Min "forsvundne" farfar
Fra : Jette Pedersen

Dato : 13-02-03 11:56

I jagten på min farfar har jeg samlet nogle oplysninger, som jeg gerne
ville, om nogen her i gruppen kunne hjælpe mig med at få styr på.

Min far er født i 1937. Hans mor var ugift og på det tidspunkt 30 år. Hans
far ved vi meget lidt om, men han menes at have været 18-19 år gammel på
daværende tidspunkt. Ved min fars dåb er der ikke anført nogen far. Dette
kan selvfølgelig skyldes, at min farmor ikke ville oplyse faderens navn, men
det virker mærkeligt, da hun ifølge "historien" havde ham boende på sin gård
indtil ca. 1938.

Derfor har jeg overvejet, om det kan være hans unge alder, der gør, at han
ikke optræder i kirkebogen?

Kan det tænkes, at der foreligger en faderskabssag, selvom faderen ikke er
nævnt ved dåben?

Min far er døbt 2 måneder efter sin fødsel. Hvis faderskabet ikke var
fastlagt på det tidspunkt, ville en senere faderskabssag så have medført, at
faderens navn efterfølgende ville blive anført i kirkebogen?

Og til sidst: min farfar er faktisk grunden til at jeg i sin tid startede
slægtsforskning. Jeg har fundet ca. 500 aner...men han mangler stadig.

Med venlig hilsen
Jette Pedersen
Kolding

Fra : Inger Eik

Dato : 13-02-03 15:50

--
MVH
Inger

(Remove .spam and .thanks from my address to reply)
"Jette Pedersen" <jette@nebrot.dk> skrev i melding
> [...]
>
> Og til sidst: min farfar er faktisk grunden til at jeg i sin tid startede
> slægtsforskning. Jeg har fundet ca. 500 aner...men han mangler stadig.

Har du forsøkt å finne noen som bodde i nabolaget den gangen, som kanskje
kan kaste lys over saken? Kanskje de husker navnet på den unge mannen som
bodde på din farmors gård?

Var det slik i Danmark at en måtte registrere seg hos folkeregister,
ligningsvesen, helsevesen etc. når en flyttet til et sted? Da kan det
kanskje være en mulighet å finne slike registreringer.

Fra : erik

Dato : 13-02-03 16:33

Du skal gå på det rette Landsarkiv og studere amts-arkiverne!
Og frygt (flygt) ikke selv om det hele til en start ser noget fremmedartet ud. Der
er system i arkiverne. Så det er bare at gå igang (som regel under "litra E" {så
vidt jeg husker}). Humlen er, at der ofte ikke er registre; men det er jo kun nogle
få år du skal gennemse

--
Erik
Denmark

Fra : Birthe Ingerslev

Dato : 13-02-03 17:35

Mon ikke der er et problem med 80 års tilgængelighedsfristen her? Men det
bør være muligt at få adgang til hovedministerialbogen på det lokale
kirkekontor, hvis den da kke er afleveret - når man er direkte pårørende,
kan man få oplysninger efter 50 år, måske før
Folkeregistret kunne være en god idé, men måske kun, hvis der er et navn at
søge på!

Kjeld jakobsen

Fra : Ivan jensen

Dato : 13-02-03 17:46

"Birthe Ingerslev" <bia@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan man få oplysninger efter 50 år, måske før
> Folkeregistret kunne være en god idé, men måske kun, hvis der er et navn

Jo, for fadderskabssager er der 80 års tilgængelighedsfrist, hvis den da
ikke er ændret på det sidste.
Men er man i slægt med de pågældende personer, er der meget stor mulighed
for at få tilladelse til at se sagen.
Men det foregår så ikke på Landsarkivet, men ved statsamtet.
Man skal indsende en begrundet ansøgning til det statsamt, der idag dækker
det samme område, som det daværende amt.
Dvs. hvis sagen f.eks. i sin tid er varetaget af Randers Amt, skal man
skrive til Århus Statsamt (som er noget andet end Århus Amt!).
Iøvrigt mener jeg, det er meget sandsynligt, at der er ført en
fadderskabssag, og at man som direkte efterkommer kan få den at se. Jeg har
selv prøvet det, og det var nemt, og meget spændende!

mvh
Ivan Jensen