Retsbetjentarkiverne som kilde
Fra : Hans Nørgaard

Dato : 15-02-03 02:31

I retsbetjentarkiverne findes en lang række pakkesager som indeholder
originale dokumenter, som kan være guld værd som slægtsforsker. Et par
eksempler:

Betingelse til Antagelse af faste Dagleiere fra Mai 1847 til November
1847 paa Hvidkilde Ladegaard.
Vi Undertegnede tilstaaer herved at have, med Forpagter Lorensen
indgaaet Contract om at forrette Arbeide hos ham ved
Hvidkilde Ladegaards Avlings Drift anstundende Sommer regnet fra 1ste
Mai til 1ste November paa følgende Vilkaar og
Betingelser.
Naar ikke Sygdom, eller offentligt Pligtarbeide forhindrer os, forbinder
vi os herved til at indfinde os til Arbeide hver
Søgnedag, naar Veiret er af den Beskaffenhed, at vi kunne være ved
Arbeidet, og at møde til Arbeidet om Morgenen Kl. 5 og
ved blive dette til om Aftenen Kl. 7, med 1½ Times hvile om Middagen og
20 Minutters Frist Formiddag og Eftermiddag til
Mellemmad, til samme Tid, som de øvrige Arbeidere ved Gaarden; i
Tidsrummet fra 1st Mai til 1ste Juli imod en Dagleie af 2
Mk. 8 skl, fra 1ste Juli til 1ste September imod en Dagleie af 3 Mk.,
fra 1ste September til 1ste October 2 Mk. 8 skl, og fra
1ste October til 1ste November 2 Mk. 4 skl. I Tidsrummet fra 1ste
October til 1ste November møde vi, ved Solens Opgang
og arbeide til dens Nedgang med 3/4 Times Hvile om Middagen. Ved
Høerivningen og ved at opbinde, sammensætte , rive og
passe Kornet, saavelsom ved Indkjørsel af Høe og Korn, forpligte vi os
til, naar forlanges at arbeide i længere Tid end
ovennævnte i Forening med andet af Gaardens Mandskab og uden videre
Hviletid end er nødvendig til Middagsspisen. Vi
holde os i eet og alt med egen Kost saavel Spise som Drikkevarer og
medbringer selv de til Arbeidet nødvendige og brugelige
Redskaber, og forpligter os til under Arbeidet at holde os de for faste
Tjenestefolk gjældende Anordninger nøiagtig
efterrettelig; ligesom Forpagteren og i Tilfælde af Udeblivelse fra
Arbeidet, uden beviislige, gyldige og antagelige Grunde og
Aarsager, saavelsom i anden Anledning der vedkommer denne Contract, kan
tiltale og søge os straffede efter disse
Bestemmelser, som vi derfor og i saa Henseende i eet og alt underkaste
os.

Hvidkilde d. 23 Mai 1847.
Anders Hansen
fra Donshøirup
m.f.P.
Hans Hansen
fra Egebjerg
m.f.P

kilde:politidokumenter.Sunds Gudme Herreder.LAO

Hømarken Svendborg den 8. Juni l896.
Til Sunds og Gudme Herreders Kontor i Svendborg.
Rapport

Dags Aften Kl.c.7 kom en Person ind i Undertegnedes Hjem i Hømarken og
foreviste mig medfølgende Bønskrift, hvilket
han bad mig at læse igjennem. Da Undertegnede saa at dette var et
Bønskrift affordrede jeg bemeldte Persons Navn hvilket
han opgav som
Indsidder Jens Nielsen boende i Mads Ladefogeds Enkes Hus ved Langhøj
Teglværk i Stenstrup.
Paa Anledning opgav Komp. selv at have udfærdiget bemeldte Bønskrift, og
i de sidste Dage at have indsamlet de paa denne
anførte Beløb dels i Brudager og Omegn og opgav ligeledes ikke at have
modtaget nogen Gave i Hømarken paa Byens
Grund.
Undertegnede fratog ham derefter bemeldte Bønskrift, hvilken hermed
følger hoslagt.
L.Andersen
Politiassistent

