Lars Berthelsen Kock, Hørup, født
Fra : Philip Kofoed

Dato : 17-02-03 21:21

Hej,

Kender nogen her mon til parret Lars Berthelsen Kock og Marie Hansen
Schultz fra Hørup (Sønderjylland)?
Jeg ved ikke meget om dem ud over at de havde diamantbryllup ca 1923, og
derfor sikkert er født ca/efter 1840.
De fik 10 børn, nr 8 var Helene Christine Kock, min mormors mor (5/11
1877 - 13/4 1940).
Jeg er endnu ikke i gang med at forske i denne del af min familie, men
hører meget gerne fra folk der kender til de ovennævnte personer.

mvh
Philip Kofoed

Fra : Bodil Madsen

Dato : 17-02-03 21:41

Jeg kender dem ikke lige, men der er en familie Kock i Hørup på Als. Jeg
undersøger det nærmere.
mvh
Bodil Madsen

Fra : Inger Buchard

Dato : 17-02-03 23:56

Jeg har ældre Kock'er fra Hørup i min anetavle:

Hans Kock, Lambjerg, Hørup, nævnt i en tiendeliste 1605 - denne gård bliver
i slægtens eje til 1883, hvor den bliver overtaget af Mads Madsen, der var
en sønnesøns datterdattersøns sønnesøn af samme Hans Kock
måske far til:
Hans Kock, Lambjerg, Hørup, død 1702, 73 år gl. oo Syndet, begr. 23.3.1721,
88 år gl.
far til søn (nr. 2)
Jørgen Kock, begr. 28.1.1742, 65 år gammel oo 10.7.1707 med Christen Kocks
datter fra Skivegård i Hørup Syndet Christensdatter (datter af Christen Kock
og Anna), som blev begravet 16.5.1762, 75 år gammel. Jørgen Kock fæster en
halvgård i Lambjerg 1710. Den bliver udflyttet 1862 og kaldes Halvbol eller
Skovgård. I 1881 overtager en efterkommer Niels Nielsen den 8 år gammel,
hans far Peter Nielsen har den foreløbig i forpagtning.
I efterslægten efter Jørgen Kock * 1742 har jeg ingen Lars Bertelsen Kock.

Syndet Christendatters far Christen Kock dør 12.9.1715, 60 år gammel. Hans
kone Anna er sandsynligvis død 1729-30.
Christen Kock/Anna har yderligere følgende børn:
Nis Kock, død 19.6.1757, 72 år gammel oo Maren. I 1880'erne ejes Skivegaard
af Nis Kocks efterkommer Christen Nissen Kock.
Peter Christensen Kock, begravet 7.5.1750, 62 år gl. oo okt. 1716 med Anne;
gårdmand i Mindebjerg
Hans Kock, begr. 27.4.1766, 75 år gammel i Mjang
Christen Kock, døbt 26.8.1694, død 1767; fæster Trompetergården i Hørup; oo
Karen Nielsdatter Kaad fra Majbøl 6.7.1727

Ovenstående er en sammenskrivning fra et manuskript: landsarkivar Gribsvads
samlinger om Kock/Holvej-familien, der står på læsesalen på Landsarkivet i
Åbenrå
Der nok Kock'er at tage fat på.

Inger Buchard

Fra : jensaxel

Dato : 18-02-03 08:35

Samtlige personer i husstanden

Sønderborg, Als Sønder, Hørup, Höruphaff, , Instenstelle, 13 b, FT-1845
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Niels Nielsen, 23, Unverheir., , Seefahrender, Sonderburg
Catharine Marie Lorenzen, 32, Unverheir., , -, Höruphaff
Marie Hansen Schultz, 7, Unverheir., , ihre unehelichen Kinder, Höruphaff
Helene Marie Nielsen, 3, Unverheir., , ihre unehelichen Kinder, Höruphaff

Mon ikke hustruen er ovennævnte uægte barn Marie Hansen Schultz. Og mon ikke
hun blev gift med nedennævnte Lars Berthelsen. For at finde de udlagte fædre
må du nok en tur i kirkebøgerne for Hørup og Ulkebøl.

Samtlige personer i husstanden

Sønderborg, Als Sønder, Ulkebøl, Dorf Ulkebüll, , Instenstelle, 51 F2,
FT-1845
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Helene Kock, 28, Unverheir., , wohnt zur Miethe, webt, Ulkebüll
Lars Berthelsen, 5, Unverheir., , ihr Sohn, Ulkebüll

mvh
jensaxel

Fra : Philip Kofoed

Dato : 18-02-03 16:34

Bare lidt pinligt at jeg ikke selv checkede FT og Familysearch, jeg må have
været for længe oppe :)

mvh
Philip Kofoed