fwd: Tysk flygtning i Danmark i 1945
Fra : Inger Buchard

Dato : 27-02-03 18:48

fwd. fra Dis Forum:
Fra Tyskland fik jeg flg. spørgsmål tilsendt:

"En tysker kommer fra Danzig via Sverige til Danmark i 1945; han bor også i
Danmark i 1955.
Hvordan finder man hans død?"

Jeg kender ikke mandens navn.
Med diskussionen om de tyske flygninglejre i Danmark in mente burde det være
muligt at søge hans opholdssted i en liste over tyske flygninge - hvor
finder man den?

Det er imidlertid lidt underligt, at han også bor her i 1955 - så vidt jeg
ved fra Oksbøllejren var det stort set umuligt at få kontakt til danskere
udenfor lejren og også at få ophold i Danmark efter lejrenes opløsning.

Men hvad skal jeg råde vedkommende til?

Inger Buchard

Fra : dannebrog

Dato : 27-02-03 20:27

Så vidt jeg husker, findes materialet om disse tyske flygtninge på
Rigsarkivet. - Der findes også en alfabetisk liste over de, som optræder i
de i forbindelse med lejrene førte kirkebøger (måske er det kun fødsler, der
er deri - hm).

Personfølsomt materiale er først tilgængeligt efter 80 år.

Hvis spørgeren har navn og fødedato og år, kan han skrive til
folkeregisteret, hvor personen boede i 1955, og bede om en adresseoplysning.

Med venlig hilsen

Ulrich

--
Ulrich Alster Klug
København - Denmark

http://www.dk-yeoman.dk
dannebrog@dk-yeoman.dk

"Inger Buchard" <ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> skrev i en
meddelelse news:3e5e4e1c$0$42617$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Inger Buchard

Dato : 27-02-03 23:17

> [...]
>
> Hvis spørgeren har navn og fødedato og år, kan han skrive til
> folkeregisteret, hvor personen boede i 1955, og bede om en

Tak til Ulrich - jeg har videreformidlet dine informationer og venter på
flere informationer fra Tyskland. I DisForum har man præciseret, at
historien ikke passer til en person, der har opholdt sig i en flygtningelejr
for tyske flygtninge; de kom jo ikke via Sverige. Og det er også korrekt, at
man ikke lukkede tyskere ind i Danmark, hvis de ikke havde en meget god
grund til at ville ind i landet.

Så vidt så godt - indtil jeg får mere at vide.
Inger Buchard