Abildhauge
Fra : Evald Adamsen

Dato : 25-02-03 23:40

Hej NG.
I forbindelse med fundet af en ane
Maren Marie Louise Jensdatter, født 3 dec. 1840
født i Hilleslev, Morsø sogn
tjenende på Abildhauge
undrer det mig hvad Abildhauge er
Alle oplysninger om sted (abildhauge)og evt. forældre til Maren modtages med
tak

Med venlig hilsen
Evald Adamsen
adamsen@klarupnet.dk

Fra : Ivan jensen

Dato : 25-02-03 23:28

"Evald Adamsen" <adamsen@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tjenende på Abildhauge
> undrer det mig hvad Abildhauge er
> Alle oplysninger om sted (abildhauge)og evt. forældre til Maren modtages

Der findes en gård, der hedder Abildhave i Østerild Sogn i Hillerslev
Herred. (Trap Danmark, 4. udg. bind 5 side 363.)
Mon ikke det er den.

mvh
Ivan Jensen

Fra : Krabsen

Dato : 26-02-03 08:52

www.krabsen.dk - stednavne

Angiver Abildhauge i Østerild sogn (Thy) i forbindelse med FT 1801. I samme
sogn er Abildhave - monikke det er den nuværende stavemåde?

mvh
Krabsen

Fra : Krabsen

Dato : 26-02-03 08:58

Vær i øvrigt opmærksom på, at der i den modsatte ende af Østerild sogn
findes 'Abildgård'.

Og nabosognet mod nord Hjardemål har både Abildgård og Abildkær.

Spøjst med de mange abildnavne i det barske klima. Har en emsig sognepræst
været i gang med at lærer klitboerne om frugtavl?

mvh
Krabsen

Fra : Bjarne Damsgaard

Dato : 26-02-03 09:35

"Evald Adamsen" <adamsen@klarupnet.dk> wrote in message
> I forbindelse med fundet af en ane
> Maren Marie Louise Jensdatter, født 3 dec. 1840
> født i Hilleslev, Morsø sogn

Som morsingbo (af fødsel, nu bosiddende i Kbh) må jeg gøre en indsigelse
eller to:

1) Hillerslev sogn er beliggende i Hillerslev herred i Thy
2) Der er ikke noget der hedder Morsø sogn. Mors er delt op i Nørre og
Sønder Herred, der er ialt 33 sogne på Mors.

Bortset fra det: Held og lykke med eftersøgningen

Bjarne Damsgaard
http://www32.brinkster.com/sognetraef/

Fra : Bjarne Damsgaard

Dato : 26-02-03 10:16

> [...]
> tjenende på Abildhauge
> undrer det mig hvad Abildhauge er
> Alle oplysninger om sted (abildhauge)og evt. forældre til Maren modtages

En søgning på www.ddd.dda.dk gav følgende resultat:

Thisted, Morsø Sønder, Øster Assels, Sillerslev bye, , En gaard, 30, FT-1845
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Jens Christensen Øer, 49, Gift, , Gaardbruger, Heri sognet
Johanne Pedersdatter, 47, Gift, , Hans kone, Vestervig sogn Thisted amt
Peder Christian Jensen, 25, Ugift, , Deres barn, Heri sognet
Karen Jensdatter, 16, Ugift, , Deres barn, Heri sognet
Jens Jensen, 9, Ugift, , Deres barn, Heri sognet
Maren Marie Lucine Jensdatter, 5, Ugift, , Deres barn, Heri sognet

Sillerslev ligger på Mors, og det lyder da hen i retning af Hillerslev. Så
måske dette er vejen frem?

mvh

Bjarne Damsgaard
Vidensbank for slægtsforskere
http://www32.brinkster.com/sognetraef/

Fra : Hans Nørgaard

Dato : 26-02-03 17:05

Abildhave kan meget vel være et hyppigt forekommende navn på mange gårde, så I
skal ikke regne med at alle gårde under det er registreret. .
mvh
Hans

Fra : Evald Adamsen

Dato : 27-02-03 20:22

Hej

Tak til gruppen for oplysningerne, og især tak til "den indfødte" (Bjarne)
oplysningerne var et pletskud