Mindste alder ved underskrivelse af fæsteb~
Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 17-02-03 18:36

Hej,

Bjergbygaard gods' fæsteprotokol har et fæstebrev fra 1741
underskrevet af bondekarl Peder Svendsen i Jyderup sogn.

Oeders Efterretninger har i 1771 i samme sogn en 45-årig
bonde Peder Svendsen.

I det område og i den tidsalder er der ikke mange der overhovedet
hedder Svend(sen), og jeg kender ingen andre kilder, der nævner
en Peder Svendsen, som kan forveksles med ovenstående.

På baggrund af yderligere 2 kilder konkluderer jeg at
de to ovenstående kilder faktisk drejer sig om samme person
(som iøvrigt fradør sin fæstegård i 1772).

Men så skulle Peder Svendsen have overtaget fæstegården
i en alder af 15 år, hvilket næppe kan passe.

I de senere folketællinger ser man af og til en vis unøjagtighed
i aldersangivelserne, og det konkluderer jeg altså også at være
tilfældet her.

Men hvor gammel skulle Peder Svendsen mindst være for at kunne
underskrive ovennævnte fæstebrev ?

-Lars Lundin.
--
GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med
interesse i Danmark: http://www.lklundin.dk/gedcomp/