Lige på grænsen - Flensborg
Fra : Hans Grue

Dato : 28-02-03 18:18

Følgende oplysninger stammer fra en slægtsbog, nedskrevet i 1930'erne. Har
nogen kendskab til nedenstående familier og hvor kan oplysningerne evt.
verificeres ?

A)
Heinrich Diderich Dünwebers far var Michael Dünweber (1729-1804)
kunstdrejer og billedhugger i Flensburg - gift med Anna Bahr (1744-1799)
Hans far hed også Michael Dünweber, ligeledes kunstdrejer og billedhugger i
Flensburg, død 1760 - gift med Margaretha Nissen (1701-1759)
Det menes (men det er usikkert), at hans far var Johann Dünweber, endnu
engang kunstdrejer og billedhugger, men dog i Slesvig født/død? omkring
1702, ægtefælle ukendt.

B)
Heyn Diederich Bahr 1691-1768 nævnes som byfoged i Flensburg - gift med
Metta Catharina Lorentzen
Heyn Diederichs forældre er Claus Johansen Bahr - fødsel og død ukendt, men
han nævnes som Grevelig Amtsforvalter i Ascheburg (far: Johan Wolfgang
Bahr) - og Anna Jessen (1647 - død efter 1699), datter af Johann Jessen
(11/4 1594 - 2/12 1663) sognepræst i Groog og Margarethe Lange (22/3 1609 -
15/3 1683).

Sidstnævnte Anna Jessen er i hvert fald forkert, da præsten Johann (Andreas)
Jessen ikke havde en datter ved navn Anna, men hvem var hun så, hvis ikke
navnet er grebet ud af den blå luft.

Venlig hilsen

Hans Grue
Højager 78
7300 Jelling

grue@jellingnet.dk

Fra : Bjarne Damsgaard

Dato : 28-02-03 18:56

On Fri, 28 Feb 2003 18:17:49 +0100, "Hans Grue" <grue@jellingnet.dk>
wrote:

> [...]
>Det menes (men det er usikkert), at hans far var Johann Dünweber, endnu
>engang kunstdrejer og billedhugger, men dog i Slesvig født/død? omkring

Du kunne prøve at rette henvendelse til Paul Lysholdt Rasmussen, hvis
du ikke allerede har gjort det. Find ham på

http://www.lysholdt-consulting.com/Privat/Slagt.htm

Han har lavet følgende efterslægtstavle:

http://www.lysholdt-consulting.com/Privat/Dunweber_10.pdf

mvh

Bjarne Damsgaard
http://www32.brinkster.com/sognetraef/

Fra : Tom Brøndsted

Dato : 28-02-03 19:29

Hans Grue wrote:

> [...]
>Jessen ikke havde en datter ved navn Anna, men hvem var hun så, hvis ikke

Generelt er en af hovedkilderne til disse ældgamle
Flensborg-embedsfamilier det skriftlige arkiv af genealogen Olaus
Heinrich Moller (1780'erne). Jeg tror det findes i Flensborg. Det kan
vel være at din kilde har anvendt Olaus Heinrich Moller. Det løser ikke
dit problem, men din Anna er selvfølgelig ikke grebet ud af den blå luft.

Kast også lige et blik på http://hjem.get2net.dk/jromer/mf.htm#lange
Der er da en reference.

(Jeg har en del om Margrethe Langes forslægt hvis det har interesse)
mvh tb