.mossberg@ebox.tninet.se

Fra : Claus Christiansen

Dato : 03-03-03 22:57

Hej

Da jeg for nyligt har indtastet FT-1840 gives hermed følgende

Mikrokort 170, side 104, Søestrædet, 148, Søndre Ende til høire
Frantz Joseph Winterhalter, 29 år, gift, Uhrmager
Maren Kirstine Petersen, 39 år, gift, Hans kone
Nicoline Christine Winterhalter, 5 år, ugift, Hans Børn
Frandsine Josephine Winterhalter, 3 år, ugift, Hans Børn
Trine Christiane Winterhalter, 2 år, ugift, Hans Børn
Jens Casper Kofoed, 22 år, ugift, Uhrmagersvend
Christiane Hansdatter, 19 år, ugift, Tjenestepige

Mikrokort 170, side 140, Sørstrædet, 148, Do (Søndre Ende) til venstre
Frantz Winterhalter, 69 år, Enkemand, Uhrmager
Ane Cathrine Winterhalter, 26 år, ugift, Hans Datter

Håber dette hjælper dig lidt

Hilsen
Claus Christiansen
TYSKLAND