www.familysearch.org
Fra : Charlotte Andersen

Dato : 03-03-03 11:56

Kære gruppe.

Jeg har opdaget på www.familysearch.org at der findes "batchnumre" for
indtastede vielser, dåb m.m. fra forskellige kirkebøger.

Hvordan er det lige, at jeg så finder en liste over, hvilke kirker der er
indtastet, og dermed finder det batchnummer, hvorpå jeg så kan søge på mine
aners dåb og vielse?

For eksempel er jeg meget interesseret i Frederiksberg kirke, København, for
at søge døbte i slutningen af 1800-tallet (ligeledes ST. Pauls,
Købenahvn)........øj, det kunne være rart at kunne finde "pakken" med en af
kirkernes døbte, frem for at skulle bladre sig igennem mikrokortene
kirke for kirke, sogn for sogn........i København, suk.

Findes de vise sten her? Og hvis de gør, er der så en venlig sjæl, der vil
forklare sammenhængen for mig ?

På forhånd af hjertet tak.

Med venlig hilsen
Charlotte Andersen

Fra : Alf Christophersen

Dato : 03-03-03 19:18

On Mon, 3 Mar 2003 11:55:52 +0100, "Charlotte Andersen"
<chajbaFJERNMIG@mail.tele.dk> wrote:

>Kære gruppe.
>
>Jeg har opdaget på www.familysearch.org at der findes "batchnumre" for
>indtastede vielser, dåb m.m. fra forskellige kirkebøger.

Mest sannsynlig henvises det til den mikrofilm hvor du finner
mormonernes kirkelige hendelse vedrørende din ane. Ved å følge det
batchnummer finner du ut hvilken film du skal bestille og hvilke bilde
det er på filmen (det er dog lenge siden jeg lette etter data om en
ukjent mormonerslektning som hadde registrert noe av min slekt og som
hun hadde fått døpt i mormonerkirken ved stedfortreder og senere
giftet på nytt med sin avdøde ektefelle ved stedfortreder.

Ved å følge opp mikrofilmer som ikke starter med C eller M (det er
kirkebøkene våre), f.eks. et batchnr som kun består av 5-6 siffre, så
kan det være at du finner slektsforskningsarbeidet til en ukjent
slektning i USA som er medlem i mormonerkirken.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 03-03-03 23:06

"Charlotte Andersen" <chajbaFJERNMIG@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kirke for kirke, sogn for sogn........i København, suk.
>
> Findes de vise sten her? Og hvis de gør, er der så en venlig sjæl, der vil

Prøv at slå op på www.familysearch.org/
Vælg "Library", vælg "Family History Library Catalog "
vælg "Place search", og skriv sognet i den øverste rubrik,
landet i den nederste rubrik og tryk på "Search".

Hvis der er optegnelser fra det pågældende sogn,
vil du nu få en positiv respons. Hvis du "dykker" videre
ned i optegnelsen, kan du finde selve film-nummeret
på den kirkebog, hvor optegnelsen findes. Selve
filmen kan lånes og ses på et af kirkens Slægtshistoriske
Centre - en liste over disse kan også findes under "Library" -
og så kan du søge dine slægtninge.
Hvis du derimod kender batch-nummeret, kan du henvende
dig på Slægtshistorisk Center med denne oplysning og
få videre hjælp derfra. Du kan også bruge det til søgning
i Ancestral File, så vidt som jeg husker. Det gør du ved
at starte i www.familysearch.org/ og vælge "Search for Ancestors".
Herefter kan du vælge "Ancestral File", se yderst til venstre på siden.

God held med det.

Mvh. Bodil.

Fra : Bente Poulsen

Dato : 04-03-03 08:56

Hej Charlotte
Hvis du f.eks har navnet / navnene på én af dine aner som du så taster ind
i Family Search på eks. IGI - den bruger jeg selv meget - og der kommer et
Batch nummer frem, kan du bruge det til følgende

Batch nummer:
Er en afskrift af en kirkebog for en periode, C er lig med døbte og M er lig
med viede.
Hvis du i Family Search har fundet - lad os kalde hende - Karen
Andersdatter - på IGI og set datoen for fødslen eller dåben, hvem forældrene
er etc., og du på foden af arket kan se, at der er et batchnummer, skal du
klikke på selve nummeret. Da springer en ny formular op, hvor kan gøre
følgende:
1. Du kan skrive navnene på forældrene, og er der født andre børn, vil de nu
komme frem med data
2. Du kan "nøjes" med at skrive efternavnet og alle fødte med dette
efternavne kommer frem
3. Du kan "nøjes" med at skrive fornavnet og alle med dette fornavn vil
kunne ses
4. Endelig kan du bare trykke på Search, og alle fødte/døbte - eller gifte
hvis der står M ved Batch nummeret - kan ses indenfor den tidsperiode denne
del af kirkebogen dækker

På denne måde kan du jo være heldig at finde søskende, og er det et Batch
nummer der indeholder viede, kan du jo måske være heldig at finde
forældrenes vielse også

Håber at det er til nogen hjælp
Venlig hilsen
Bente Poulsen