Hvem ejer fæstegården?
Fra : Erik P. Vinther

Dato : 23-02-03 11:22

Jeg ved at en af mine aner har været "gårdmand", men hvordan finder jeg ud
af om han har været selvejer eller fæster, og hvis han var fæster hvordan
finder jeg så ud af om gården har tilhørt et af de omkringliggende godser,
kirken, kongen eller hørt under rytterdistriktet?

vh
Erik

Fra : Ivan jensen

Dato : 23-02-03 12:02

"Erik P. Vinther" <epv@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> finder jeg så ud af om gården har tilhørt et af de omkringliggende godser,
> kirken, kongen eller hørt under rytterdistriktet?

Sandsynligheden for at han er fæster eller selvejer afhænger meget af tiden,
og vel også noget af landsdelen.
Hvis han har overtaget gården før 1800, er det sandsynligt, at han er
startet som fæster.

På Djursland, hvor jeg kender noget til forholdene, blev mange fæstegårde
solgt til gårdmændene omkring 1800. Det hænger sammen med Landboreformerne i
slutningen af 1700-tallet, hvor regeringen gav mulighed for, at bønderne
kunne opgate lån, der muliggjorde køb af deres 'egne' gårde. Regeringen
havde f.eks. midler i datidens pensionsksser, Enkekassen, som man udlånte
af.

Meget ofte står der i kirkebøgerne, om manden er Selvejer, hvis han virkelig
er det. Det har jo nok været en hædersbetegnelse, som man meget gerne ville
have med.
Men for at finde ud af det, kan man feks. finde hans skifte, hvor det vil
fremgå.

Den 'rigtige' måde at gøre det på er naturligvis at kigge i godsarkiverne,
hvor der vil være fæsteprotokoller for fæstegårdene.
For at finde de mulige godser, kan man for Nørrejylland bruge enten
Arkivhåndbog for Nørrejylland, hvor man for hvert sogn har en fortegnelse
over de godser, der ejede gårde i et bestemt sogn. Der vil også være angivet
for hvilke år, fæsteprotokollen er afleveret. En nyere udgave til dette brug
er 'Stedregister til Nørrejyske Godsarkiver', som kan købes ved LAV.

I skøde- og panteprotokollerne, vil man kunne finde skødet, hvis han har
købt gården.
mvh
Ivan jensen

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 23-02-03 12:26

On Sun, 23 Feb 2003 12:01:43 +0100, "Ivan jensen" <ij@oncable.dk>
wrote:

> [...]
>for hvilke år, fæsteprotokollen er afleveret. En nyere udgave til dette brug
>er 'Stedregister til Nørrejyske Godsarkiver', som kan købes ved LAV.

Istedet for at købe dem på tryk, kan man også downloade dem som
pdf-filer her:

http://www.sa.dk/lav/brugearkivet/publikationer.htm
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Jesper Holgersen

Dato : 23-02-03 12:28

"Ivan jensen" <ij@oncable.dk> wrote in message

> for hvilke år, fæsteprotokollen er afleveret. En nyere udgave til dette
brug
> er 'Stedregister til Nørrejyske Godsarkiver', som kan købes ved LAV.

Stedregisteret (sammen med flere andre registraturer) kan skam hentes ganske
gratis i PDF-format på denne side:
http://www.sa.dk/lav/brugearkivet/publikationer.htm

- Jesper (http://home1.stofanet.dk/jeho)

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 23-02-03 13:59

"Erik P. Vinther" <epv@get2net.dk> skrev:
Sun, 23 Feb 2003 11:21:32 +0100 i dk.videnskab.historie.genealogi
> [...]
>finder jeg så ud af om gården har tilhørt et af de omkringliggende godser,
>kirken, kongen eller hørt under rytterdistriktet?

Hvornår, i hvilket tidsrum, var han gårdmand?
Den oplysning ville være en hjælp.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Erik P. Vinther

Dato : 23-02-03 14:24

> Hvornår, i hvilket tidsrum, var han gårdmand?
> Den oplysning ville være en hjælp.

Slutningen af 1700-årene.

vh
Erik

Fra : Børge Askholm

Dato : 23-02-03 16:25

Findes der lignende tilgængelige registre på nettet for LAOs vedkommende?

Børge Askholm