En præstefamilie Bush, ved nogen noget?
Fra : Lise Tauber

Dato : 19-02-03 11:17

Jeg har nogle spørgsmål angående en præstefamilie Busch fra Daugbjerg
ved Viborg, og Bogø.
Kender nogen mon noget til de lidt mærkelige tildragelser familien var
ude for?
Det kræver lidt beskrivelse, så mailen er lidt lang:

1.   Peder Christian Busch, f. 1713, (søn af Frederik Busch og Maren
Lyngbye). Han blev gift med Johanne Marie Bützow, f. 1734, (datter af
Henrik Christopher Bytzow og Helle Helene Wegner). Peder døde 1762.
      Børn:
       Henrik Christopher Busch f. 09-12-1757.

Anden Generation
2.   Henrik Christopher Busch, f. 09-12-1757, Daugbjerg. Han gift Anna
Dorothea Mathiasdatter Wassard, f. 1767, Holmegaard ved Viby, d. 1805.
Henrik død 28-01-1798, Bogø.
      Børn:
    Elisabeth Cathrine Busch f. 31-05-1797.
    Henrich Christopher Busch, f. 18-08-1798, Bogø, Præstø Amt.

Spørgsmål og kommentar:
Elisabeth har kun været 1½ år da faderen døde og moderen har været
gravid med Henrich Christopher. (Mærkeligt at hun ikke giftede sig
igen. Det måtte man jo oftest dengang.)
Moderen døde i 1805. Da har børnene været henholdsvis 8 og 6-7 år
gamle. Hvor kom de hen?
Folketællingerne er lidt sparsomme på dette tidspunkt. Men jeg tænkte
at Anna Dorothea måske rejste hjem til forældrene på Århus-egnen efter
mandens død. Ganske rigtigt! Her fandt jeg i FT-1801 for Aarhus, Hasle
følgende:
Anne Dorthea Warsau, 33, Enke, logerende, syer,
Elisabeth Catrine Busch, 4, Ugift, hendes datter,
De bor hos:
Bodil Catrine Butzau, 64, Enke, husmoder, lever af sin pension,
Anne Helene Catrine Bruun, 31, Ugift, hendes datter, informerer i
syning,
Kan det være moderen og en søster?? Søster nok ikke med det efternavn?
Hvor kom Elisabeth hen efter moderens død i 1805?
Jeg finder hende igen i en FT-1834 for København, Sokkelund,
Frederiksberg, hvor hun er gift med Johan Henrik Tauber.
Fra et gammelt manuskript til en bog ved jeg, at hun mødte sin senere
ægtemand, da hun var selskabsdame hos "Tante Christine Møller",
sikkert Christine Augusta Tauber f. 03-05-1780 gift med
nationalbankdirektør Peder Møller f. 29-10-1767.
Hvad er der sket i mellemtiden?

Hvor er så Henrich, sønnen, blevet af?:
Ifølge FT-1801 for Viborg, Fjends, Daugbjerg er han kommet til sin
farmor: (Faderen var født i Daugbjerg)
Johanne Maria Bytzor, 67, enke, præste enke, nyder pension af
præstegaarden,
Henrich Chrestopher Busch, 3, -, hendes sønnesøn, ,
Hvad blev der siden af ham?
Jeg har fundet et brev (nærmest en fuldmagt) skrevet på engelsk, som
søsteren Elisabeth Bush overdrager en arv til en Honoratus Bonnevie,
som han skulle have drevet et firma sammen med i Rungpore i Indien
(Bengal)
Brevet er skrevet i oktober 1852, men han kan godt være død 28.
september 1846. Jeg har lidt svært ved helt at forstå den knudrede
engelske tekst, skrevet i "advokatsprog".
Hvordan og hvorfor kom han til Indien?
Hvem er denne Honoratus Bonnevie? (Jeg har fundet nogle oplysninger om
en med det navn, men jeg er ikke sikker det er den rigtige mand.)
Var han gift? Havde han børn?

Tredje Generation
3.   Elisabeth Cathrine Busch, f. 31-05-1797. Hun gift Johan Henrik
Gregor Tauber, 08-05-1829, i Vor Frue Kirke, København, f. 27-03-1794,
Roskilde, (søn af Johan Henrik Tauber og Gregoriane Begtrup) d.
25-05-1868. Elisabeth død 24-07-1867.
      Børn:
    Gregoriane Louise Aug. Jacobine Tauber, f. 02-06-1830, d.
26-06-1908, begravet 01-07-1908. (den berømte Louise Tauber, som drev
dansk pigeskole I Haderslev fra 1863-1888, hvor Sønderjylland var
Tysk)
    Peter August Møller Tauber f. 29-07-1832. (min tip 2 oldefar)
   Frederik Petersen, f. 1834, Vestindien.

Spørgsmål og kommentar:
Jeg finder i FT-1845 for København, Sokkelund, Frederiksberg en
Frederik Petersen, som er Pensionær hos familien og født på Skt.
Croix.
I FT-1850 (samme sted) er Frederik Petersen "i pleie" hos familien og
er født i Vestindien.
Kan denne Frederik Petersen have noget med Elisabeths broder at gøre?
En uægte søn?
Jeg forestiller mig at broderen kunne have sejlet og så slået sig ned
i Indien, men jeg aner ikke noget om det.

Jeg synes det kunne være interessant at finde ud af hvordan de 2
søskende har klaret sig igennem barndom og ungdom uden forældre.
Er der nogen der ved mere end mig?

Venlig hilsen
Lise Tauber

PS. Send en mail direkte til mig på lisetauber@get2net.dk eller