En henvisning i en dødsprotokol
Fra : Bente Poulsen

Dato : 15-02-03 14:14

Hej Gruppe
Endnu engang håber jeg på at få hjælp her.
Har været på LAV, og set i dødsprotokoller

I en dødsanmeldelsesprotokol står følgende
Kirstine Sørensen, hustru efter Poul Sørensen, er død d. 30 januar 1912,
ikke hensiddende i uskiftet bo, korsø, Simested sogn
Efterladenskaber og boets berigtigelse
Skriftligt ved Anders Jacobsen, Korsø
2/2 1912 Ejede intet
1916 25/1 Boet reassumeret ( sådan læste jeg det) og overtaet af eneste
myndige arving ( Kirstine og Poul havde så vidt vides kun et barn sammen,
dette står altså ikke i protokollen)
arveanmeldelse Nr. 21, 1915/16

Det er denne arveanmeldelse jeg er i tvivl om hvor jeg finder, da den jo må
henvise til noget mere omkring sagen, der var ikke en protokol umiddelbart
efter, så vidt jeg kunne se, så hvor skal jeg så lede ? Har I nogle gode råd
?

På forhånd tak
MVH
Bente Poulsen

Fra : erik

Dato : 15-02-03 14:41

Dødsanmeldelsesprotokoller er en slags overordnede registre.
Selve retshandlingen i.e.skiftet skal du finde under retsbetjentene i det relevante
herred/købstad/ . . .
Og husk så også at se "skiftedokumenterne"! (det kan sagtens være, at der ikke er
nogle; men hvis der er

Erik R.N.

Fra : Bente Poulsen

Dato : 15-02-03 15:17

Hej Erik
jeg er lidt forvirret over det med skifteprotokoller/ dokumneter idet jeg
ikke tror der er nogen når der står at hun ikke hensidder i uskiftet bo,
eller er det mig som ikke har forstået den rette sammenhæng
Hilsen Bente

Fra : Hanne Christensen

Dato : 15-02-03 17:32

> [...]
uskiftet bo,
> eller er det mig som ikke har forstået den rette sammenhæng

Hej Bente
Jeg tror ikke, at du helt har forstået den rette sammenhæng ,
måske gør jeg heller ikke?
men jeg læser det sådan:
Kirstine dør i 1912, på det tidspunkt har man set på, hvordan
boet efter hendes mand i sin tid blev opgjort. Sandsynligvis har
der ikke været værdier, ihvertfald modtog hun ikke noget, der ved
hendes død skulle deles med hendes mands arvinger.
Der har sikkert været en registrering af fællesboet (det som
Kirstine og hendes mand ejede), svarende til den opgørelse, som
Anders Jacobsen laver i 1912 ved Kirstines død.
I 1915-16 opdager man nye værdier, som skulle have været med i
Kirstines dødsbo og boet reassumeres (genoptages).
Der må altså være lavet nogle opgørelser ved dødsfaldene og den
senere genoptagelse, men hvor de findes i dag, kan jeg desværre
ikke hjælpe dig med.
v h
Hanne

Fra : Ole Bech Knudsen

Dato : 16-02-03 22:20

Prøv at se i den retsbetjent-registratur, hvori du fandt
dødsanmeldelsesprotokollen. Der findes måske pakker med arveanmeldelser
eller dokumenter til dødsanmeldelsesprotokollen. Du må prøve dig frem.
Mvh.
Ole Bech Knudsen