Bønskrift

Undertegnede Arbejdsmand Jens Nielsen Søn af Tømmermand Niels Hansen af
Gislev blev som saa ofte er Tilfældet med
saamange altfor tidlig Familieforsørger i smaa Kaar. Dog har han paa en
ærlig Maade erhvervet Opholdet til sig og sin Familie
i 14 Aar. Skjønt Ingen ved eller kan sætte sig ind i smaa Folks Stilling
hvor ofte de maa savne det daglige ; Thi enhver
skjønsom Mand skjuler Fattigdommen saalænge han kan; Dog kan jeg i Aar
ikke se mig i Stand til at skaffe Brødet til min
Familie. Da Vorherre i dette Foraar har hjemsøgt mig saa haardt at jeg i
over 2 Maaneder har været bunden til Sengen af
Gigtfeber. Jeg sidder dog med 6 hver Dag. Og min Kone venter hver Dag
sin Nedkomst saa hun er ude af Stand til at fortjene
det Allerringeste idet hun mere maa ligge end gaa. Hvorfor vi begge i
Guds Navn fremkommer med Bøn om en lille Hjælp i
den yderste Nød og vil være taknemmelig for den allerringeste Gave.
Arbejdsmand J.Nielsen og Hustru

Jakob Pedersen 50 Øre
Rasmus Jørgensen 25 Øre
Gunther Kesostein? 20 Øre
Jens Larsens Enke 25 Øre
Rasmus Hansen Kohave 25 Øre
Rynkebygaard 200
Niels Hansen Smed 25
J.Petersen 25
Hans Nielsen 25
Hans Christensen 25
P. Larsen 50 Ø
R. Andersen 25
Chr. Knudsen 20
Sadelmager H. Hansen 25 Øre
Uhrmager Niels Poulsen
Jens Christensen 25
Skræder A.E.Nielsen 25
Jens Lindholm 25
Lars Jørg. Larsen 50
Jørg. Andersen 50
A. Henriksens Enke 50
P.Hansens ENke 50
Anders Pedersen 50
Gartner Kristensen 25
#L. Rasmussen 50
L. Rasmussen 50
Hans Christiansen 25 øre
....?...
Skræder R. Jørgensen 25 øre
Niels Pedersen 25
J. Rasmussen 25
Hans Peder Hansen 50 Øre
Anders Hansen 25 Øre
Jens Hansens Enke 30 Øre
Christen Andersen 25 Øre
Lars Mortensen 25 Ø
Rasmus Pedersen 25 Ø
Peder Larsen 25 Ø
Rasmus Hansen 25
Hans Andersen, Brudager (friskolelærer) 50
Jens Bech 50Øre
Niels Larsen
K.P.Klausen 25
L.Jensen 25
M.Rasmussen ?
Kristen Rasmussen 50
Peder Nielsen 25
Henrik Rasmussen 50
Skræder C. Larsen 200?
Rasmus Nielsen 20 Ø
Peder Pedersen 25 Øre
Kristen Pedersen 50 Øre

Politiassistent Røssel
Svendborg den 22. Juni 1896
Til Sunds-Gudme Herreders Kontor

