Vibeke Kruse
Fra : Ruth Nielsen

Dato : 02-03-03 10:55

Rundt omkring er jeg i de sidste år løbet ind i den påstand at de
som har efternavnet Kruse blandt deres aner bør undersøge om
de så nedstammer fra Chr.4.

Er der nogen der kan sige noget mere konkret om dette?

Med venlig hilsen Ruth

---

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 02-03-03 12:53

Hej NG
Jeg kan bekræfte at der er stor sansynlighed for at det er en skrøne for de
fleste.
Der findes faktisk flere familier der ebærer navnet Kruse.
Jeg ved at en del af dem der bærer navnet Kruse i dag nedstammer fra Caj
Kruse Administrator ved de Ahlenfeldske besidelser i Slesvig. Han er født
omkring 1644. Jeg har ikke endnu fundet data der viser hvem hans forældre
er. Men jeg ved hvem han er gift med.
Fra andre der forsker i Kurse navnet har jeg fået oplyst at der ikke er
sammenfald så det må være en skrøne at alle der hedder Kruse bør undersøge
om de har C.4. som ane.
Jeg har en hel del personer registreret i min database da jeg er igeng med
at registrere efterkommere på netop Caj Kruse. Som in kone faktisk er en
efterkommer af.

Niels Gjermandsen

Fra : Holger Hertzum-Larse~

Dato : 02-03-03 13:55

Hej Vibeke. Se min bog "Claus Mortensen Borch etc." Hvor der nævnes 14 med
navnet Kruuse-Kruse-Cruuse.

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 03-03-03 21:38

"Holger Hertzum-Larsen" skrev i en meddelelse

> Hej Vibeke. Se min bog "Claus Mortensen Borch etc." Hvor der nævnes 14 med
> navnet Kruuse-Kruse-Cruuse.

Det var da en spændende oplysning at få. Er det en bog man kan
låne på biblioteket???

Jeg kunne da meget godt tænke mig at kigge i den.

Med venlig hilsen Ruth

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 03-03-03 21:28

"Niels Gjermandsen" skrev i en meddelelse
> [...]

> omkring 1644. Jeg har ikke endnu fundet data der viser hvem hans forældre

Jeg siger tak for alt det du skriver her. Jeg er også begyndt at tro
at der må være flere end een familie med navnet Kruse. Dem jeg
har bor i første halvdel af 1800-tallet nær Skibby i Horns Herred
på Sjælland, det er jo lidt langt fra de andre.

> Jeg har en hel del personer registreret i min database da jeg er igeng med
> at registrere efterkommere på netop Caj Kruse. Som in kone faktisk er en
> efterkommer af.

En Caj Kruse har jeg slet ikke hørt om før nu, men derimod om en
Enevold Kruse som jeg netop læser om i forbindelse med en biografi
om Christian den 4.

På nuværende tidspunkt ved jeg dog ikke hvor denne Enevold Kruse
kommer fra.

Med venlig hilsen Ruth

---

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 04-03-03 00:10

Hej Ruth
Jeg har fundetCaj Kruse først og fremmest i arkiverne da han er en af min
kones forfædre. Der efter fandt jeg ham i Lengnicks bog om adelige og
borgerlige slægter i danmark.
Jo jeg er af den overbevisning at han ikke er i direkte slægt med Enevold
Kruse men jeg har ikke nogle beviser endnu da jeg ikke har hans far og mor
endnu.
Men at denne slægt Kruse som min svigermor er den 9. i rækken af med navnet
Kruse, så kan du nok se at der må være flere slægter med navnet Kruse.

Fra : Peter Kristiansen

Dato : 10-03-03 18:05

Der er en jysk adelsslægt med navnet Kruse -og med en "jødehat" i skjoldet.
Slægten uddøde 1766, men besad tidligere fornemme poster i rigsrådet, så mon
ikke Enevold Kruse hører til der?

m.v.h. Peter Kristiansen

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 10-03-03 23:11

Hej
Ja det er rigtigt at Vibeke Kruse var datter af Enevold Kruse.
Og jeg påstr da også at der flere slægter der bærer navnet Kruse. Om de så
har noget med hinanden at gøre det ved jeg ikke endnu da jeg ikke har gravet
så meget i 1600 tallet og før.
Caj Kruse er som jeg tidligere har skrevet Administrator ved de Ahlenfeldske
besidelser i Slesvig. Han er gift med Magdalene Generana De blev gift i
tinglev 07-06-1676.
Jeg har en lille del om Magdalene som jeg har fået fra en anden der
tilfældigvis forsker i Generanus/ Generana

Niels Gjermandsen

Fra : Tom Stryhn Sr.

