TRAP DANMARK - UDSKIFTET
Fra : Bente Poulsen

Dato : 10-02-03 12:29

Jeg har lånt Trap Danmark på bibilioteket og er nu ved at læse om de sogne
hvor mine aner har levet. Der er mange forkortelser og bl,a, står der ofte -
u. - efter et gammelt bynavn

eks. Skibsted (1396 Skibsted, 1478 Skibstet; u. 1796) bagers i bogen står
forkortelserne og ifølge disse står u for udskiftet,

Er der nogen her som kan hjælpe mig med en forklaring på hvad udskiftet
betyder

På forhånd tak
Bente Poulsen

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 10-02-03 12:48

Bente Poulsen skrev:

> Er der nogen her som kan hjælpe mig med en forklaring på hvad
udskiftet
> betyder

Før udskiftningen blev en landsbys jorder normalt drevet i fællesskab af
bønderne, og hver bonde havde en lille del af hver mark. Hver gårds
tilliggender var derfor en række små lodder spredt ud over hele
landsbyens markarealer. Beslutninger om såning, høst og andre
driftsspørgsmål måtte bestemmes i fællesskab. Alle gårdene lå normalt
samlet i landsbyen.

Efter udskiftningen blev hver gårds arealer samlet i én sammenhængende
lod som han selv skulle drive. De gårde hvis jorder ikke stødte op til
den gamle landsby, blev oftest flyttet ud på jordlodden.

TT

Fra : Hans Nørgaard

Dato : 10-02-03 17:38

Udskiftet = årstal for udskiftningen af et ejerlav. D.v.s. ophævelse af det
gamle landsbyfællesskab, som skete fra slutningen af 1700-tallet og et stykke
ind i 1800-tallet. Udskiftningen var en del af det vi kalder landboreformerne.
Prøv at søge med det på Google.
mvh
Hans

Fra : Jean Seeberg

Dato : 10-02-03 18:49

Hej Bente.

Lige en lille historie om min oldefar Christian Sørensen fra Østerby på
Samsø.

I foråret 1878 lejede han to parceller af Grevskabet. Den ene var den
såkaldte "Ornejord", som var lejet ud til den af Gårdmændene, der
forpligtede sig til at holde en orne til afbenyttelse for byens
svineholdere. Jorden tilhørte altså Grevskabet, men da den øvrige jord
overgik til Arvefæste bortfaldt ovennævnte rettighed for gårdmændene.
Ornejorden var 6 Skp. Land Udmark, uopdyrket, bevokset med lyng og tuer og
fyldt med vandhuller. Disse jorder skulle "brydes", jævnes og besås med
græs, så han de første to somre måtte leje græsning på Vadstrupgaard til den
ko, som han havde købt hos sin broder. Et får, som han havde købt på
auktion, kunne med nød græsse på udmarken. Om efteråret købte han et par
gamle heste, der var bestemt til at skydes. Med disse og en lånt plov
brækkedes lyngskjolden op. Da efteråret var meget mildt, kunne hestene finde
føde mellem lyngen. Da pløjningen var overstået, solgte han hestene. I
foråret 1879 fik han ved gode venners hjælp bygget et hus på den ene parcel
ved Østerby.

Ved sparsommelighed og slid fik han et stort udbytte på den lille jord og
fik oparbejdet en meget fin kvæg- og fårebestand, som vandt mange første
præmier på Dyrskuerne. I 1897 kunne han af Grevskabet købe de omtalte
parceller og fik nu ved tillægskøb 17 Tdr. Land.

Hilsen Jean Seeberg

jean@seeberg.dk

Fra : Hans Nørgaard

Dato : 10-02-03 19:34

Kære Jean
Din historie ryger lige i mit arkiv til husdyrhistorien, hvis du ikke
protesterer helt vildt.
mvh
Hans

Fra : Jean Seeberg

Dato : 11-02-03 00:01

Kære Hans.

Det er helt OK, jeg syntes også den fortæller en hel del om datidens
trængsler, men at arbejde kunne betale sig.

Hilsen Jean

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 10-02-03 19:28

"Bente Poulsen" <stenbuk@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har lånt Trap Danmark på bibilioteket og er nu ved at læse om de sogne

Hej Bente,
Du har jo også stillet dette spørsmål i DIS-forum ca. samtidig med her?
Der svarede jeg kl. 16:36, da jeg ikke vidste, at du havde fået svar
her.......?
Det er måske knap så smart at poste to steder?,
- Nå, - pyt - - never mind:

Jeg tillader mig at supplere med følgende, da jeg har lidt om en forordning
fra 1781:

"Jeg går ud fra, at der menes betegnelsen for den overgang fra landsbyernes
dyrkningsfællesskab, til individuelt agerbrug ved udskillelse af de enkelte
gårde, som skete ved Landboreformerne i slutningen af 1800-tallet?
Dette kaldes simpelthen "Udskiftning".
Godt nok varede denne proces vist omk. 50 år, men faktisk tillod allerede en
forordning af 23. april 1781 udskiftning, når blot én deltager i
fællesskabet ønskede det."

Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Bente Poulsen

Dato : 11-02-03 08:53

Tusind tak for jeres forklaringer det fik tingene sat lidt på plads.
Tak til Jean fordi du delte din ane historie med mig og andre
MVH
Bente Poulsen