Skilsmisse eller ej?
Fra : Lykke Juhler

Dato : 08-02-03 18:40

Hej alle

Jeg har været heldig at få en særdeles fremragende hjælp af Tønder
Lokalhistoriske arkiv. De har lavet et rigtig stort stykke arbejde for mig.

En af oplysningerne er en afskrift af en vielse fra Süder Lügum sogn.
Den var særdeles omfattende:

Viet 13.06.1852
Der wittver Jens Lassen Andersen in Bøglum, ehel. sohn des gärtners Anders
Nielsen in Thisted u. der Kirsten geb. Christensdatter mit dem mädchen Inger
Marie Iversdatter in Bøglum, ehel. Tochter des Kätners Iver Sørensen Iver
Sørensen u. der Metta, geb. Jensdatter in Wedersøe d. A. Ripen.
Geb. 11. april 1815
9. feb. 1824
Aussage des Bräutigams in der Karr Hardesvogtei d.d. Leck d. 15. april 1852.
(hvad betyder det?)
Ehelosigkeitsschein u. Freiheit der Braut in hinsicht........?
Wedersøe d. 6. april 1852, Jeger (Er damen skilt?????, -der står jo pige i
toppen og ikke fraskilte)
Erlaubnissschein ihrer eltern Wedersøe, Iver Sørensen
og meget meget mere.

Ja, -det er sjældent jeg har set en så grundig gennemgang af alle
formaliteter i forb. med en vielse.

Hvis nogengenkender personerne udfra ovennævnte vil jeg også gerne høre
lidt.
Det er en meget tragisk historie, -manden er gift tre gange og alle tre
koner dør fra ham, han få 9 børn og de bliver spredt for alle vinde lige fra
Ubjerg sogn i syd til Thisted Fattighus i Nord.
Tilsidst dør manden selv inden de yngste er 10 år.

Med venlig hilsen
Lykke Juhler
fam.juhler@tcnmail.dk

Fra : Inger Eik

Dato : 08-02-03 19:43

Lykke Juhler wrote:
> [...]
> d. A. Ripen. Geb. 11. april 1815
> 9. feb. 1824
> Aussage des Bräutigams in der Karr Hardesvogtei d.d. Leck d. 15.

Erklæring fra brudgommen i Karr Hardes fogderi i Leck

> Ehelosigkeitsschein u. Freiheit der Braut in hinsicht........?

Attest om at bruden er ugift og fri i den hensikt... (antagelig til å inngå
ekteskap)
Damen er bare ugift, det sies ikke noe om at hun er skilt.

--
MVH
Inger

(Remove .spam and .thanks from my address to reply)