Rapport

Efter Ordre har jeg anstillet Undersøgelse i Anledning af hoslagte Sag
betræffende Arbejdsmand Jens Nielsens Betleri ved
Hjælp af et Bønskrift.
Bemeldte Arbejdsmand Jens Nielsens Hustru, der opgav sit fulde Navn Ane
født Hansen, født i Hesselager den 30. Maj l862
og nægtede sig forhen tiltalt eller straffet, (Note: Har før været
straffet for Skudsmaalsfalsk) Samraad med hende. Hun
forklarede endvidere, at i afvigte Efteraar flyttede de fra
Østerskærninge til Brændegaard i Vesteraaby Sogn, hvor de boede
indtil de i Marts Maaned flyttede til deres nuværende Bolig. I de sidste
2 Maaneder af den Tid de boede ved Brændegaard var
Jens Nielsen syg saa at han ikke kunde fortjene noget; det var gigt han
led af og han var den meste Tid sengeliggende, dog
havde han ikke Læge. Han havde ellers Arbejde paa Brændegaard og
Forpagter Svendsen dersteds vil formentlig kunne
bevidne, at han var syg. Som Følge heraf var det meget smaat for dem de
de kom til deres nuværende Bolig, de havde
paadraget dem nogen Gæld som skulde betales, af Vesteraaby-Aastrup
Sogneraad havde faaet 20 Kr. i Fattighjælp, hvorfor
de ikke vovede nu at forlange Fattighjælp og Kptinden var meget svag som
Følge af, at hun ventede sin Nedkomst som indtraf
den 6. f. M. De har nu 5 Børn, det ældste 13 Aar gammelt.
Arbejdsmand Jens Mogensen Rasmussens Hustru boende i samme Hus som Jens
Nielsen forklarede paa Anledning, at Jens
Nielsen havde ikke været syg i den Tid han havde boet der, hvorimod han
stadig havde været paa Arbejde paa Teglværkerne.
Konen havde født et Barn først i forrige Maaned. Forøvrigt forklarede
Kptinden, at Jens Nielsens vare ret ordenlige Folk,men
det var meget smaat for dem.Saavidt Kptinden havde bemærket var Jens
Nielsen ikke drikfældig.
Det oplystes, at Jens Nielsen har siden han kom til at bo ved Langhøjs
Teglværk har haft stadigt Arbejde først paa dette og i
de sidste 3 Uger hos Teglværksejer Krøyer. Begge disse Teglværker saavel
som Jens Nielsenns Bolig er i Kirkeby Sogn. Han
har haft 2 Kr.30 Øre om Dagen i Arbejdsløn og angives som en
middelmaadig og ret skikkelig Arbejder.
Forpagter Qvade paa Lehnsskov, forklarer, at Jens Nielsen arbejdede hos
ham i den Tid c. 3 Aar han boede i Østerskærninge
og han var i den Tid en orenlig Arbejder. Det var fattigt for ham, men
noget ufordelagtigt ved Kpt. ikke at meddele om ham.
Af de paa Bønskriftet anførte Bidragydere har jeg afhørt Gartner
Christistensen, L. Rasmussen og L. Rasmussen, nemlig
Gartner P. Christensen Rynkeby Mark, Friskolelærer L.Rasmussen i Ringe
og Mejeribestyrer L. Rasmussen sammesteds. De
forklarer alle, at de have ydet Bidrag som paa Bønskriftet anført og at
de personlig have paategnet Bønskriftet deres Navn og
Bidragets Størrelse,
Ingen af Komparenterne har noget at klage over i Jens Nielsens Opførsel,
men forklarer alle, at han optraadte bekedent hos
dem. Det er c. 2 Maaneder siden han var hos Komparenterne med
Bønskriftet.
Yderligere Oplysninger ere hidtil ikke erhvervede.
P.C.Røssel

NB: Sagens udfald kendes ikke, men fra Kirkeby flyttede de til
Trunderupgård ved Kværndrup, hvor de blev retsforfulgt for
betleri.

mvh
Hans

Fra : Else Hansen

Dato : 15-02-03 13:44

Det er vældig spændende at læse om, det har ikke været lige rart
at være daglejer i gamle dage.

Man skal vel på Landsarkivet for at finde disse ting?

Venlig hilsen Else

Fra : Hans Nørgaard

Dato : 15-02-03 14:07

Ja, det skal man. På landsarkivet i Odense findes et registerbind med en
fuldstændig fortegnelse over arkivets indhold, men det skal indrømmes, det er
meget tidkrævende at pløje sig igennem de mange pakker, men hvis der så er
gevinst, så er glæden altså dobbelt stor.
god jagt
Hans

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 16-02-03 00:34

"Hans Nørgaard" <jersey@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Else Hansen wrote:
[Svar og hele den oprindelige artikel udeladt]
> [...]
[Svar, svar og hele den oprindelige artikel udeladt]
>>> mvh
>>> Hans

Der er ikke nogen tvivl om det spændende og seriøse i emnet eller det gode
ved at emnet bliver præsenteret, men der er li'som ikke nogen grund til at
sende den samme tekst flere gange som bundcitat - det fylder på lagermedie,
ligesom det ikke er venligt over for læsere med langsom modemforbindelse.

Det er tilfældigt det nu lige bliver på disse indlæg jeg reagere - det kunne
lige så vel være et helt andet og skal ikke på nogen måde opfattes
personligt. Man er tilbøjelig til at overse bundcitater fordi de oftest ikke
vises på skærmen når man afslutter sit indlæg til afsendelse. Nogle
skribenter finder det ikke umagen værd at redigere - men det er ikke velset
på Usenet.
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
www.genealog.dk
www.genealog.dk/genlink