Sønderjyske navne & navneændringer
Fra : Ove C. Kronborg

Dato : 23-02-03 14:48

Hej

Jeg forsker bl.a. i min bedstemors slægt, hvor slægtsnavnet var Volqvarts.
Jeg taber imidlertid sporet af slægten i midten af 1800-tallet. Derimod kan
jeg finde en del personer med slægtsnavnet Volquardsen, do uden at jeg med
sikkerhed kan forbinde de to navne.

Er der nogen, der ved, om man f.eks. på grund af tysk påvirkning i
Slesvig/Sønderjylland kan komme ud for, at slægtsnavne ændres i retning af
tyske navne? Der er her tale om en familie, der så langt jeg kan finde dens
sport udpræget var dansksindet og markerede sig som dansk.

Ove Kronborg
Besøg vores hjemmeside om slægtsforskning www.geocities.com/ovekronborg/

Fra : jensaxel

Dato : 23-02-03 15:15

Hver præst havde sin egen skrivemåde, så der kan være mange varianter selv
inden for samme person, det kan jo også være at faderen hed Volkvar, Folkvar
eller Volkerts til fornavn og har et helt andet efternavn.

mvh
jensaxel

Fra : Ole S.D. Hansen

Dato : 23-02-03 15:15

VolquardSEN lyder da som en fordanskning af Volqvarts.
Mine erfaringer siger mig, at sønderjydske navne udgør et helt kapitel for
sig. Jeg ville søge på biblioteket efter en eller flere af de bøger og
afhandlinger der findes om netop sønderjudske navne.
Venlig hilsen
Ole S.D. Hansen

Fra : Ove C. Kronborg

Dato : 24-02-03 18:18

Mange tak for hjælpen. Det anede mig nok, at der kan være sekt en ændring i
skrivemåden.

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 23-02-03 20:07

Ove C. Kronborg skrev:

> Volqvarts.

> Volquardsen

Det er i princippet samme navn. I tyske navne er -s en almindelig
patronymdannelse, jf. fx Carstens, Jürgens og Peters der "svarer til"
Carstensen, Jørgensen og Petersen.

Sønderjylland har med sikkerhed været under tysk navnepåvirkning idet
administrationen længe foregik på tysk, også mens det hørte under den
danske konge.

TT