Fornavn eller efternavn?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-02-03 18:45

Jeg har en K med navnet Ingeborg Adser Jacobsdatter. Det der Adser...
det er vel egentlig et mandsnavn, eller hyr? Hun optræder i en
folketælling som konens barn, så jeg kan ikke umiddelbart se hvad
faderen hed, men mon ikke han hed Jacob?

Skal jeg i dette tilfælde tolke det som et fornavn eller et efternavn?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jean Seeberg

Dato : 25-02-03 00:11

Hej Kurt.

Med med:
Aarhus, Hasle, Aarhus Købstad, Aarhus Købstad 18, , 276/østergade, 41, FT
1880
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Niels Larsen, 42, Gift, Husfader, Postbud, Karrebæk, Sorø Amt
Karen Larsen Født Adsersen, 31, Gift, Hans Kone, , Skeiby, Hjørring Amt

Her er navnet Adsersen som efternavn.

Ell. :
København, Sokkelund, Lyngby, Lyngby, , , 102, FT-1801
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Ole Erichsen, 50, Gift, husbond, hjulmand, husejer uden jord,
Giertrud Adser, 44, Gift, hustru, ,

Så jeg vil sige at i forbindelse med piger er det efternavn.

Hvorimod at ved mænd kan det være både for, mellem og efternavn.:

Adser Olsen, 46, Gift, Mand, Tømmermand ved Holmen,
Sara, 49, Gift, Konen, ,

Niels Larsen, 42, Gift, Husfader, Postbud, Karrebæk, Sorø Amt
Karen Larsen Født Adsersen, 31, Gift, Hans Kone, , Skeiby, Hjørring Amt
Lauritz Adser Larsen, 8, Ugift, Deres Søn, , Aarhus
Christian Larsen, 4, Ugift, Deres Søn, , Aarhus

Jacob Adser, 34, Gift, , Billedhugger,
Anne Kirstine [Adser], 30, Gift, , g Jacob A.,
Christian Friderich [Adser], 3, Ugift, , ,
Frederikke Marie [Adser], 5, Ugift, ,

Hilsen Jean

Fra : Bjarne Damsgaard

Dato : 25-02-03 00:31

On Mon, 24 Feb 2003 18:44:31 +0100, Kurt Hansen <kurt@towle.dk> wrote:

> [...]
>faderen hed, men mon ikke han hed Jacob?
>
>Skal jeg i dette tilfælde tolke det som et fornavn eller et efternavn?

Der bruges både som for- og efternavn, også i dag. Se fx. De Gule
Sider.

Eksempel: I 'gamle dage' hed bageren ved Hellerup Station Adser Hansen
til efternavn.

mvh

Bjarne Damsgaard
Vidensbank for slægtsforskere: