Ud i Hampen :-)
Fra : Poul Petersen

Dato : 12-02-03 12:06

Kære NG-venner !

Jeg er kommet lidt i knibe med ikke at kunne finde korrekt stedbetegnelse
( sogn, herred, og amt ) for et sted, der hedder Hampen, som i fugleflugt,
ligger ca. 20 km. sydvest for Silkeborg / ca. 15 km. sydøst for Ikast.
Jeg har kikket i " Sogn Herred Amt-bogen " men det gav mig ikke de
nødvendige oplysninger. Kan nogen hjælpe ?
Venlig hilsen
Poul

Fra : Henrik Hestbech

Dato : 12-02-03 12:37

Hej.

En hurtig søgning på Hamben sogn kommer op med:

http://www.norresnedesogn.dk/

Så jeg tror Hampen ligger i Nr. Snede Sogn.

I øvrigt er Hampen Sø en meget flot, næringsfattig sø, hvor der på bredderne
sjovt nok kan findes vilde, danske hamp planter.

MVH Henrik Hestbech
Biologistuderende

Fra : BD

Dato : 12-02-03 13:02

> [...]
> ( sogn, herred, og amt ) for et sted, der hedder Hampen, som i fugleflugt,
> ligger ca. 20 km. sydvest for Silkeborg / ca. 15 km. sydøst for Ikast.

En hurtig søgning i Stednavne-databasen hos www.krabsen.dk gav følgende
svar:

Hampen Sø Nørre Snede Vejle Nørre Snede Vrads Skanderborg Vandareal, f.eks.
bugt, farvand, sø, å.
Hampen Nørre Snede Vejle Nørre Snede Vrads Skanderborg Bebyggelse. Ejerlav
eller dele heraf.
Hampensø Nørre Snede Vejle Nørre Snede Vrads Skanderborg Bebyggelse. Ejerlav
eller dele heraf.
Hampen Plantage Nørre Snede Vejle Nørre Snede Vrads Skanderborg Areal,
f.eks. bakke, pynt, skov, mose.
Hampenbjerg Nørre Snede Vejle Nørre Snede Vrads Skanderborg Bebyggelse.
Hampen Mose Nørre Snede Vejle Nørre Snede Vrads Skanderborg Areal, f.eks.
bakke, pynt, skov, mose.

mvh

Bjarne Damsgaard
damsgaard@tdcadsl.dk

Fra : K. Thidemann

Dato : 12-02-03 19:17

On Wed, 12 Feb 2003 12:05:53 +0100, "Poul Petersen" <poulina@mail.dk>
wrote:

> [...]
>Jeg har kikket i " Sogn Herred Amt-bogen " men det gav mig ikke de
>nødvendige oplysninger. Kan nogen hjælpe ?

Hvis du bruger Krabsens uundværlige STEDNAVNE-database kommer du frem
til nedenstående.

http://www.krabsen.dk/

Stednavn Sogn Amt Kommune Herred Gammelt amt Bemærkning

Hampen Nørre Snede Vejle Nørre Snede Vrads Skanderborg Bebyggelse.
Ejerlav eller dele heraf.

Ketty Thidemann
k.thidemann@mail1.stofanet.dk

Fra : Poul Petersen

Dato : 12-02-03 21:28

> [...]
> Jeg har kikket i " Sogn Herred Amt-bogen " men det gav mig ikke de
> nødvendige oplysninger. Kan nogen hjælpe ?

Tak for svarene - så er det på plads.
Poul

Fra : Erik Sørensen

Dato : 13-02-03 16:41

Hampen er ganske rigtig under Nr. Snede sogn
Jeg har i øvrigt kirkebøger på mikrokort fra 1814- 1844
og folketællinger 1787-1801-1834-1880-1890-1916-1921
Hvis du mangler et opslag
MVH Erik