Navnet Kruse.
Fra : NielsAageSpecht

Dato : 03-03-03 15:37

Hej NG!
Nu vi er igang med navnet Kruse vil jeg tillade mig at spørge om der er
nogen i NG, som kender noget til nedennævnte Niels Kruse, der er min
tipoldefader. Hans navn er nævnt i FT for 1801 for Sundbye Øster, hvorfra
følgende er hentet:

Niels Kruse, 36 aar, Gift, Huusbonde, Mester på Olie Møllen
Katrine Sophie Jensdatter, 40 aar, Gift, hans Kone
Katrine Marie Nielsdatter, 4 aar Ugift, Deres Børn
Maren Sophie Nielsdatter, 2 aar, Ugift, Deres Børn

Min oldemoder Juliane Birgitte Kruse, er født den 1/2-1803. Hvorfra Niels
Kruse stammer vides ikke, men visse familieoverleveringer "siger" at han
stammer fra Odense området, mens andre siger han stammer fra
Haderslevområdet. Min tipoldemoder Katrine Sopfie Jensdatter født i 1761
kommer fra en gård i Ellinge by, Vindinge sogn i Svendborg Amt.

Jeg har ikke i FT for 1787 kunne finde personer, der kunne identificeres som
ham, hvorfor jeg vil blive glad for ethvert sport, der kan løse gåden.

Med venlig hilsen
Niels Aage Specht
nielsaagespecht@vip.cybercity.dk

NB! Er der forøvrigt nogen "Amagerikaner", der ved hvad det var for en
Oliemølle, der lå på Amager omkring 1800??

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 03-03-03 16:26

> [...]
> Haderslevområdet. Min tipoldemoder Katrine Sopfie Jensdatter født i 1761
> kommer fra en gård i Ellinge by, Vindinge sogn i Svendborg Amt.
*********
Har du kigget i Korsør?
Her går en Kruuse-slægt et godt stykke tilbage.

Fra : Hans Nørgaard

Dato : 03-03-03 17:32

Du skulle måske kontakte folkemindesamlingen i Håstrup (Fåborg kommune) eller
arkivet i Glamsbjerg. Begge steder var Felix Kruse i en periode aktiv. Felix
Kruse var i levende live en dygtig lokalhistoriker og slægtsforsker.
mvh
Hans

Fra : Bent Mortensen

Dato : 03-03-03 17:55

"NielsAageSpecht" <nielsaagespecht@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> NB! Er der forøvrigt nogen "Amagerikaner", der ved hvad det var for en
> Oliemølle, der lå på Amager omkring 1800??

Hej Niels
Det kan vel ikke være ham her som Niels Jensen Kruse 21 år

Husstand: Roskilde, Voldborg, Rye, 1787, , Rye Bye,

Kildenavn, Køn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Kildeerhverv,
Matr.nr./Adresse, Kildestednavn, Kildefødested
Jens Kruse, M, 50, Gift, Hosbonde, Bonde og Gaardbeboer, , Rye Bye,
Kirsten Hansdatter, K, 70, Gift, Madmoder, , , Rye Bye,
Niels Jensen Kruse, M, 21, Ugift, Deres Søn, , , Rye Bye,
Maren Olsdatter, K, 20, Ugift, Tieneste Folk, , , Rye Bye,
Maren Olsdatter, K, 11, Ugift, Tieneste Folk, , , Rye Bye,

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 03-03-03 21:18

"NielsAageSpecht" skrev i en meddelelse

> [...]
> Katrine Marie Nielsdatter, 4 aar Ugift, Deres Børn
> Maren Sophie Nielsdatter, 2 aar, Ugift, Deres Børn

Jeg vil da gerne svare dig at jeg har en Jens Nielsen Kruse
og hans Far Niels Jensen Kruse.

Faderen skulle være født i 1791 i Horns Herred på Sjælland.
Sønnen født i 1823 også Horns Herred nær Skibby.

Det bliver nok svært at skaffe et forbindelsesled.

Men kommer man et par generationer længere tilbage kan
man jo aldrig vide, hvor det fører hen, så jeg vil gemme dit
navn og lade dig vide, hvís jeg finder mere om dem.

For sjovs skyld, men også for at få en smule at vide om Vibeke
Kruse, er jeg gået i gang med at læse Bodil Wambergs biografi
"Christian IV". Her i begyndelsen er jeg allerede stødt på een som
hedder Enevold Kruse, der er ansat hos Chr.4. Om han er i familie
med Vibeke Kruse eller hvor han overhovedet er fra ved jeg ikke
endnu.

Det var bare lidt jeg kunne sige her og nu, men du kan nok ikke
bruge det til noget.

Med venlig hilsen Ruth

---

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 04-03-03 00:00

Hej Gruppe
Jeg tror ikke der findes en ameirkaner der ved ret meget om Amagers
historie, men en AMAGERER ved noget.
Der er et antal møller på amagerbro som det nordlige af amager hedder. Et
antal af disse møller blev brugt til at presse olie. Der er den fællesnævner
at alle møllerne var ejet og drevet af Jakob Holmblad.
Hvis du vil vide en del om disse møller så kan jeg anbefale dig at søge på
Jakob Holmblad og på De holmbladske fabrikker på forskellige søge maskiner.
Der findes et antal gode bøger om Holmblads virksomheder. Men alt dete her
hører faktisk ind under Gruppen dk.videnskab.historie.lokslhistorie, Hvor
jeg også kan anbefale dig at spørge.

Niels Gjermandsen

Fra : Ole Dorch

Dato : 04-03-03 22:34

> [...]
> Kruse stammer vides ikke, men visse familieoverleveringer "siger" at han
> stammer fra Odense området, mens andre siger han stammer fra

"Holbergtidens Odense" - ( en vejviser fra Odense 1761) angiver at en "Hans
Kruse" på den tid boede i Store Gråbrødrestræde 14-16.
(Andet står der ikke om ham).

M.v.h.
Ole Dorch

Fra : NielsAageSpecht

Dato : 04-03-03 23:00

Hej NG!

TAK til alle Dem, som har besvaret mine forespørgsler om Kruse og
Oliemøllen. Jeg arbejder videre med sagen!

De venligste hilsener
Niels Aage Specht