fejl i folketælling?
Fra : Ole Ditlefsen

Dato : 02-03-03 12:03

Hvilke kilder har folketællingens listeførerer benyttet?

Jeg forestiller mig, listeføreren er gået fra hus til hus og har
modtaget oplysninger. Listeføreren har talt med en voksen (husfader) på
hustanden og fået oplysninger til folketællingen. Nogle oplysninger
(hans børn, hans kone) blev dokumenteret; nogle oplysninger blev ikke
dokumenteret. Måske har listeføreren ved sit besøg medbragt en liste, en
afskrift af et lokalt arkiv på egnen over forventede personer på
husstanden? Forventede personer kunne da sammenholdes med faktiske
personer?

Kunne det ske en person blev talt dobbelt? F.eks. en pige ser tælles som
tjenestepige på matrikel 27b og samtidig tælles som barn af faderen på
matrikel 186.

Fra : Ole Grau

Dato : 02-03-03 12:05

"Ole Ditlefsen" <ord@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Kunne det ske en person blev talt dobbelt? F.eks. en pige ser tælles som
> tjenestepige på matrikel 27b og samtidig tælles som barn af faderen på
> matrikel 186.

Ja. Det forekommer.
Min oldefader er medtalt på sin bopæl og sin arbejdsplads, en gaard.

--
---
Mvh.

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 02-03-03 12:20

> Ja. Det forekommer.
> Min oldefader er medtalt på sin bopæl og sin arbejdsplads, en gaard.

Dette er måske så en af grundene til, at dækningsgraden for indtastningen af
FT-1801
er 101,0 % ?

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 02-03-03 12:46

On Sun, 2 Mar 2003 12:19:33 +0100, "Poul F. Andersen"
<paogba@oncable.dk> wrote:

>Dette er måske så en af grundene til, at dækningsgraden for indtastningen af
>FT-1801 er 101,0 % ?

Nej, det er det ikke. Årsagen til det er krigen i 1864.

Efter krigen skete der en udveksling af områder mellem Slesvig og
Danmark. Ærø, Ribe herred og Nørre Tyrstrup herred blev overført fra
Slesvig til Danmark, som til gengæld afgav de kongelige enklaver.

Efter det lavede man så en korrektion af det officielle folketal for
kongeriget i FT-1801, sådan at det kom til at svare til det
indbyggertal der i 1801 havde været i det område, som nu (efter 1864)
var kongeriget. I det officielle (efter 1864 gældende) resultat af
FT-1801 har man altså medregnet de tre herreder (uagtet at de i 1801
hørte til Slesvig) men udeladt de kongelige enklaver.

Under indtastningen har vi derimod holdt os til den udstrækning, som
kongeriget havde i 1801. I det indtastede antal er enklaverne altså
med, men de tre herreder mangler.

Derfor passer tallene ikke sammen. Det burde så betyde, at vi aldrig
kommer op på 100% for Slesvig 1803, idet de to tal bør udligne
hinanden - spændende om de gør

Helt vil det dog ikke komme til at stemme, idet der er enkelte områder
i forbindelse med enklaverne, som er talt både i 1801 og 1803.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 02-03-03 12:40

Ole Ditlefsen <ord@post.tele.dk> skrev Sun, 02 Mar 2003 12:03:26 +0100

>Hvilke kilder har folketællingens listeførerer benyttet?

Hu-ha. Jeg tror det er et stort emne du der tager hul på.

Ved de første tællinger er det simpelthen foregået ved at præsten har
bekendtgjort, at alle husfædre skulle møde op i præstegården en given
dag og hver især redegøre for deres husstand.

Nogle er så ikke mødt op, og præsten har måske bare skrevet det han
vidste om familien. I andre tilfælde har folk haft en skummel anelse om
at det nok havde noget med skat at gøre, og har derfor ikke nødvendigvis
afgivet helt korrekte oplysninger.

I andre tilfælde er tællingen blevet holdt en helt anden dag end den
skulle (feks. pga. snestorm) osv.

Generelt er de lidt ældre tællinger ret upålidelige især mht. folks
alder.

>Jeg forestiller mig, listeføreren er gået fra hus til hus og har
>modtaget oplysninger. Listeføreren har talt med en voksen (husfader) på

Det kommer mig bekendt først når vi er oppe i sidste halvdel af 1800
tallet. Her kommer der også klare regler for aldersangivelsen (i antal
fyldte år) og for hvem der skal tælles med (nemlig dem der har
overnattet i huset natten før tællingsdatoen).
Her kommer også tillægslisterne, med midlertidig fra- og nærværende.

På tællingsskemaerne fra den periode kan man ofte se præcist hvilken
rute tællingskommisæren har gået fra hus til hus og fra gård til gård.
Men samtidig render vi så ind i et nyt problem, menlig de mange
forskellige tællingskommisærer. Det var ofte de fremtrædende gårdmænd i
de forskellige dele af sognet - og de var ikke nødvendigvis de bedste
hverken til at skrive eller til at tælle.

Men til gengæld kendte de jo området ud og ind. Og hvis er mand ikke
kunne træffes, så vidste de jo alligevel hvem der boede i hans husstand
og skrev så det på skemaet.

>Kunne det ske en person blev talt dobbelt? F.eks. en pige ser tælles som
>tjenestepige på matrikel 27b og samtidig tælles som barn af faderen på
>matrikel 186.

Når vi er oppe i den periode hvor matrikkelnummer anføres, så burde det
ikke forekomme. Men det ses nu alligevel en gang i mellem.

I det hele taget er tællinger noget underligt noget. Mange af os kan vel
huske, når der i vores barndom var husdyrtællinger. Selvom det officielt
kun var til statistiske formål - så kunne man jo dog aldrig vide......

Og man oplyste sædvanligvis et par køer og en halv snes grise mindre end
man faktisk havde.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Kurt Hansen

Dato : 02-03-03 13:49

Sun, 02 Mar 2003, skrev Arne Feldborg:

> [...]
>fyldte år) og for hvem der skal tælles med (nemlig dem der har
>overnattet i huset natten før tællingsdatoen).

Aha! Dér var forklaringen. Jeg har aldrig kunnet forstå hvor naboens
næstældste søn blev talt med i min tip-tip-oldemors barndomshjem )

P.S. Ja, de *blev* gift inden min tip-oldefar blev født.

Venlig hilsen
Kurt hansen

Fra : Jens V. Olsen

Dato : 02-03-03 15:41

On Sun, 02 Mar 2003 12:39:46 +0100, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

>I andre tilfælde er tællingen blevet holdt en helt anden dag end den
>skulle (feks. pga. snestorm) osv.

Der var næppe snestorm 1. juli 1787

>Generelt er de lidt ældre tællinger ret upålidelige især mht. folks
>alder.

Der findes erkendte store mangler i såvel 1787- som 1801-tællingen.

Fra mit special-område (Fur sogn i Limfjorden) mangler
ca 30% af befolkningen i såvel 1787, som 1801-tællingerne.

I 1787 er befolkningens alder i gennemsnit 4 år for lav med afvigelser
på op til 20 år.

se iøvrigt: http://home6.inet.tele.dk/jvo/fuursaml/ft-manko.htm

Med venlig hilsen
Jens V. Olsen