Dato : 02-03-03 13:17

Fra Ølgod Museums årbog 1989
Indvandrerslægten Kruse
http://home.worldonline.dk/isl10756/fam/slaegt2.htm

se også

http://home.worldonline.dk/isl10756/fam/default.htm

--
Regards / Med venlig hilsen

Tom Stryhn
stryhn@email.dk
http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~stryhn/
last update / sidst opdateret 25.Feb.2003

Checked by Norton anti-virus system

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 03-03-03 21:42

"Tom Stryhn Sr." skrev i en meddelelse

> Fra Ølgod Museums årbog 1989
> Indvandrerslægten Kruse

> http://home.worldonline.dk/isl10756/fam/slaegt2.htm
>
> se også
>
> http://home.worldonline.dk/isl10756/fam/default.htm

Alt det skal du have mange tak for. Jeg har ikke haft tid til at
se så meget på det i weekend, men jeg glæder mig til at se
lidt nærmere på det nu.

Med mange venlige hilsener Ruth

---

Fra : Bent Fleron

Dato : 02-03-03 13:35

Ruth Nielsen wrote:
> Rundt omkring er jeg i de sidste år løbet ind i den påstand at de
> som har efternavnet Kruse blandt deres aner bør undersøge om
> de så nedstammer fra Chr.4.
>
> Er der nogen der kan sige noget mere konkret om dette?

Jeg undersøgte en gang fordelingen og forekomsten af navnet Kruse i
1801-folketællingen fordi jeg jagtede en skrædder med det navn, og det
viste sig at det var mest forekommende i Slesvig som den gang var dansk
område.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Knud Haaning Anderse~

Dato : 03-03-03 16:59

Jeg kan kun bekræfte+ at dette er er skrøne. Vibeke Kruses børn med Chr.4
fik så vid jeg ved et andet navn end Kruse. Jeg mener de blev kaldt
Gyldenløve, hvilke også andre såkaldte uægte kongelige børn fik som tilnavn.

Venlig hilsen

K.Haaning Andersen

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 03-03-03 21:47

"Bent Fleronskrev i en meddelelse

> [...]
> 1801-folketællingen fordi jeg jagtede en skrædder med det navn, og det
> viste sig at det var mest forekommende i Slesvig som den gang var dansk

Det var da en fin oplysning at få. Netop omkring 1800 har jeg en
Niels Jensen Kruse i Horns Herred. Nu må jeg så se om jeg kan spore
ham videre bagud i tiden.

Du skal have tak for oplysningen.

Med venlig hilsen Ruth

---

Fra : Flemming Damgaard La~

Dato : 04-03-03 23:04

Hej.

Nu er Horns Herred jo et vidt begreb. Har du ikke et lidt mere konkret
stednavn.
Jeg har blandt mine aner også Kruse i Torkilstrup, Kirke Såby sogn og i
Uglestrup, Lyndby sogn, begge byer beliggende syd for Skibby, men i Voldborg
Herred.
Bl.a. Karen Jensdatter Kruse (o.1767-1834) og dennes fader Jens Pedersen
Kruse (o.1725-1805).
Jeg kender også en anden Kruse-slægt i 1800-tallet på Krabbeslund i Rye
sogn.

Der går her på egnen den historie, at bærere af Kruse-navnet her nedstammer
fra Enevold Tygesen Kruse (-1621) og dennes søn Tyge Kruse (-1629, der begge
ejede herregården Åstrup i Kirke Såby sogn, Voldborg Herred.
--
Flemming Damgaard Larsen MF,
E-mail: arfdl@ra.dk